Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskiner

Skogskran, utskjut eller flera leder på armen

14 inlägg • Sida 1 av 1
Här finns alla skogs(bruks)maskiner

Mikkel (trådstartaren)

#1 » 11:10:24, 28-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En griplastarkran på en skogsvagn är alltid för kort. :hotar2:
Vill man ha lång räckvidd så blir det ofta med utskjut och wirespel förstås
Jag har haft en lastbil med kran och utskjut men upplevde utskjutet som ganska långsam i rörelsen.
Så då har jag funderat på varför man inte gör en kran med flera leder i stället, typ denna princip?
Jag förstår att det blir mer påfrestning på ledpunkterna men det är väl en fråga om dimensionering och använder man den rätt och låter den arbeta i dragande riktning (ut/in) så kan det väl hålla.
Min egen lilla skogskran är inget att bygga på, så det bli inget bygge av denna ide, då blir det snarare att köpa en större kran med längre räckvidd, men frågan är ändå intressant. 5 m skulle kunna bli 10 m!
Bild visar endast principen och tanken var att ihopvecklandet/utvecklandet av kranen skulle kunna automatiseras i en spakrörelse.
Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35



atlashjul

#2 » 11:20:34, 28-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror inte det blir någon storsäljare det där konceptet. Men finns väl på sätt och vis med hydrauliska jibbar, men då med inbyggt utskjut.

Lika dåligt men kanske fungerande ändå är ju typ cityboom på grävmaskin. men ska ju va plats i rörelsemönstret utan krock med ting "runtomkring" om det ska va någon vinst.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

busholle

#3 » 11:46:02, 28-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Generellt på skogsmaskiner och griplastare så är utskjutet en av de snabbare rörelserna.
Har för mig att de förartränarna som finns i landet generellt rekommenderar att använda utskjutet så mycket som möjligt istället för att räta sticka och bom fullt ut.

1 person gillar det här inlägget.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Mikkel (trådstartaren)

#4 » 11:56:19, 28-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

busholle skrev:Generellt på skogsmaskiner och griplastare så är utskjutet en av de snabbare rörelserna....

Det låter bra. Jag hade ju som sagt en Volvo F613, 1970, med HIAB Elefantkran och det utskjutet gick inte fort, jag skulle uppskatta att det gick 3 ggr snabbare att vika in yttre armen än att använda utskjutet, men det är ju bra då har tekniken gått framåt. Frågan är om det bara gäller proffs-skogsmaskiner som skördare och skotare eller om det även är fart på utskjutet på skogskranar på vagnar efter traktorn och då beror det ju på vad man har för traktor. Det kan man ju kolla upp.
Ett förtydligande är att min tanke gällde griplastarvagn man har efter en jordbrukstraktor och då förmodligen en äldre.
Antar att min lilla MF35:s hydraulpump har sina begränsningar :vissla:
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

Mikkel (trådstartaren)

#5 » 12:12:22, 28-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

atlashjul skrev:Jag tror inte det blir någon storsäljare det där konceptet. Men finns väl på sätt och vis med hydrauliska jibbar, men då med inbyggt utskjut.

Lika dåligt men kanske fungerande ändå är ju typ cityboom på grävmaskin. men ska ju va plats i rörelsemönstret utan krock med ting "runtomkring" om det ska va någon vinst.


Jag tror det kan vara skillnad på hur man måste använda kranen på en lastbil i jämförelse med kranen på en skogsvagn.
På en skogsvagn kan man ju som oftast använda kranen att dra in stocken med utan att använda svängen, då blir påfrestningen på lederna inte så stora. När jag hade min lastbil så behövde man ibland lirka in kranen på trånga ställen, in i en port, lyfta och svänga lite, dra in utskjutet för det fanns inte plats att använda armarnas leder med armen innanför porten. En skogskran har oftast fritt ovanför, därav min ide. Med lastbilen var det inte heller så många lyft innan man skulle iväg. Med skogsvagnen är det ett evigt harvande med kranen ut efter en stock i taget, så det är ett annat sätt att använda kranen. Jag ska googla lite på skogskranar med utskjut och se vad som finns.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

busholle

#6 » 12:24:59, 28-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:
busholle skrev:Generellt på skogsmaskiner och griplastare så är utskjutet en av de snabbare rörelserna....

