Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskiner

Startmotor problem MF Robur

8 inlägg • Sida 1 av 1
Här finns alla skogs(bruks)maskiner

Anders Berg (trådstartaren)

#1 » 18:13:32, 04-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick ett problem med starten på roburn från att ha fungerat hur fint som helst, tills nästa start så drog inte starten runt motorn. Den slog till men sen inget mer. Bogserade igång den och parkerade på lämpligare ställe, prövade sen starta då gick det bra 2 gånger sen var det samma igen. Prövade starta direkt på startmotorn för att utesluta startrelät men ingen skillnad. Tog lös startmotorn och då ser jag att fjädern vid drevet krupit iväg. Mekade tillbaka den. Men ska det vara någon låsring som håller den?
Sen när jag kör den i skruvstycket så tycker jag att drevet inte går fram så långt? Eller drar det in sig när det greppar startkransen? Den klickade då inte en enda gång på 20 försök så startanordningen verkar då ok. Enda är ju om den ev. snurrar för sakta, har inte tagit isär den och kikat hur den ser ut.
Frågan är väl egentligen hur mycket drevet ska slå ut? Tar man för hand går det ju skjuta drevet i botten. Det känns inte kärva.Men när man kör starten går det bara halvvägs ut på axeln.

Har filmat då jag kör starten i skruvstycket men lyckas inte ladda upp filmen..

Motor: perkins AD 4 203. Samma som mf 165

Nummer på starten: 1320092
BildBild

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F



Anders Berg (trådstartaren)

#2 » 19:43:07, 04-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

https://www.youtube.com/watch?v=9IRjXQniifU
Här är en länk till när jag testkör starten. Tycker väl den snurrar på helt ok. I alla fall så här obelastad. Frågan är väl också om fjädern orsakat problemet, så att startdrevet inte tryckts tillbaka utan att det legat och snurrat med och sedan orkar inte startmotorn få upp varvet om drevet legat i ingrepp hela tiden? :klia: Eller ska man fundera om det är nåt annat som gör att det går tungt. Den startade jättelätt när jag puttade igång den och allt i övrigt funkade som det skulle. Är ju inte många finesser på en sån här maskin :grin:
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F

Stefan1972

#3 » 08:04:20, 05-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Drevet ska gå ut längre än sådär......Dessa startar är ju mardrömmar för alla som håller på med dylikt. Svindyra och oerhört komplicerade och mycket pill och dyra delar.
Har du en MF och det finns plats för vanlig solenoid så kan man lyckligtvis montera en konventionell istället som det ser ut.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Anders Berg (trådstartaren)

#4 » 11:11:00, 05-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag förstod nästan att drevet ska gå ut längre.. det är väl kanske därför starten inte får signal om att ge full effekt och då orkar den inte dra runt motorn? Ska öppna upp den och titta om man ser något uppenbart. Jag såg ju att det fanns vanliga startmotorer att köpa som utbytes till dessa, måste i så fall byta till matarpump utan glaskopp/förfilter för det ser ut att bli i vägen, men det är ju ingen stor sak. Kan nog sluta med att man beställer en sådan start :grin:
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F

Stefan1972

#5 » 11:22:06, 05-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Öppna upp dessa är ingen enkel grej............De är som sagt väldigt komplicerade och det är delar till förbannelse och man måste knacka sönder en del lock för att komma in i den . Bara repsatsen som innehåller det grundläggande småplocket bara för att öppna dem listat till typ tusenlappen plus moms.

Det ska även poängteras att en del engelsmän säljer renoverade såna här på ebay. De ska man passa sig för. Har fått två såna på bordet som dött ganska fort och dels har de bara bytt det allra allra nödvändigaste men sen har mycket bara blästrats av och rengjorts. En var brun av rost invändigt, helt nyblästrad naken metall på mycket och en hade de plockat ihop fast de helst skulle ha kasserat den. Helst slut på många ställen. Är nå kulor som ligger i nå säten ihop med drevet och det måste vara oskadat och ej slitet. Osv osv......
En ny prestolite säljs för mellan 8-15k plus moms.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Anders Berg (trådstartaren)

#6 » 11:30:33, 05-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är ju ungefär vad jag gav för hela skogstraktorn när jag köpte den :grin: verklig hårdvaluta såna startmotorer. Men verkar ju finnas konventionella till betydligt överkomligare pris. Tänkte mest på att plocka bort kåpan längst bak och kika, men det kanske är en omständig procedur bara det? Har inte skruvat i denna typ av start förut. En "vanlig" brukar man ju kunna öppna upp och byta kol mm utan alltför stora bekymmer :grin:
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F

Stefan1972

#7 » 11:58:03, 05-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo kolen och det kommer man ju åt som vanligt men det är väl det enda...........
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

Anders Berg (trådstartaren)

#8 » 19:06:31, 25-04-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då det inte med enkla medel gick få någon fart på startmotorn, verkade som det gått lite varmt i lindningarna, så blev det att köpa en ny. Monterade i helgen då traktorn till slut tinat fram. Passade perfekt och startade på en gång. Bild

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F


Återgå till Skogs(bruks)maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se