Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskiner

Skogsstyrelsen dödade skogsnäringen - skyller på EU

66 inlägg • Sida 2 av 5
Här finns alla skogs(bruks)maskiner

Alrik

#16 » 13:48:55, 22-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett exempel är att knäroten i princip finns överallt, därför den registreras i artdatabanken av miljöfanatiker. Lätt att hitta och också då registrera. En kompis fick i höstat två områden avgränsade på ca: 0,3-0,5ha styck pga knärot.

Skogsstyrelsens man på plats sa i stil med detta: - Ja, vi gränsar av de här sen tittar vi inte så noga på resten.

Dvs knärot kan knappats kallas ovanlig.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140



Viktorputts

#17 » 14:15:14, 22-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japa370 skrev:Jag ser att du inte greppat vilka personer vi har att göra med.Försök att diskutera klimatförändringar med en klimatförnekare,det viktiga med att hålla boskap med en djurrättsaktivist eller ta en diskussion om att bruka skogen med en aktivist från Birdlife /"Skydda skogen"

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk


Känns lite konstigt att inte ens försöka diskutera. Har tyvärr hört samma avfärdande från andra aktörer som gräver ner sig i att "alla" andra inget förstår utan att själv våga pröva sina argument över en kopp kaffe.
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

Japa370

#18 » 14:23:28, 22-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Diskussionsfasen tog vi för 8 månader sedan. Detta handlar om en fågelklubb. Alla avverkningar stoppade .30000 m3 skog ligger låsta i mark&miljödomstolen och mer än så är återtagna avverkningsanmälningar där nu man börjar med extrema gallringar för man är tvungen för att få bort granbarkborre träd,vindfällen samt de som måste få fram pengar till räntor och amorteringar

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
Japa370
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:49:01, 25-03-2020

goranp1

#19 » 14:38:50, 22-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur kan man tro att man ska kunna diskutera, när man kommer med direktiv att man som skogsägare ska kartlägga bland annat småfåglar ner till individnivå. Ska jag tolka det som att du sitter på lösningen, Viktorputts.?. Hur ska dom som vistas i skogen via allemansrätten hantera detta.

2 personer gillar det här inlägget.
goranp1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:32:38, 18-04-2014
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: bm 218 td, bm 230, bm 650, valmet 832,Åkerman H 10,bm volvo 846

Viktorputts

#20 » 15:28:31, 22-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

goranp1 skrev:Hur kan man tro att man ska kunna diskutera, när man kommer med direktiv att man som skogsägare ska kartlägga bland annat småfåglar ner till individnivå. Ska jag tolka det som att du sitter på lösningen, Viktorputts.?. Hur ska dom som vistas i skogen via allemansrätten hantera detta.


Nej jag tror inte på att jag sitter på lösningen men jag förordar något annat än sitta i skyttegravar och tycka synd om sig själv.
Vem är bättre på att förklara mitt skogsbruk för andra än jag?

1 person gillar det här inlägget.
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

Viktorputts

#21 » 15:37:40, 22-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:Ett exempel är att knäroten i princip finns överallt, därför den registreras i artdatabanken av miljöfanatiker. Lätt att hitta och också då registrera. En kompis fick i höstat två områden avgränsade på ca: 0,3-0,5ha styck pga knärot.

Skogsstyrelsens man på plats sa i stil med detta: - Ja, vi gränsar av de här sen tittar vi inte så noga på resten.

Dvs knärot kan knappats kallas ovanlig.


