Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskiner

Renovering av Rottne Blondin

108 inlägg • Sida 8 av 8
Här finns alla skogs(bruks)maskiner

hasse_as (trådstartaren)

#106 » 07:08:42, 01-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som du säger så är det bara vagnen, midjan och hytten som jag har lagt energi på för att få den körbar.
Det var målet att få den körbar för tillfället och att kunna använda den i vinter.
Sen finns det saker som både ska och borde göras tex motorn ryker, så jag misstänker att den drar olja. Det ska fixas till våren, byta eller renovera det är frågan.
Kranen hade varit fint att plocka ner i smådelar så man vet vilket skick den är i men den känns hyfsat bra.
Det är de två stora sakerna som återstår för att det skulle kännas helt hundra.
Sen att man lägger mycke tid på gammalt skrot tycker jag är helt okej istället för att ligga i soffan och äta chips.
Körde en lillnalle förut (finns en renoveringstråd på skogsforum) så jämför man så har jag bytt upp mig stort när det gäller komfort och kör hastighet men bytt ner mig när det gäller smidighet. Så visst gammal maskin men för mig betydligt mer modern än vad jag hade. Och traktor med kärra känns ju ännu sämre och klumpigare än vad blondinen är så den vägen ville jag inte gå.
Så nu blir det till och köra och se om man hittar fler fel och brister som ska åtgärdas, brukar visa sig efter några timmar i hytten.

4 personer gillar det här inlägget.
hasse_as
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:29, 31-08-2017
Ort: Vetlanda
Sverige
Maskintyp: Traktor



e_pettersson

#107 » 08:21:51, 01-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorbyte till något rejälare är väll det klokaste.
Centerpartister är som hundar
Kan inte säga R, äter skor och juckar små barn.
e_pettersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:37, 12-10-2009
Ort: Jordens centrum
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

88ecr

#108 » 08:30:55, 01-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur skrev du nu äta chips och skruva på gammalt? Är ej dennes motor som på en motor stand redan i sej själfta att skruva i delar? Om viljan finns ej helt omöljigt, allt skruva hela motorn loss och tiil verkstad som gör det, alt tre, 5liters powerstar.....
88ecr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:08:22, 18-12-2010
Ort: Östra Nyland, Finland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo 88ER plus


Återgå till Skogs(bruks)maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se