Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskiner

Timmervagn med kran till BM400?

17 inlägg • Sida 2 av 2
Här finns alla skogs(bruks)maskiner

Mikkel

#16 » 15:27:47, 08-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att lunna kan fungera om man har mycket snö, och TS bor ju i Ånge.
Har lunnat mycket i snö med Sonnys lunningsvinsch men då bara för ved.
Körvägen kan bli uppkörd med smet och den stocken vill man inte såga i.

Allt är en fråga om effektivitet och budget och jag skulle hellre satsa på ett bra traktor+kranvagnsekipage då blir ATVn överflödig.

Här kör en del med ATV och samlar pinnar :mrgreen: ATVn väger väl högst 250 kg? Min lilla traktor väger 1800 kg, det gör skillnad.
....och jo visst vore det kul med en ATV, men en 4wd traktor och större kranvagn står högst på önskelistan.

Med åren blir man rädd om kroppen och jag uppskattar verkligen att kunna vinscha fram stocken så ena ändan lägger sig på vagnen och så lyfter man den på plats med kranen. Tar man de stora stockarna i två steg så går det med mindre vagn. Men att vinscha kräver också snö eller frusen mark.
Allt är omöjligt, bara man vill !

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35



McE (trådstartaren)

#17 » 21:06:38, 28-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag använder ATV och en fin timmervagn till vedkörning, helt perfekt för den vedkörning vi har.
Lunna är inget alternativ med tanke på all skit som sedan fördärvar sågklingan!
Men, nu till kruxet: Sågen är körd. Stommen i trä är helt väck faktiskt. Trist men nästan väntat.
Så jag har funderar fram och åter och nu bestämt mig!
Sågen ska renoveras!! Det ska gjutas platta, byggas upp ny ram mm i stål och äntligen få till nån fason på eländet.
Timmervagn får vänta tills jag har en fungerande såg, i värsta fall använder jag mig av Thulevagnen och drar med traktorn istället? Känns urfånigt att skaffa timmervagn om det aldrig blir sågning mera?
McE
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:28:48, 23-06-2009
Ort: Ånge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM36 -52. ArcticCat 500 -06. BM T 600 -67.


Återgå till Skogs(bruks)maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se