Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskiner

Byta från 2 spak till 6 spak

6 inlägg • Sida 1 av 1
Här finns alla skogs(bruks)maskiner

Ödbjörn63 (trådstartaren)

#1 » 20:53:10, 25-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag är urless på vår skotare 850 Kockums med 2 spak årsmodell 78. Glappkontakt ,kablar mm. Står stilla ibland månadsvis då vi har lantbruk. Och när vi ska köra den står vissa kran funktioner stilla .

en rak fråga : kan jag byta ut ventilpaketet till ett vanligt 6 spak paket ? Utan att byta hydraulpump ?

Tacksam för svar
Ödbjörn63
1 inlägg
 
Blev medlem: 18:04:54, 25-09-2022
Ort: Markaryd
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Lb 115



akkamaan

#2 » 04:43:54, 26-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ödbjörn63 skrev:Hej, jag är urless på vår skotare 850 Kockums med 2 spak årsmodell 78. Glappkontakt ,kablar mm. Står stilla ibland månadsvis då vi har lantbruk. Och när vi ska köra den står vissa kran funktioner stilla .

en rak fråga : kan jag byta ut ventilpaketet till ett vanligt 6 spak paket ? Utan att byta hydraulpump ?

Tacksam för svar

Vad har du för spakreglage just nu?
Hydraulservo spakar med vippbrytare på vardera spaken för grip och utskjut?
Bild

Eller Olsbergs EHC?
Bild

Här kommer det raka svaret
Ja du kan byta ventilpaket utan att byta pump....
MEN...
Det nya ventilpaketet måste vara konfigurerat för den typ av pump du har nu...
Dessutom om du vill komma ifrån allt vad elektronik heter så med dina tankar om 6-spak så måste du ta upp ett stort avlångt hål under bakrutan för att få in länksystemet för kranspakarna in i hytten.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Stridis2

#3 » 18:10:55, 01-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att bygga om till mekaniskt ventilpaket kan jag förstå, men varför vill någon normal människa bygga om till 6-spak??? :klia:
Det finns ju mekaniska 4-spaksventilpaket med två funktioner var i två av spakarna och sedan ytteligare två spakar man kommer åt att reglera även när man håller i de första två spakarna. Tror jag även har sett tvåspakssystem med sex funktioner på två spakar.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

akkamaan

#4 » 22:04:41, 01-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Att bygga om till mekaniskt ventilpaket kan jag förstå, men varför vill någon normal människa bygga om till 6-spak??? :klia:
Det finns ju mekaniska 4-spaksventilpaket med två funktioner var i två av spakarna och sedan ytteligare två spakar man kommer åt att reglera även när man håller i de första två spakarna. Tror jag även har sett tvåspakssystem med sex funktioner på två spakar.

Håller med i princip...
Fördelen med 2-spak är att det går snabbare att lära sig köra kran effektiv, oavset om det är mekaniskt 2-spak, eller hydraulservo 2-spak eller EHC 2-spak.
Nackdelen med mekanisk (eller egentligen del-mekanisk 2-spak då grip och utskjut vanligen styrs on/off med el vippor ovanpå 2-spakarna) är att man inte kan avtäta hytten effektivt för att få ett bra hyttklimat. Detta var en gång under 1970-talet en viktig orsak till hydraulservo 2-spak samt senare EHC 2-spak. 6-spaksveteraner gillade inte 2-spak så det var svårt att övertyga dem om 2-spaksystemets förträfflighet. Men gamla mekaniska 6-spaksystem passade inte in ii de nya förarmiljökrav som sattes upp i början av 1970-talet. Dåvarande Monsun-Tison var marknadsledare på riktninsventiler och styrning av dessa. 1973 introducerades hydraulservoreglage och det blev snabbt industristandard hos många maskintillverkare.
Bild
Jag såg dock aldrig några maskiner med 6-spaks hydraulservo reglage men det kan ha funnits kunder som fick detta installerat . När EHC med VCU enheten kom runt 1980 så fanns det möjlighet till 6-spak EHC, och ofta i kombination med 2-spak EHC i samma maskin. På det viset så kunde en "ung" förare köra skift på samma maskin som en gammal 6-spaksveteran.
Bild

ÖSA var som vanligt snabba att hoppa på 2-spakssystemet redan innan hydraulservospakarna fanns och man utvecklade ett mekaniskt 2-spaksystem med el-vippor ovanpå spakarna som el-pneumatiskt on/off-styrde grip och utskjut. Många 668or och 868or levererades som nya maskiner eller byggdes om som begagnade maskiner till detta system under första halvan av 1970-talet
Bild
Under början av 1980-talet började det forskas omkring kranspetsstyrning men elektroniken fanns inte till den kvalitet som fordrades. Mini-spakarna kom under andra halvan av 1980-talet. Motivet för dessa var ergonomiska fördelar då föraren helt kunde avlasta HELA armen och axlarna på ett armstör och handen kunde vila på en "palett" och minispaken strydes på samma sätt som man skriver med en penna. Den system-iden står sig än idag även om den gonomgått stor elektronisk utvecklingm från analog till digital samt CAN Bus signalöverföring
Bild

Så jag ser motivet att bygga om från 2-spak till 6-spak är att slippa "krånglande elektronik" snarare än att förenkla själva krankörningen.
Ja, det krävs en viss nivå av kunskap och förståelse för att kunna underhålla ett EHC 2-spaksystem
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Alrik

#5 » 22:44:28, 01-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen tanke att riva ur all gammal elektronik och in med spakar från rotec?

https://www.rotecengineering.fi/sv/prod ... stick-pro-

2 personer gillar det här inlägget.
Alrik
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:53:31, 07-02-2016
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 128 MF 8270 xtra MF 7624
Claas Lexion 405 BM 641 x3
Volvo EC140

akkamaan

#6 » 23:20:13, 01-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alrik skrev:Ingen tanke att riva ur all gammal elektronik och in med spakar från rotec?

https://www.rotecengineering.fi/sv/prod ... stick-pro-

Rotec har ett utmärkt ombyggnadskit. Gamla EHC styrda riktningsventiler går att använda, man behöver bara spaksatsen med kablage. Styrelektroniken är inbyggd i spakreglagen så det behövs ingen extern elektronikbox typ IPS. Har man inte ett befintligt ECH system att bygga om så har Rotec också en ny riktningsventil att erbjuda till överkomligt pris
Rotec LÄNK
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare


Återgå till Skogs(bruks)maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se