Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskiner

Svetsa brodd (bandklack) på band till skotare/skördare

8 inlägg • Sida 1 av 1
Här finns alla skogs(bruks)maskiner

ollenorell (trådstartaren)

#1 » 13:29:59, 14-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte lyckats söka fram någon särskild tråd om detta, utan har bara hittat enstaka inlägg om folk som svetsar broddar på band...

Har en bekant som har en John Deere skotare med Ecotrack-band som han inte använder på sommaren pga brandrisk, men jag tror de sitter på nu från hösten, och hela vintern sedan...
Tror det satt en brodd per band/kam original, när banden köptes nya.
Sitter diagonalt så att säga, vänster på en kam, höger på nästa, vänster, höger...

Sedan när de slets ut har han låtit svetsa på en till bara.
Bandet som hade vänsterbrodd fick då ny påsvetsad högerbrodd, så blev det lite riv i banden igen...

Nu satt det alltså två gamla nednötta brodd på varje kam, en höger och en vänster.
Istället för att fortsätta lägga till +1 per kam ville han ha +2.
Detta blev mitt uppdrag.

Läste på om broddsvetsning, man skall inte svetsa för kallt, det blir ju bindfel med risk att brodden lossnar vid belastning.
Men man fåt heller inte svetsa för varmt.
Banden verkar vara gjorda av borstål, liknar säkert skopstål på grävmaskiner och vägstål kan man gissa...

Jag hade banden av (pga att det varit torrt i markerna i somras) samt tillgång till lastmaskin.
Kunde då få bra lägessvetsning vilket var bra då jag bara har MMA-svets.

OK48.00 3,2mm, nyöppnad vakumförpackning. (Har ej tagit upp fukt)
Banden rengjordes med stålborstrondell på vinkelslip just vid området som svetsades för att inte svetsa i smuts och rost.

Det som kunde gjorts bättre var att förvärma banden med gasol innan, men han som har maskinen tycker ofta jag är lite för noga när jag kommer dragandes med för teoretiska perspektiv...
Bandtillverkarna förespråkar ju förvärning mellan 75-150 grader beroende på tillverkare vad jag sett.
Under rumstemperatur 20C är direkt olämpligt verkar det råda konsensus kring.


Bild
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474



ollenorell (trådstartaren)

#2 » 13:31:20, 14-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#3 » 13:32:12, 14-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild

5 personer gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#4 » 13:52:16, 14-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

OBS! Detta är inte en "how to", utan det är bara en beskrivning av hur det blev denna gång.
Jag är inte en erfaren bandsvetsare.

Vore kul med lite diskussion!

Eventuella frågeställningar jag har är ju huruvida det är en bra idé att sätta ny brodd bredvid gammal brodd på det där sättet? (Men ägaren ville ha det så och jag vet inte själv om det är bra/dåligt)
Kammen är ju ett borstål som likt skopstål kommer med viss härdning i syfte att motstå nötning bra.
Härdningen händer det ju ingenting med vid bara 75-150C förvärmning, (rekommendation) men just det värmepåverkade området intill svetsen sedan, där kommer ju härdningen ha släppt.

Alltså med två broddar i bredd som det är nu är det ju ett längre område med försvagad härdning. (Värmepåverkad zon)

Hade man spridit ut broddarna säg 10cm hade det ju blivit två mindre värmepåverkade zoner utspridda, alltså en per brodd, istället för som nu, en länge zon.

Annat jag tänker på är strömstyrka.
Jag började svetsa mycket kallare, och fick då en högre svets som inte flöt ut så bra.
Det ger ju mindre värmepåverkning i bandets stål, vilket ju är bra, men med en för kall svets riskerar man ju att tappa broddarna vid lite belastning pga för dålig vidhäftning i grundmaterialet och dåligt svetsutseende.

Så jag vred upp strömmen tills det började flyta ut bättre.
Bilderna gör att svetsarna ser jätteplatta ut, det är de inte, det är kameran luras, det är lite rygg på svetsen...

Kanske är svetsarna lite för breda (feta).
Det kanske hade räckt med mindre svetsgods så som jag gjorde på de första, men det såg så otroligt klent ut tyckte jag då.
Maskinen väger ju tiotals ton lastad...

