Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskiner

Vad ska jag göra med lunnaren?

40 inlägg • Sida 2 av 3
Här finns alla skogs(bruks)maskiner

JengaPRO

#16 » 15:52:57, 06-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355



Bengt Erik Eriksson

#17 » 17:40:51, 06-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men varför bygga om? I trepunkten kan du ju hänga vad som helst! Addera en hitchkrok/drag dp har du en fin stordragare.
Men ok.. Du verkar ha en gård eller? Har du överskott på traktorer? Lastare?

Om inte annat kan du exportera den till gotland till en maskinist där.. :vissla:
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

westwood (trådstartaren)

#18 » 20:59:14, 06-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja gård och gård. 18 hektar åker som är utarrenderad och 18ha skog som fått hugga ner pga barkborre. Men barnen har en hungrig dvärgkanin som måste ha föda därav alla maskiner :mrgreen:
Nä men anledningen att jag funderade på att bygga om den är för att det är OMÖJLIGT att köra rakt med den, så det går inte att dra några direkta redskap bakom utan att åka på nykterhetskontroll.

Drag skissade jag faktiskt på innan jag drabbades av långtidscovid och låg däckad månadervis utan att varken orka röra sig eller ha huvudet med sig. Ett tag visste man inte ens när man var född.

Bakersta punkten är dock kåpan på bakaxeln så har inte kommit längre än till en skiss.

Kan man ha överskott på maskiner? Nu har jag snöat in på just kockums av nån anledning men det finns det mesta i maskiner här.
Hmm skicka till Gotland :klia: jag missade faktiskt en kockum 822 buskröjare där för snart en månad sen. Nån annan hann före. Ingen här inne som köpte den?

2 personer gillar det här inlägget.
westwood
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:14:28, 10-03-2016
Ort: Torsås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: SAME TRIDENT 130
David Brown 34D
Nuffield 1060
Mf50R (såld)
Agria 4800
Case VA
Allis chalmers B
Bm Terrier
Volvo T-21, T22, T24
Grålle x2
O&K MH5S
Kockum KL-520
Kockum KL-820
Kockum KS-836B (såld)
Kockum KL-411B

Johnj-e

#19 » 21:45:32, 06-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

westwood skrev:
Ett tag visste man inte ens när man var född.



Har du kommit på det än?
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

akkamaan

#20 » 21:57:23, 06-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kockums 820 har osymmetrisk styrning. Bara en dubbelverkande cylinder på högra sidan, vilket gör att den styr snabbare åt höger än åt vänster. Dessutom så är den långa vertikala styrspaken väldigt känslig, speciellt vid hög hastighet på väg. Det är många som har zick-zackat sig fram mellan diken med denna maskin på landsvägarna.
Dessutom gör den obalanserade styrcylindern att styrningen gärna "kryper" åt höger dvs mera inre läckage på minussidandå kolven inducerar högre tryck på den sidan än den gör på plussidan
De gamla "rävarna" styrde med en kraftig skruvmejsel som de höll i klingan och knackade skruvmejselns handtag mot styrspaken för att lite mera kontrolllerat kunna korrigera styrningen (på landväg i högre farter)

Eftersom du troligen aldrig eller väldigt sällan kommer att utnyttja full hastighet på styrningen dvs aldrig stänga centrum på riktningsventilen, så kan du nog med framgång göra den snabba styrningen långsammare med ett par strypningar på ledningarna till styrkolven. Med strypbackventiler och strypningningen på ingånde flöde så behålls full funktion på eventuella shockventiler
Bild

Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

westwood (trådstartaren)

#21 » 05:57:21, 07-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johnj-e skrev:
westwood skrev:
Ett tag visste man inte ens när man var född.



Har du kommit på det än?


Jo då men de var lite jobbigt där ett tag, när man vet att detta borde jag veta. men nu har man börjat återfå lungkapacitet så nu funkar det mesta som det ska, orken och lungkapaciteten går lite upp och ner, vissa dagar bättre och vissa sämre.
westwood
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:14:28, 10-03-2016
Ort: Torsås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: SAME TRIDENT 130
David Brown 34D
Nuffield 1060
Mf50R (såld)
Agria 4800
Case VA
Allis chalmers B
Bm Terrier
Volvo T-21, T22, T24
Grålle x2
O&K MH5S
Kockum KL-520
Kockum KL-820
Kockum KS-836B (såld)
Kockum KL-411B

westwood (trådstartaren)

#22 » 06:09:40, 07-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Kockums 820 har osymmetrisk styrning. Bara en dubbelverkande cylinder på högra sidan, vilket gör att den styr snabbare åt höger än åt vänster. Dessutom så är den långa vertikala styrspaken väldigt känslig, speciellt vid hög hastighet på väg. Det är många som har zick-zackat sig fram mellan diken med denna maskin på landsvägarna.


