När jag har pratat om
flytläge i denna tråden så långt så tänkte jag egentligen på lastmaskin/frontlastare men jag skulle tro att samma delar används till flytläge på skogskranbom som ska ligga på
vagn. Det är väl både
bom och
sväng som flyter då antar jag?
För att få flytläge på en PVG32 med elmodul så krävs det både en speciell
slid OCH en speciell elmodul.
En vanlig
ventil kan sägas ha 3 lägen, Upp - Neutral - Ner
En ventil för flytläge (för lastmaskin/frontlastare) kan sägas ha 4 lägen; Upp - Neutral - Ned - Flyt
I flytläge kopplas både A och B sidan till tank och funktionen "flyter" utan
motstånd i bägge riktningarna.
En flytlägesslid har alltså flytläge när man kör den förbi fullt åt ena hållet, då kopplas A och B direkt till tank. En flytlägesslid är alltså inte symmetrisk utan måste vara rättvänd i förhållande till elmodulen om jag har fattat det rätt.
Som nämns i #7 så är både 157B4332 och 157B4328 konstruerade för denna typ av flytläge men det krävs alltså en slid med flytläge i tillägg för att det ska funka.
På en vanlig PVG32 ventil rör sig sliden +/- 7 mm för fullt utslag åt ena och andra hållet.
På en PVG32 med flytläge rör sig sliden +/-4,8 mm för fullt utslag åt ena och andra hållet. I tillägg går den att köra till 8 mm åt ena hållet och då blir det flyläge. Om du har rätt flytlägesslid i vill säga, har du inte det blir det nog bara fel.
Jag har nästan ingen erfarenhet av flytläge på PVG32 och jag vet inte heller hur din maskin är konstruerad så det famlas lite i mörkret här...
Det hade varit fint med hydraulschema till din maskin men det har du säkert inte?
Det kan nämnas att det även finns så kallade motorslider som kan sägas ha flytläge istälelt för neutral, alltså : Vänster - Flytläge - Höger.
Motorslid används på roterande funktioner typ kantslåtter, borstvals eller liknande för att det inte ska bli tvärstopp i neutral så att nånting går sönder.
Motorslid ger dock frisving i neutral, låter osannolikt att den skulle användas på kransväng så.
I andra sammanhang används motorslider till sväng men då i kombination med lasthållarventiler (övercenterventiler, counterbalance
valve) men enligt min ringa erfarenhet av skogsmaskinshydraulik så tror jag inte din skogsmaskin har några lasthållarventiler, i tillägg skulle det krävas att dom var väldigt lågt justerade för att få nåt som liknar flyt på en kranbom på en vagn.