Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskiner

Elfel på skotern

9 inlägg • Sida 1 av 1
Här finns alla skogs(bruks)maskiner

Grottulf (trådstartaren)

#1 » 10:06:05, 22-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hittade ingen forumdel för skotrar, så jag hoppas det går bra att posta om det här.

Jag misstänker att jag har fel på tändningslås och/eller laddregulator på min Lynx Forest fox 440 -03.
Men tänkte kolla om det är någon här som har bra koll på sånt?

Tändningslåset pajade för två år sen (kunde inte starta), och jag bytte det då (till en piratdel)

Nu upptäckte jag att ljuset inte funkar, och tog först för givet att det var tändningslåset som spökade...
Mätte då att det får jord och +12V matning, och ger +12V ut på pinne märkt "ACC" när tändningen är på, samt ger ström till solenoiden när man startar.
Men det finns också en pinne märkt "MAG" och den fick aldrig +12V.

Jag antog att MAG-pinnen var plus-matning till laddregulatorn (så är det på min Dodge pickup, med extern laddregulator)
Så jag byglade +12V till den (med motorn av)
Men det blev lite för mycket gnistor för att vara rätt, om man säger så...
Så jag tog bort den direkt.

Kan det vara då att tändningslåset ska jorda den pinnen istället...?

Efter detta så mätte jag lite noggrannare (som jag skulle ha gjort ifrån början...)

När den är igång så ligger batterispänningen på ca 12,5V som när den är avstängd, så den laddar inte.

Och på MAG-pinnen har jag ca 60VAC och 200VDC från laddregulatorn, när den är igång.

Den stora likspänningskomponenten tyder ju på att pinnen ligger och flyter och varken har kontakt med jord eller +12V i tändningslåset.

Så jag misstänker att tändningslåset är kasst...
Laddregulatorn vet jag inte nödvändigtvis om den behöver vara skrot, men man kanske ska ta det för givet efter min lilla felkoppling...
Eller har jag missat något?

Jag kan tillägga också att alla trådar i glödlamporna hade brunnit, men jag vet inte om det var före eller efter min inkoppling, och det kan också ha hänt successivt med tiden...

Men det är lite skumt också att när jag kopplade in en ny glödlampa så lös inte den heller...
Ska inte ljuset vara kopplat på ACC-pinnen i tändningslåset, och få ström hela tiden när tändningen är på?
Jag minns faktiskt inte om ljuset brukar gå på när man slår på tändningen, eller om det är kopplat så det på nåt sätt tänds först när skotern är igång, och den laddar som den ska...?
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS



Fosson

#2 » 14:10:50, 22-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klassiskt fel. (Lynx original brukar jag säga) Laddningsregulatorn har gått sönder o skickar ut alldeles för hög spänning. Lamporna smäller på ett kick. Jag har bytt regulator på min Forest Fox 4-5 ggr. Det är alltid under sommarförvaringen den dör av någon märklig anledning.
Det ska vara minst en 2-dagars auktion efter mig.
Användarvisningsbild
Fosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:55:48, 29-03-2011
Ort: Härliga Härjedalen
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF5420 skogsutrustad, med div tillbehör.

David, Luleå

#3 » 14:18:08, 22-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Ranger från -01. På den tänds inte något lyse med tandning eller så. All belysning kommer igång när motorn börjar snurra.

Jag är rätt säker på att batteriet bara föder startmotorn. Den går ju att dra igång utan batteri och allt funkar.
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

torbjorn_forsman

#4 » 14:55:59, 22-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att den där skotern (liksom de flesta skotrar) har två olika 12 V elsystem. Ett växelströmssystem som används för strålkastare, handtagsvärme mm och ett likströmssystem som används för batteriladdning och instrument, ev också bak- eller bromsljus.
De två systemen får INTE kopplas ihop med varandra, då går saker obönhörligen sönder.
Tänk också på att när spänningsregulatorn arbetar så blir kurvformen i växelströmssystemet mycket hackig och ful, en billig digitalmultimeter har ingen chans att mäta rätt på den spänningen utan vill man mäta där, måste man använda ett dyrare instrument som visar sant effektivvärde (True RMS brukar det stå på dem).

Tändningslåset brukar inte ha något alls med växelströmssystemet att göra utan bryter bara bort ev batterimatade saker och kortsluter CDI:n när man stänger av motorn.

