Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskiner

Åtgärda glapp i kranpelare på Mowi 250

6 inlägg • Sida 1 av 1
Här finns alla skogs(bruks)maskiner

Ljurske (trådstartaren)

#1 » 01:24:51, 12-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur rakt fram är denna åtgärd? Jag har noterat ett betänkligt glapp i vridmotorns övre lager (ovanför smörjnippeln). Jag antar att det är ett mässingslager som slitits ned. Är det byte som gäller? Det går inte "dra åt"?. Behöver det undre lagret bytas samtidigt? Sprängskissen anger att man behöver lyfta av hela kranen inklusive vridmotor och operera underifrån. Är detta korrekt uppfattat?

Tips och råd på lämpligt förfarande mottages tacksamt
Bild
Bild
Ljurske
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:38:22, 11-01-2018
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 305, Åkerman H9b



MN

#2 » 06:37:28, 12-04-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är tämligen så som du beskriver. Känner inte riktigt igen modellen med en ansättningsskruv(?) för kuggstångsspelet eller är det en är det en gigantisk nivåplugg? På ritningen ser det ju ut som att det sitter styrningar till till kuggstängerna (pos 8?) vilket inte var ngn bright ide. Kolla rakheten på kuggstängerna. Gissar på att det kan vara plastlager i ditt hus.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Ljurske (trådstartaren)

#3 » 22:31:17, 11-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Det är tämligen så som du beskriver. Känner inte riktigt igen modellen med en ansättningsskruv(?) för kuggstångsspelet eller är det en är det en gigantisk nivåplugg? På ritningen ser det ju ut som att det sitter styrningar till till kuggstängerna (pos 8?) vilket inte var ngn bright ide. Kolla rakheten på kuggstängerna. Gissar på att det kan vara plastlager i ditt hus.

MN


Det är en gigantisk nivåplugg. Det är även plastlager för kuggkransar och själva kranpelaraxeln.

Jag har tagit isär allt nu. Jag skulle vilja ha förslag på lämpliga åtgärder när det kommer till kuggstänger och splines. Dessa är ju inte slitdelar på samma sätt som det övriga. Jag ska byta övre och nedre lager, kuggstångslager, låsring och täckbricka. Det jag överväger är att lämna in kuggstängerna till verkstad för att riktas upp. Jag tänkte även fila bort gods som valsats ut utanför kuggstängernas mantelyta (detta har skurit i plasten). Några kuggar har blivit ganska sneda. Detta gäller även splinesen. Ska en försöka fila splines som hamnat utanför sin bana eller kallsmida/rikta tillbaka? Eller fogar de sig hjälpligt när det kommer nya lager?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Ljurske
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:38:22, 11-01-2018
Ort: Borås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 305, Åkerman H9b

överlass

#4 » 23:38:30, 11-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gjorde vid en vreten vagn en gång och har för mig att jag bytte plats på kolvkuggstänger och även lyckades vrida kranpelaren 180° eller om det var huset jag vred ett halvvarv,, jaja fick väldigt fin anläggning på kuggarna igen iallafall
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

MN

#5 » 06:55:53, 12-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har nog tyvärr upptäckt vad jag menade med mindre bright idé... Kuggstängerna flexar ut pga dåliga stöd och kuggarna är alldeles för klena.

Du skall absolut INTE kallsmida ngt. Saker kommer spricka och du får garanterat ännu sämre matchning i kuggingrepp. Minsta åtgärd är att ta bort grader, kolla och svetsa sprickor, rikta kuggsängerna samt smälla ihop med nya bussningar. Kuggstängerna skall tillbaka på samma pos och med rätt sida upp. Kör sedan tills det rasar och byt allt.

M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Orsa

#6 » 07:20:39, 12-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi bygger en typ av industriell specialmaskin och det finns kuggväxlar i ungefär samma dimensioner. Tänker på 2 saker när jag ser bilderna.
1. Materialval/härdning känns inte 100% samt att det kanske kunde varit en större kuggmodul dvs grövre kuggar. Allt detta är frågor om konstruktionskvalitet. Man kostnadsminimerar och ser till att man inte är sämre än konkurrenterna och alla siktar på reservdelsmarknaden.
2. Det känns som det rejälare grejor i min gamla cranab Vindelbjörn som slitit fan i skogen på 60-talet och sen förstås mindre kommande 40 år. Har en reserv-Björn som ska få nya bussningar vilket finns bilder på i en annan tråd. För en gammal halvbandare vill man inte vara utan.
Annars har du nog fått goda råden i tidigare inläggen.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare


Återgå till Skogs(bruks)maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se