I SLUs artdatabank där knäroten bedöms som sårbar står så här:
Förekommer i stora delar av landet förutom på kalfjället. Växer främst i äldre barrskog, från fuktig, mossig granskog till torr tallskog på åssluttningar. Knärot har minskat och kommer även fortsättningsvis minska på grund av ett alltför intensivt skogsbruk. Hamnar i en högre rödlistekategori 2020 till följd av att arten har en högre dokumenterad minskningstakt (data från Riksskogstaxeringen) i förhållande till sin generationstid än vad som tidigare har varit känt
Vill man veta mera om knärot och andra växter så går det att beställa Rödlistan från SLU och då blir man förvånad över hur mycket fakta som de samlat in. Trodde själv att det är väl 20 A4 men där trodde jag fel :insomnia:
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

qqq

#22 » 17:25:44, 22-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bara att gratulera ni skogägare som röstade ja till eu. Ni fick som ni ville. Ytterligare en påveorganisation som ska styra och ställa över era liv. :bira:

2 personer gillar det här inlägget.
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

Viktorputts

#23 » 17:37:23, 22-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:Det är bara att gratulera ni skogägare som röstade ja till eu. Ni fick som ni ville. Ytterligare en påveorganisation som ska styra och ställa över era liv. :bira:

Ja skyll inte på mig :bira:
Nu tog vi fan i båten och då får vi ron i land.
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

Japa370

#24 » 18:17:41, 22-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta jag beskrivit är endast ett svenskt påfund så skyll inte på EU

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
Japa370
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:49:01, 25-03-2020

Holger

#25 » 18:26:43, 22-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går inte att diskutera sånt här. Tyvärr har det blivit så.
"Cancel Culture" kallas det tror jag.
"Jag har rätt och vill inte höra vad ni andra säger."
Ett stort problem även här i Tyskland. Och det förstärks extremt av så kallade sociala medier.

Och jag vet inte var gnället om EU kommer ifrån när det är ett "hemlagat" problem.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Göran Ekman

#26 » 19:30:02, 22-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sveriges byråkrati och politiker har vissa tendenser till att övertolka en del handlingar som kommer från Bryssel.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan

2 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

dc_lindberg (trådstartaren)

#27 » 19:55:55, 22-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Göran Ekman skrev:Sveriges byråkrati och politiker har vissa tendenser till att övertolka en del handlingar som kommer från Bryssel.
Göran i Björnarbo

...jap.
Har varit i luven på byråkrat i Borlänge 2008 om regelverket för xenonljus...
I förordning 48 står det klart och tydligt att höjdinställning för halvljuset måste kunna ändras från förarplats under färd.
Något annat står det inte! Dvs, så länge man kan ändra inställningen från förarplats under färd, så är det EU lagligt!...men i Sverige, den svenska översättningen,... "automatiskt" ett ord som inte finns i EU förordningen!... inte ens begreppet finns i EU-förordningen!...
Svenska byråkrater har begränsad förmåga att läsa främmande språk... så de -hittar på- ... hm!
Att det på ett annat ställe i lagen står något om reflektor och glas... -det- kunde inte Trafikverkets ansvarige byråkrat... :skratta3:

Kan det -möjligen- vara samma sort "översättning" gällande våra flygande dinosaurier?
- ALLA fåglar fridlysta?!!!
Hur vi än bär oss åt, så nog F skrämmer vi alltid någon "pjodd"!... vi kan alltså inte gå ut, inte öppna ett fönster, inte öppna en dörr, osv - för vad vi än gör, så -kommer- vi att begå ett svårt brott då flyfä blir stört!...
Mina kråkor och skator fick sig ett skråvmål idag - med den nya lagstiftningen så kan jag ju inte gå ut med mat till dem ju!
:ohnej:

...fast...det gäller visst -bara- i skogen?
Hur kan fåglarna -bara- vara fridlysta i skogen?... är skogen någon sorts -reservat- ?
:klia:
Har för mig att definitionen för skog är 3st träd...
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... s-1979-429
2 § I denna lag avses med
Med träd- och buskmark avses mark inom ett sammanhängande område som inte är skogsmark enligt definitionen i första stycket 1, och som uppfyller minst ett av följande kriterier.
1. Träden har en höjd av mer än fem meter och en kronslutenhet av mer än fem procent.
2. Den sammanlagda täckningen av träd och buskar högre än 0,5 meter är minst tio procent.
3. Förutsättningarna finns att nå gränsvärdena i 1 eller 2 utan produktionshöjande åtgärder. Lag (2008:662).