Men kanske har jag svetsat något varmt.
Enligt Olofsfors information i första inlägget kan ju även för varm svetsning leda till "varmsprickor".

Det blir spännande att se hur det håller ihop sedan i skogen!

2 personer gillar det här inlägget.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

akkamaan

#5 » 05:06:35, 26-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där blir nog bra. Har svetsat nya broddar på många band och det har alltid funkat utan den "teoretiska" uppvärmingen. De nya broddarna du har använt är ganska höga. Tror broddarna vi använde vara fasade i änden mot bandet för att få en djupare och starkare svetsfog. Sen lade vi svetsfog runt hela klacken. Annars så ser ju dina bågsvetsfogar ganska bra ut. Använder du en el-motordriven svetsomformare?
Skall tilläggas att jag inte är nån svetsnings expert men har hankat mig fram med bl a en Argon trådmatare, en ESAB bensinmotor svets och trefas omformare. Men jag hade en alldeles utmärkt svets-mentor att fråga till råds. Men allt detta var 30-40 år sedan...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

ollenorell (trådstartaren)

#6 » 12:31:01, 29-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja bra stora är de allt broddarna/bandklackarna! Men de var tydligen de minsta till den sortens band, fanns större också :uupps:
Det skulle ju dela Sverige i två delar om man kör med det... :grin:

Jag svetsade med den där Fronius-svetsen på en av bilderna. Den är lite äldre, men det är en switchmode-svets, alltså inte gammal tung med transformator.
Den går på trefas 16A och ger 200A max, men inte 100% intermittens då.
Har aldrig svetsat med motorsvets, vore kul att testa någon gång, smidigt i fält!

Har en enfasinverter också på 150A i MMA-läget, men enfasbelastningen blir lite onödigt stor, och trefas-svetsen lastbalanserar ju faserna mycket snällare...

Vi får se i vår om han slitit ner de här klackarna. Dubbelklack per band är ju fler än vad de flesta har...

Jag är sugen på att lägga brodd på brodd då för att inte avhärda fler områden på kammarna/banden.
Det nämns att man kan göra så i någon av tillverkarnas instruktioner jag läste i...
Det gäller ju dock då att grundsvetsen fortfarande håller.

Enligt företaget som sålde broddarna skall man egentligen slipa ner eller skära bort med acetylen gamla utslitna brodd, och svetsa nya på samma ställe.
Jag har inte möjlighet att göra det med 5L-tuber för hobbybruk... Kanske att acetylen räcker, men skulle behöva större syretub!
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#7 » 12:42:52, 29-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade nu lite info.
Det här tyder ju på att man vill avhärda tvärjärnet så lite som möjligt, precis som jag haft som teori...
Det är ju samma sak när man svetsar grävmaskinsskopor, man får räkna med lokal avhärning närmast svetsen, och där är motståndet mot nötning sämre helt enkelt.
Bild
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

ollenorell (trådstartaren)

#8 » 16:34:44, 30-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick tag på Markus på "Broddfarmor" eller MES-Smide där broddarna köptes från.
Han avrådde spontant från de där profilerade broddarna med anledning av att inte enbart brodden slits, utan även svetsen som håller i brodden (samt tvärjärnet) slits ner och blir rundat.
Så eftersom det är mindre svets som håller i brodden kan den lossna om man "staplar"-på en ny brodd på den gamla så att säga.

Värmepåverkningen var han heller inte så orolig för. Det blir en lokal avhärdning, men värmen går inte så djupt, utan det är bara ytligt det avhärdas.
Det han tänker var snarare att om man dubbelbroddar som vi gjort får man snart slut på nya ställen att sätta brodd på.
Mitten av kammen bör undvikas, maskinen får dålig gång mm...
Det är ju sidorna som bör broddas.

Dock var det inte så svårt att skära bort gamla brodd med vinkelslip/kapskiva och knacka bort med huggmejsel. det var så han gjorde.

Vi får se hur det ser ut med slitage när det är dags.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474


Återgå till Skogs(bruks)maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se