Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskiner

Hur byter man kolvtätning till vridhus på Mowi 250?

9 inlägg • Sida 1 av 1
Här finns alla skogs(bruks)maskiner

Ljurske (trådstartaren)

#1 » 23:33:32, 06-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur rakt fram är denna operation? Någon som kan komma med tips och råd?

Ytterligare funderingar
Är det bara att dra av cylinderrören och pilla på nya packningar? Krävs monteringsverktyg?
Jag utgår från att det är någon av de fyra kolvtätningarna som gett sig när det rinner hydraulolja ur det annars fettsmorda lagret mellan kranpelare och vridmotor.

Planen är att byta tätningarna på alla fyra kolvar. när jag ändå är i farten. Vettigt?


Bild

Bild

Tacksam för hjälp.
/Anders

1 person gillar det här inlägget.
Ljurske
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:38:22, 11-01-2018
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 305, Åkerman H9b



Hymas 89

#2 » 07:22:15, 07-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

I grunden en enkel operation.
Ja, kolvtätningarna läcker.
Stora tunga delar ska lossas, men bra arbetshöjd.
Lossa slangarna.
Lossa bultarna, 13, 14, dra cylinder röret rakt ut.
Tänk på att det är ett par liter olja i varje cylinder, ta vara på.
Tätningen sitter öppet och fint när cylinderröret är borta.
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

busholle

#3 » 08:14:40, 07-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillägg till ovan: Har tätningarna läckt så har du en ansenlig mängd olja i vridhuset som kommer när du lossar den första cylindern.
Oljan i själva cylinderröret tar du lättast genom att vrida nippeln nedåt och dra röret något fram och tillbaka innan du drar av det från kolvstången.

Gjorde den operationen själv på Patun här hemma för tiotalet år sedan. Den har cylinderrör som är gängade i vridhuset så du har det lättare med några skruvar i rimligare dimension.

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Ljurske (trådstartaren)

#4 » 01:02:10, 15-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för goda råd Hymas 89 och busholle.

Jag trodde dock att kolvarna skulle vara gängade på kuggstången. Så var inte fallet. Kolvarna kan istället liknas vid lösa puckar. Det var därför mycket enkelt att ta bort rören när de yttre bultarna var lösgjorda.

Vad är kraven vid återmontaget? Rören verkar ha fästs med tätningsmedel. Tillsammans med lacken ser detta ut som en kraterrand på vridhuset när rören är borta (se runt högra kuggstången). Är det lämpligt att skrapa rent, avfetta och stryka på ny tätningsmassa samt byta o-ringar? Eller är det överdrivet? Jag inbillar mig att trycket inte är högt på kuggstångssidan.

Instruktionsboken understryker att kolvarna ska trycksättas innan oljebadet fylls på. Men det står inget om till vilken nivå det ska fyllas. Det finns en bult framtill på vridhuset. Är det upp till nedre kanten?

/Anders
Bild
Bild
Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Ljurske
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:38:22, 11-01-2018
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 305, Åkerman H9b

busholle

#5 » 07:55:46, 15-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har använt påfyllningshålet som nivåplugg. Antar att den pluggen sitter runt eller strax över kuggstängerna även på din kran?
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

MN

#6 » 08:48:14, 15-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pluggen syns på bild. Kolla att kuggstängerna är raka! Det är o-ringar som skall täta cylindrar - hus men lägg gärna ngn flänstätning på just flänsen men ingen "massa".
MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Hymas 89

#7 » 09:10:33, 15-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade putsat med ett fint smärgelduk på anläggningsytorna, för att vara säker på att inte någon rostflaga lägger sig i mellan.
Flänstätning är tveksamt, en tunn hinna i så fall, oringen tätar.
Resultatet blir inte bra. Man gör det bra.
Hymas 89
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:51:48, 01-09-2015
Ort: Åmål
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 906 D
BM 800
BM600
Artic Cat 550 traktorreggad

nixs

#8 » 09:38:23, 15-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Pluggen syns på bild. Kolla att kuggstängerna är raka! Det är o-ringar som skall täta cylindrar - hus men lägg gärna ngn flänstätning på just flänsen men ingen "massa".
MN


Precis, bara en liten tunn sträng mot ytterkanten på flänsen så att du tätar anläggningsytorna för fukt som kan rosta.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

1 person gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Ljurske (trådstartaren)

#9 » 01:13:51, 12-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla goda råd. Kranen har nu gått i många timmar utan läckage.

Jag startar inom kort upp en ny tråd om glapp i kranpelare på samma kran.
Ljurske
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:38:22, 11-01-2018
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 305, Åkerman H9b


Återgå till Skogs(bruks)maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se