Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskiner

Vedhiss

11 inlägg • Sida 1 av 1
Här finns alla skogs(bruks)maskiner

aroncbds (trådstartaren)

#1 » 09:51:55, 18-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här tänkte jag blogga lite om mitt (kanske något udda) projekt, nämligen mitt konstruktionsarbete av en hiss för att effektivisera vedflödet till panncentralen, efter att ha kört in ved från gården med skottkärra i drygt fyra år. :-D Det är ur verkningsgradssynpunkt inte heller dumt att förvara veden i rumstemperatur.

Planen är att konstruera en telfer med två vinschar som kan fira ner en bricka, på vilken en lastpall med 5 kragar kan ställas. Målet är att konstruktionen ska hålla för 500kg (för att även kunna lyfta ur pannan och lite annan tung utrustning vid behov)...

Här är en bild från förra veckan då jag har fått en del av balkarna och en förstärkning på plats.
Bild

Och här syns sidorna av själva telfervagnen, samt rullarna som ska gå på varsin T-profil:
Bild
Bild
Bild

...och här lite bilder på telfervagnen som på allvar började ta form den senaste helgen.
Bild
Här syns den ena vinschen (som jag köpte på Amazon och ska vara god för 250kg)...
Bild
...vagnen svetsad och förstärkt på båda sidor. Det som återstår av vagnen är att montera en profil på varsin sida för att tillhandahålla fästpunkter för täckplåten på ovansidan.
Bild

Nästa helg kan jag förhoppningsvis även komma igång med konstruktionen av pallbrickan...

Fortsättning följer! :-)

18 personer gillar det här inlägget.
aroncbds
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:52:47, 03-04-2019
Ort: Ljungby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 56 F4



Mattias_E

#2 » 20:37:49, 18-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken fantastiskt galen idé :buga: Det här gillas :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

Stridis2

#3 » 22:01:40, 19-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du tänkt bygga någon form av ballanseringsstyrning så båda sidorna höjs eller sänks lika fort, eller tänker du bara stå med en fjärrkontroll i var hand och hoppas på det bästa?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

aroncbds (trådstartaren)

#4 » 08:11:20, 20-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska styra vinscharna parallellt, med möjlighet att också styra de individuellt (t.ex. vid kalibrering). Räknar dock inte med att någon annan form av balanseringsstyrning behövs, men vi får förstås se vad praktiken avslöjar! :-)
aroncbds
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:52:47, 03-04-2019
Ort: Ljungby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 56 F4

Stridis2

#5 » 08:23:01, 20-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är optimistiskt att räkna på att motorerna går exakt lika fort, samt att wiren rullas upp på trumman på exakt samma sätt. Lägger sig wiren mer på ena sidan på ena vinschen medan den andra sprider korrekt blir det en diameterförändring som kommer att påverka, samtidigt kommer vinschen med störst trumma gå tyngst så den går långsammast. Men du lär märka om det fungerar. Kul projekt att följa i vilket fall som helst.

Skickat från min Motorola Defy via Tapatalk
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

sandstrom

#6 » 09:58:04, 20-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör bara telfrarna med en kontroll i vardera hand, är ju väldigt måttliga vikter och lyfthöjd det gäller, kommer funka bra. Blir nog svårt som stridis säger köra dessa synkront.

Skickat från min Pixel 4a via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
sandstrom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:31, 15-04-2010
Ort: Vännäs
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz Agrotron 85

aroncbds (trådstartaren)

#7 » 11:51:31, 20-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

sandstrom skrev:Kör bara telfrarna med en kontroll i vardera hand, är ju väldigt måttliga vikter och lyfthöjd det gäller, kommer funka bra. Blir nog svårt som stridis säger köra dessa synkront.

