Stridis2 skrev:Att bygga om till mekaniskt
ventilpaket kan jag förstå, men varför vill någon normal människa bygga om till 6-spak???
Det finns ju mekaniska 4-spaksventilpaket med två funktioner var i två av spakarna och sedan ytteligare två spakar man kommer åt att reglera även när man håller i de första två spakarna. Tror jag även har sett tvåspakssystem med sex funktioner på två spakar.
Håller med i princip...
Fördelen med 2-spak är att det går snabbare att lära sig köra
kran effektiv, oavset om det är mekaniskt 2-spak, eller hydraulservo 2-spak eller EHC 2-spak.
Nackdelen med mekanisk (eller egentligen del-mekanisk 2-spak då
grip och utskjut vanligen styrs on/off med el vippor ovanpå 2-spakarna) är att man inte kan avtäta hytten effektivt för att få ett bra hyttklimat. Detta var en gång under 1970-talet en viktig orsak till hydraulservo 2-spak samt senare EHC 2-spak. 6-spaksveteraner gillade inte 2-spak så det var svårt att övertyga dem om 2-spaksystemets förträfflighet. Men gamla mekaniska 6-spaksystem passade inte in ii de nya förarmiljökrav som sattes upp i början av 1970-talet. Dåvarande Monsun-Tison var marknadsledare på riktninsventiler och
styrning av dessa. 1973 introducerades hydraulservoreglage och det blev snabbt industristandard hos många maskintillverkare.
Jag såg dock aldrig några maskiner med 6-spaks hydraulservo
reglage men det kan ha funnits kunder som fick detta installerat . När EHC med VCU enheten kom runt 1980 så fanns det möjlighet till 6-spak EHC, och ofta i kombination med 2-spak EHC i samma maskin. På det viset så kunde en "ung" förare köra skift på samma maskin som en gammal 6-spaksveteran.
ÖSA var som vanligt snabba att hoppa på 2-spakssystemet redan innan hydraulservospakarna fanns och man utvecklade ett mekaniskt 2-spaksystem med el-vippor ovanpå spakarna som el-pneumatiskt on/off-styrde grip och utskjut. Många 668or och 868or levererades som nya maskiner eller byggdes om som begagnade maskiner till detta system under första halvan av 1970-talet
Under början av 1980-talet började det forskas omkring kranspetsstyrning men elektroniken fanns inte till den kvalitet som fordrades. Mini-spakarna kom under andra halvan av 1980-talet. Motivet för dessa var ergonomiska fördelar då föraren helt kunde avlasta HELA armen och axlarna på ett armstör och handen kunde vila på en "palett" och minispaken strydes på samma sätt som man skriver med en penna. Den system-iden står sig än idag även om den gonomgått stor elektronisk utvecklingm från
analog till digital samt CAN Bus signalöverföring
Så jag ser motivet att bygga om från 2-spak till 6-spak är att slippa "krånglande elektronik" snarare än att förenkla själva krankörningen.
Ja, det krävs en viss nivå av kunskap och förståelse för att kunna underhålla ett EHC 2-spaksystem