Jo tack de har jag märkt :mrgreen: det första man kom på var: kör aldrig på väg i snö, nån kan se dina spår och undra vad du håller på med. Men den blev betydligt bättre nu utan glappet hehe.

Men det var de som gjorde att jag gillar denna maskinen. Tillverkad i all sin enkelhet. Den har motor växellåda, en hydraulkolv med spak till styrning och ett enkelt amazon ok till bromsar. Thats it!

1 person gillar det här inlägget.
westwood
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:14:28, 10-03-2016
Ort: Torsås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: SAME TRIDENT 130
David Brown 34D
Nuffield 1060
Mf50R (såld)
Agria 4800
Case VA
Allis chalmers B
Bm Terrier
Volvo T-21, T22, T24
Grålle x2
O&K MH5S
Kockum KL-520
Kockum KL-820
Kockum KS-836B (såld)
Kockum KL-411B

Bygert

#23 » 07:11:34, 07-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Men varför bygga om? I trepunkten kan du ju hänga vad som helst! Addera en hitchkrok/drag dp har du en fin stordragare.
Men ok.. Du verkar ha en gård eller? Har du överskott på traktorer? Lastare?

Om inte annat kan du exportera den till gotland till en maskinist där.. :vissla:


Gotland?? Träden där räcker det väl med närmsta gutebagge för att lunna ut? :mrgreen:

Ska maskinen nånstans är det naturligtvis till den skogsindustriella utvecklingens absoluta centrum, Värmland! :grin:
Bygert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:11:52, 15-03-2016
Ort: Forshaga
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160

Toost

#24 » 11:54:21, 07-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fascinerande konstruktionslösning som Akkaman beskriver.
Jag förundras över hur nåt sånt fått lämna konstruktionskontoret...

1 person gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#25 » 12:34:57, 07-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man undrar över valet av styrspak, det fanns väl orbitroler på den tiden också?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

akkamaan

#26 » 13:19:52, 07-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Man undrar över valet av styrspak, det fanns väl orbitroler på den tiden också?


Intressant fråga när orbitroler kom in i hjuldrivna landfordon.
Orbitroler fanns säkert men det var nog inte det första bänkarna utanför Seattle WA USA tänkte på när de utvecklade maskinen under mitten av 1950-talet. Kockums köpte licenstillverkning i början av 1960-talet. Sen när man kör i terräng 1-5 kmph så vill man ha snabb styrning så en Orbitrol hade då blivit ett fördyrande tilläggssystem. Ytterligare så var det utrymmesbrist för ratt och rattstång...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

v702

#27 » 14:24:45, 07-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

SMV 21’an hade också styrstång men två cylindrar så den gick bra att styra. Eller så var man yngre och hann med?
Ibland vill man bara vara pensionär, men hur ska man hinna det?

1 person gillar det här inlägget.
v702
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:44:36, 14-11-2008
Ort: Hälsingland.
Sverige
Maskintyp: Traktor

akkamaan

#28 » 15:26:09, 07-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

v702 skrev:SMV 21’an hade också styrstång men två cylindrar så den gick bra att styra. Eller så var man yngre och hann med?

Japp, men det ändå inte riktigt detsamma. På 820 står spaken upprätt och spaken skall föras sidledes, oftast med bara ena armen/handen.
På SMV 21 så var styrhandtaget ledat på mitten på samma sätt som en ratt och man förde styrhandtaget mot eller ifrån kroppen. Den kroppsmuskulaturen är starkare än den som man använder för sidledes rörelse och därför mycket lättare att kontrollera styrutslaget. Sidledes arm/handrörelser skapar oftare axelbesvär än fram och återgående armrörelse,
(även Kockums 850 kom med samma styrventil som SMV 21 men hade fullständig ratt i stället för "styrhandtag". Orbitrol var tillval)
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

westwood (trådstartaren)

#29 » 18:07:28, 07-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

En förklarande bild av den ombonade hytten kanske är på sin plats.
Tror det var 822 som fick en kolv på var sida midjan

4 personer gillar det här inlägget.
westwood
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:14:28, 10-03-2016
Ort: Torsås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: SAME TRIDENT 130
David Brown 34D
Nuffield 1060
Mf50R (såld)
Agria 4800
Case VA
Allis chalmers B
Bm Terrier
Volvo T-21, T22, T24
Grålle x2
O&K MH5S
Kockum KL-520
Kockum KL-820
Kockum KS-836B (såld)
Kockum KL-411B

akkamaan

#30 » 19:16:38, 07-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilden förklarar ännu bättre rättvänd.... :skratta3:
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till Skogs(bruks)maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se