Det låter bra. Jag hade ju som sagt en Volvo F613, 1970, med HIAB Elefantkran och det utskjutet gick inte fort, jag skulle uppskatta att det gick 3 ggr snabbare att vika in yttre armen än att använda utskjutet, men det är ju bra då har tekniken gått framåt. Frågan är om det bara gäller proffs-skogsmaskiner som skördare och skotare eller om det även är fart på utskjutet på skogskranar på vagnar efter traktorn och då beror det ju på vad man har för traktor. Det kan man ju kolla upp.
Ett förtydligande är att min tanke gällde griplastarvagn man har efter en jordbrukstraktor och då förmodligen en äldre.
Antar att min lilla MF35:s hydraulpump har sina begränsningar :vissla:


MF35 ska förses med extern pump om den ska köra griplastare, fergusson har rent allmänt på tok för låga flöden för att köra extern hydraulik.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Mikkel (trådstartaren)

#7 » 12:36:15, 28-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nåja, det räcker till en liten kran, ganska snabba rörelser på denna, lagom med ca 540 rpm, med högre varv så rycker den och det då det inte finns kryplägen, men som sagt det är ju en liten kran efter en liten traktor. Jag var faktiskt inne på att ha en extern pump på MF35:an men det går förvånansvärt bra ändå. Största bristen är begränsningen att lyfta stora stockar, är det diameter 50 cm så går det bara att lyfta 3 m stock och är dom längre så får man lyfta upp dom i ena änden först och sedan den andra änden.

Bild
Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

fretchi

#8 » 12:54:23, 28-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju rätt svårt att få till nästan 180° rörelse utan att den blir väldigt svag nära ändlägena.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

Simon_91

#9 » 16:10:17, 28-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en huggarvagn med Patu 3200 kran, tycker utskjutet på den är väldigt långsamt i jämförelse
med dom andra funktionerna. Måste nästan ligga en strypbricka i någon stans? Har tänkt kolla vid tillfälle. Annars så kanske dom långa slangarna dit ut är lite väl tunna? Jag tycker att den rätt klena cylindern borde gå lite snabbare!?
Simon_91
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:51:39, 14-07-2009
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Fordson Major med Hymas aggregat typ 2
Bm T350 boxer -59
Belarus 820

krokodilen

#10 » 16:14:02, 28-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man en liten eller för all del en gammal traktor kan man med fördel leta efter en parallellförd kran då rörelsemönster/utväxling i de kranarna gör att oljebehovet minskar.

Lite OT kanske men ett tips.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Mikkel (trådstartaren)

#11 » 16:36:22, 28-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Har man en liten eller för all del en gammal traktor kan man med fördel leta efter en parallellförd kran

inte alls OT, jag var tvungen att googla på "parallelförd kran" och antar att det är typ en sådan här.


Bild
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

krokodilen

#12 » 16:51:37, 28-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jupp precis men trist nog har FTG plockat bort just 650 vagnen ur sortimentet pga dålig lönsamhet. Minsta vagnen är numera 850 (9t).

Trejon Multiforest har mindre vagnar ihop med parallellförda kranar dock, ev även nån mer som jag inte har koll på.

https://www.trejon.se/se/multiforest-parallellkran-5-1m.html

Mowin är ju högt aktad runt häromkring iaf och finns ju även med utskjut nu för tiden och då heter kranen T i slutet tex P31T.

/C
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Towil

#13 » 16:55:23, 28-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet



Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

atlashjul

#14 » 17:04:30, 28-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljetypen har ju lite att säga på småmaskiner som aldrig blir riktigt varma,, Ren hydraulolja är ju mer lättflytande/snabbare.. Men detta är ju inte enkelt att fixa om man kör med "traktorhydrauliken" med flerfunktionsolja för bromsar/mm.
Bör ju då va separat system..
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)


Återgå till Skogs(bruks)maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se