Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskiner

Bommen sjunker lite innan den går uppåt. Löst!

61 inlägg • Sida 3 av 5
Här finns alla skogs(bruks)maskiner

Jac

#31 » 14:00:42, 15-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som ett kul projekt :thumme: . Det gäller bara att hålla i hatten när man kollar priser på elpropventiler, blir ganska många lappar nytt.
Köpa beg kan funka men man vet inte alltid exakt vad man får, lite gambling och lite felsökning får man nog räkna med.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



bonnen513

#32 » 14:13:40, 15-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var det inte nån Monsun ventil där lastbackventilerna sitter bakom ena pinnbulten som håller ihop ventilpaketet?
Hittar inte tråden just nu
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Jac

#33 » 14:20:54, 15-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte Kontak som har det så?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

bonnen513

#34 » 14:33:06, 15-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet


1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

bert

#35 » 14:54:23, 15-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sladdbarnet skrev:Svärfar köpte den nån gång i början av 80-talet, tror han sagt att den är tillverkad i ljungby. Den bygger på en Ford 4000. Jag ska fråga honom igen, det är hans ögonsten som nu gått vidare till hans dotter då hon tog över gården. Han sitter inne på mycket information om den, men går bet på det här problemet.
Han vill att vi bygger om den till 2-spak, vad skulle ni rekommendera för kit isf?
Vi har nog kommit fram till att det är lite för dåligt med plats i hytten för att få in ett lågtryckssystem och så vill svärfar prompt ha prortionalventil till gripen, han tror att det blir för okänsligt med till/från.
Så elmanöver med propventiler blir nog vägen att gå om vi inte löser problemet.


Ok en släkting till mig har en från LLmaskiner och som du säger är byggd på en Ford 4000 traktor
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

akkamaan

#36 » 16:44:59, 15-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går inte att justera bort. Det är bara så ventilen fungerar.
HV03 har ju bara en enda gemensam lastsäkringsventil vid pump inloppet. Det gör att alla funktioner innanför kan kommunicera med varandra när flera arbetsportar är öppnade. Om det hänger en tung last, dvs högt lasttryck, på lyften och det inte är tillräckligt högt pumptryck och man samtidigt öppnar en funktion med lågt lasttryck, t ex vipp in, så kommer olja att gå från lyftkolven till vippkolven. Sålunda så måste man se till att pumptrycket är tillräckligt högt (vanligen mha varvtalsökning och höjt pumpflöde) innan man kör lyften.

Det är ett vanligt "nybörjarfel" att inte "gasa" (höja pumpvarvtalet/flödet på) för att trycksätta paketet innan man börjar öppna funktionernas arbetsportar.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan

#37 » 16:55:13, 15-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:https://www.maskinisten.net/userpix/6894_kronos_650_1.jpg

ÖSA hade samma regen-funktion på utskjutet till kranen ÖSA 69P
Osäkert om det är på Blondinens lyftcylinder men det vore logiskt om den fanns där...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Bacon

#38 » 18:06:01, 15-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha det finns bara en backventil. Då kan det ju vara någon slid som inte står riktigt i mittenläge. Troligen en funktion som normalt står i ändläge eftersom kranen inte sjunker till marken. Vad har maskinen för hydralfunktioner? Torntillt? Rullar? Vinsh? Bromsar?

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

akkamaan

#39 » 18:29:11, 15-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bacon skrev:Aha det finns bara en backventil. Då kan det ju vara någon slid som inte står riktigt i mittenläge. Troligen en funktion som normalt står i ändläge eftersom kranen inte sjunker till marken. Vad har maskinen för hydralfunktioner? Torntillt? Rullar? Vinsh? Bromsar?

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

Visst kan det vara så att nån annan slid står lite "o-neutralt", men d räcker nog med normalt gamla slitna slider. Dessutom när man öppnar lyftens arbetsport så ökar den trycksatta oljevollymen med den volym som sitter instängd i ventilens paralell-kanalsystem vilket också skulle kunna orska en liten sänkning då mera olja ska komprimeras (ca 1% per 100 bar). Men det viktiigaste är nog att vi går från ett slidläckage till 6 sex slidläckage när vi öppnar lyftporten. Med lastsäkringsventil per funktion så blir det alltid bara funktionens eget slidläckage som kan orsaka sänkningen.
Det viktigaste med dessa konstantflödes system och HV03 är att se till att man har ett förhöjt pumptryck dvs man trycksätter hela ventilpaketet, innan man börjar köra kran i allmänhet och lyften i synnerhet. Det är en stor skillnad på "sänket" om man höjer pumptrycket på tomgång från "10 bar" till "50 bar" Detta kan ske genom att öka pumpflödet via varvtalet och/eller att man drar i en eller flera andra spakar/funktioner
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan

#40 » 18:36:59, 15-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sladdbarnet skrev:Kranen ska vara bytt och av märket Hiab. Skotaren är byggd i småland i några få exemplar. Kommer dock inte ihåg namnet på firman.

