Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskiner

Välja Hydraulvinsch till skogshuggarvagn?

18 inlägg • Sida 2 av 2
Här finns alla skogs(bruks)maskiner

toker

#16 » 07:29:53, 19-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Weimars vinsch har som extra utrustning en bredare trumma just för att få mera wire och samma kraft och kraften upplever inte jag som något problem på mina vinschar. På en wire använd i skogen så är det normalt änden som blir sliten så man brukar korta wiren tills räckvidden blir dålig är den dålig från början då får man byta wire vid 1a skadan. Man ska dra trädet i toppen och gärna dra ut det så det blir ganska klent då smiter det lättare förbi stubbar och sten går det inte dra i toppen brukar jag använda en domänsax den styr förbi ganska bra. Jag har 25 meter wire på kranvagn och den får jag ofta skarva börjar bli dags byta wire och då borde det gå klämma dit 30 meter så räcker det i alla fall lite längre. Jag plock hugger en del och tar reda på vindfällen annars borde en kortare wire räcka bra.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet



toker

#17 » 08:34:49, 21-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om ni är i skogen och använder vinch och saknar en domänsax köp en det kommer ni inte ångra visserligen tung och klumpig att bära men tar sig förbi det mesta.
https://www.flobyoverskottslager.se/pro ... 7410830433
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

bengt jansson

#18 » 15:23:15, 21-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:Jag har en skogsvagn modell mindre Farma med kran och radiostyrd vinsch som jag överlag är nöjd med, förutom att jag hade önskat en större vagn och längre räckvidd på kranen. Men en sak fungerar inte bra, när Wirén är i spänn och jag släpper på den så rullar Wirén ut sig löst på trumman. Då måste man dra ut det lösa innan man startar vinschen, annars kan den hamna på sidan om trumman och fastna rejält. Borde finnas dels en broms och dels höga sidor så att inte Wirén kan komma utanför trumman.

Om du snabbt trycker på ”in ” knappen när du släppt lasten slipper du att trumman rullar ut wiren.
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800


Återgå till Skogs(bruks)maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se