Alltså är en villatomt med 10% eller mer täkt av grenverk = "skog" !... :ohnej: :screwy:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Alrik

#28 » 20:24:05, 22-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Viktorputts skrev:
Alrik skrev:Ett exempel är att knäroten i princip finns överallt, därför den registreras i artdatabanken av miljöfanatiker. Lätt att hitta och också då registrera. En kompis fick i höstat två områden avgränsade på ca: 0,3-0,5ha styck pga knärot.

Skogsstyrelsens man på plats sa i stil med detta: - Ja, vi gränsar av de här sen tittar vi inte så noga på resten.

Dvs knärot kan knappats kallas ovanlig.


I SLUs artdatabank där knäroten bedöms som sårbar står så här:
Förekommer i stora delar av landet förutom på kalfjället. Växer främst i äldre barrskog, från fuktig, mossig granskog till torr tallskog på åssluttningar.Knärot har minskat och kommer även fortsättningsvis minska på grund av ett alltför intensivt skogsbruk. Hamnar i en högre rödlistekategori 2020 till följd av att arten har en högre dokumenterad minskningstakt (data från Riksskogstaxeringen) i förhållande till sin generationstid än vad som tidigare har varit känt
Vill man veta mera om knärot och andra växter så går det att beställa Rödlistan från SLU och då blir man förvånad över hur mycket fakta som de samlat in. Trodde själv att det är väl 20 A4 men där trodde jag fel :insomnia:


Läs den fetstilade meningen och fundera över vilket spann den kan växa i. Den kan i princip växa överallt förutom typ i alkärr eller fjällskog. Kan nästan lova att den går att hitta på varje fastighet som har skog som innefattar den fetmarkerade texten.

Om de inte finns noterat så är en lösning att sköta sin skog under vintern för då kan inte miljötalibanerna hitta eventuella rötter…

Har du egen skog?

1 person gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

Orsa

#29 » 20:37:05, 22-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, det har väl på rakt språk ”gått för långt”.
Vi har ju blåögda politiker som borde tänka lite längre än näsan räcker. Men umgås man med och lånar sitt öra till aktivister, extremister, lobbyister utan att lyssna till de utan röst i debatten, så kanske man borde söka en långsiktiktigt hållbar balanspunkt utifrån eget tankearbete och sökande.
Nu tycks det ju till och med vara snedvridet redan när man ger utredningsdirektiven inom områden som skulle förtjäna bättre kartläggning.
Det behöver väl inte vara svårt i ett skolat land att förutse denna fågelfars. Det är ju så man skrotar hela samhällkontraktet från myndigheternas och politikens sida.
Finns det ingen som har ansvar? Det är ju ett land och inte ett särintresse som ska utvecklas och hållas ihop. Landet söndras.

3 personer gillar det här inlägget.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare

Japa370

#30 » 20:40:48, 22-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo då visst kan dom hittas.
Dom hittades i 7-8 cm snötäcke...
Små rackare dom där..
För att ta det från början.
I mitt område är vi först i landet med att få verkligen alla avverkningar stoppade,men det kommer att sprida sig över landet ganska snart med tanke på hur ,",bra :dom lyckas.
Efter avverkningsanmälan (offentlig handling finns på hemsida)åker en person ut och hittade först bara knärot,sedan sittande,flygande eller häckande talltita.
Registrerar i Artportalen.
Direkt efteråt (,utan att skogsstyrelsen hunnit besikta,),så överklagas beslutet till mark&miljödomstolen med inhibition(får ej röras innan domslut).
Där sitter avverkningarna nu och kan inte återkallas. Minst1,5 år innan dom
Banker säger att inga fastigheter kan säljas,inga generationsskiften kan ske.

Skickat från min SM-A530F via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
Japa370
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:49:01, 25-03-2020


Återgå till Skogs(bruks)maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se