I ett tidigare inlägg så visar du en bild på en Rottne Blondin som har Rottnes egen kran med överliggande lyftcylinder, och här säger du att kranen är bytt till en HIAB vilka aldrig funnits ,med överliggande lyftcylinder på en skotarkran?
Vilket är det nu då?
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Jac

#41 » 19:02:54, 15-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
bonnen513 skrev:https://www.maskinisten.net/userpix/6894_kronos_650_1.jpg

ÖSA hade samma regen-funktion på utskjutet till kranen ÖSA 69P
Osäkert om det är på Blondinens lyftcylinder men det vore logiskt om den fanns där...


Det blir knepigt med dragande last och regenerativ koppling, det finns lite olika lösningar från SUN, Oilcontrol med flera men det krävs lite lasthållarventiler.
Ganska enkel lösning här från OilControl: https://hydro-parts.pl/katalog/rexroth/ ... .73.99.pdf

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

bonnen513

#42 » 19:27:57, 15-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara så att pumpen ger sämre tryck/flöde nu än tidigare eller har ni ändrat körstil?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Sladdbarnet (trådstartaren)

#43 » 22:15:24, 15-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
Sladdbarnet skrev:Kranen ska vara bytt och av märket Hiab. Skotaren är byggd i småland i några få exemplar. Kommer dock inte ihåg namnet på firman.

I ett tidigare inlägg så visar du en bild på en Rottne Blondin som har Rottnes egen kran med överliggande lyftcylinder, och här säger du att kranen är bytt till en HIAB vilka aldrig funnits ,med överliggande lyftcylinder på en skotarkran?
Vilket är det nu då?


Skotaren är en LL4000 byggd i Ljungby av LL-mekaniska.
Kranens sväng tyckte jag att svärfar sa var från Hiab, själva kranen kanske är en annan?
Sladdbarnet
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:43, 26-10-2011
Ort: Borensberg
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Sladdbarnet (trådstartaren)

#44 » 22:25:48, 15-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Går inte att justera bort. Det är bara så ventilen fungerar.
HV03 har ju bara en enda gemensam lastsäkringsventil vid pump inloppet. Det gör att alla funktioner innanför kan kommunicera med varandra när flera arbetsportar är öppnade. Om det hänger en tung last, dvs högt lasttryck, på lyften och det inte är tillräckligt högt pumptryck och man samtidigt öppnar en funktion med lågt lasttryck, t ex vipp in, så kommer olja att gå från lyftkolven till vippkolven. Sålunda så måste man se till att pumptrycket är tillräckligt högt (vanligen mha varvtalsökning och höjt pumpflöde) innan man kör lyften.

Det är ett vanligt "nybörjarfel" att inte "gasa" (höja pumpvarvtalet/flödet på) för att trycksätta paketet innan man börjar öppna funktionernas arbetsportar.


Låter intressant att det sitter en gemensam ventil på inloppet, ska leta efter den imorgon.
Visst blir problemet mindre när man ger mer gas, men förut har man kunnat stå på tomgång utan att man reagerat på att den uppfört sig konstigt, och nu plötsligt strular både bommen och stickan.
Sladdbarnet
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:43, 26-10-2011
Ort: Borensberg
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Sladdbarnet (trådstartaren)

#45 » 22:37:22, 15-05-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bacon skrev:Aha det finns bara en backventil. Då kan det ju vara någon slid som inte står riktigt i mittenläge. Troligen en funktion som normalt står i ändläge eftersom kranen inte sjunker till marken. Vad har maskinen för hydralfunktioner? Torntillt? Rullar? Vinsh? Bromsar?

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk


Rullar, vinsh, styrning och koppling har ett eget ventilblock som sitter i serie efter detta ventiblock där funktionerna för sväng, bom, sticka, vridning av grip, grip, utskjut sitter.
Bromsarna tror jag har en egen pump.
Sladdbarnet
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:43, 26-10-2011
Ort: Borensberg
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)


Återgå till Skogs(bruks)maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se