Skickat från min Pixel 4a via Tapatalk

Japp, tanken är att "börja enkelt" och se hur det funkar, man kan ju alltid förfina det senare. :-)
aroncbds
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:52:47, 03-04-2019
Ort: Ljungby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 56 F4

Mikkel

#8 » 12:44:01, 20-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltid kul med vedprojekt, särskilt med nya ideer :thummar:
Finns många olika lösningar på vedlogistik och var och en har sina egna förutsättningar.
Kommer du kunna att dra in pallen i pannrummet med pallyft, ser lite trångt ut men det kanske går?
Hur får du fram pallen till "brickan", har du gafflar på en lastmaskin eller hur är det tänkt?

Om det skulle bli ett problem med att vinscharna går olika fort så kan du ju koppla ihop krokarna med en 1m-wire emellan på vilken det löper ett löphjul som i sin tur lyfter brickan. Brickan håller sig då alltid horisontellt. Men det är kanske ett icke-problem då vinscharna går ganska sakta och du har tid på dig att kompensera. Brickan borde då kanske ha kanter på sidorna men kanske inte framåt/bakåt där du lastar/kör av.
Allt är omöjligt, bara man vill !
Användarvisningsbild
Mikkel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:52:25, 16-08-2014
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35

aroncbds (trådstartaren)

#9 » 14:13:25, 20-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikkel skrev:Alltid kul med vedprojekt, särskilt med nya ideer :thummar:
Finns många olika lösningar på vedlogistik och var och en har sina egna förutsättningar.
Kommer du kunna att dra in pallen i pannrummet med pallyft, ser lite trångt ut men det kanske går?
Hur får du fram pallen till "brickan", har du gafflar på en lastmaskin eller hur är det tänkt?

Om det skulle bli ett problem med att vinscharna går olika fort så kan du ju koppla ihop krokarna med en 1m-wire emellan på vilken det löper ett löphjul som i sin tur lyfter brickan. Brickan håller sig då alltid horisontellt. Men det är kanske ett icke-problem då vinscharna går ganska sakta och du har tid på dig att kompensera. Brickan borde då kanske ha kanter på sidorna men kanske inte framåt/bakåt där du lastar/kör av.

Jag tänkte använda pallyft först, men pga den begränsade golvytan i panncentralen tänkte jag konstruera en liten pall-dolly (bilder kommer förhoppningsvis efter helgen) med två fasta- och två styrhjul som jag kan putta fram till hissen, och sedan vidare in till panrummet.

Vinscharna håller ganska låg hastighet, så jag tror inte att kompenseringen blir något problem. Måste få färdigt brickan och dollyn nu för att äntligen kunna provköra! :mrgreen:

5 personer gillar det här inlägget.
aroncbds
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:52:47, 03-04-2019
Ort: Ljungby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 56 F4

aroncbds (trådstartaren)

#10 » 09:42:55, 24-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer en liten miniuppdatering från helgen,

då jag har svetsat på fästelement för täckplåten, provmonterat vinscharna,
Bild

...samt svetsat på en ögla som kan användas för att förflytta vagnen längs sin bana
Bild

Tog också ett ryck i morse och gav vagnen lite grundfärg.
Bild

Har i helgen också skurit ut plåten till brickan (bilder kommer) samt införskaffat stålvajer med tillhörande vajerlås. Siktar på att tillverka och montera täckplåten härnäst för att vädersäkra vinscharna, och sedan provköra nästa helg!

8 personer gillar det här inlägget.
aroncbds
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:52:47, 03-04-2019
Ort: Ljungby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 56 F4

aroncbds (trådstartaren)

#11 » 11:12:35, 02-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej o hå,
Denna långhelg har bjudit på en del framgångar, som innebär att både brickan och palldollyn är i stort sett färdigställda.

Bild
Bild

Har även hunnit med att tillverka en täckplåt för själva traversen. Fler bilder på väg!

9 personer gillar det här inlägget.
aroncbds
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:52:47, 03-04-2019
Ort: Ljungby
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hydrema 56 F4


Återgå till Skogs(bruks)maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se