Tändsystemet (CDI) är också ett separat system för sig som inte alls är hopkopplat med något av 12 V-systemen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

David, Luleå

#5 » 17:13:17, 22-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min så lyser inte bak eller bromsljus heller om motorn inte är igång så de går nog på växelströmssystemet som du nämner. All belysning går på detta. Tror endast backvarnaren är det enda el som fungerar med tändningen på. (Förutom startmotorn)
David, Luleå
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:02:35, 03-04-2018
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 550

Grottulf (trådstartaren)

#6 » 22:48:52, 22-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen!

Det här med att det är två system förklarade ju en del

Jag trodde laddregulatorn reglerade magnetiseringslindningen, men då är det alltså bara en likriktare och en spänningsstab som reglerar laddspänningen?
Men reglerar/begränsar den även växelspänningen till lamporna?
Eller sitter det någon last någonstans som ser till att det inte blir för hög spänning till lamporna?

Jag försökte följa kabeldragningen lite från laddregulatorn, och om jag fattade det rätt så går det en +12V kabel till "ACC"-pinnen i tändningslåset, som sedan går vidare till batteriet via tändningslåset.
En jord som går till batteri.

Och två kablar till generatorlindningen.
En av dessa kablar är det som också går till "MAG"-pinnen i tändningslåset, men går även vidare därifrån.

Nu i efterhand när jag har läst Torbjörns svar undrar jag om det kan vara så att tändningslåset jordar den när man stänger av motorn?
Edit: det låter inte helt rimligt, det är nog mer troligt att jag felaktigt antog det var samma kabel pga färgkodningen...

Jag testade förresten att plocka bort laddregulatorn, och startade skotern.
Då lös strålkastaren utav bara h-e.
Så jag antar att det svarar på min fråga om laddregulatorn även begränsar växelspänningen...
Jag stängde dock av den rätt fort, för att inte bränna fler grejer...

Jag vet att man kan köra skotern utan batteri, men kan man köra den även utan växelspänning?
Då kan jag köra i dagsljus, eller med pannlampa, om jag bara monterar tillbaka den kassa laddregulatorn...
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

Grottulf (trådstartaren)

#7 » 23:07:19, 22-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hittade ingen laddregulator som var specad för min skoter, men denna borde väl funka om man inte bryr som om kontakten?
https://www.skoterdelen.com/snoskoter/e ... eVEALw_wcB

Den nuvarande satt med kabelskor, så den var nog inte original heller
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS

torbjorn_forsman

#8 » 23:09:03, 22-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Regulatorn är egentligen två regulatorer inbyggda i samma kåpa, och en likriktare kombinerad med den ena regulatorn.

Växelspänningsregulatorn fungerar så att en triac kortsluter generatorspolen under en lagom lång del av varje växelspänningsperiod för att effektivvärdet ska bli rätt. På äldre regulatorer använde man en krets med en glödlampa för att mäta effektivvärdet (glödtrådens resistans är nämligen temperaturberoende), men på en så här modern skoter är det troligen elektronik som mäter effektivvärdet.
Gamla glödlampsregulatorer brukar ge alldeles för låg spänning (några enstaka V), om den inbyggda glödlampan är trasig. Det är dock så låg spänning över lampan att man inte brukar se den lysa märkbart, möjligen kan glödtråden glöda en aning under normal drift.

Ofta är det separata spolar på tändplattan för växel- och likspänningssystemen, så de inte ska påverka varandra. Yamaha hade ett tag t o m dubbla växelströmssystem - ett för lyset och ett annat för handtagsvärmen.

Likspänningsregulatorn har ofta en tyristor i serie med likriktardioden, som släpper fram ström bara lite då och då när det behövs för att laddspänningen ska hålla sig inom rimliga gränser.

Det kan vara idé att studera elschema för skotern om det går att få fram. Det lär vara svårt när det gäller Lynx, men det mesta torde vara ungefär likadant som på någon liknande Ski Doo.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Grottulf (trådstartaren)

#9 » 23:36:37, 22-12-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Regulatorn är egentligen två regulatorer inbyggda i samma kåpa, och en likriktare kombinerad med den ena regulatorn.

Växelspänningsregulatorn fungerar så att en triac kortsluter generatorspolen under en lagom lång del av varje växelspänningsperiod för att effektivvärdet ska bli rätt. På äldre regulatorer använde man en krets med en glödlampa för att mäta effektivvärdet (glödtrådens resistans är nämligen temperaturberoende), men på en så här modern skoter är det troligen elektronik som mäter effektivvärdet.
Gamla glödlampsregulatorer brukar ge alldeles för låg spänning (några enstaka V), om den inbyggda glödlampan är trasig. Det är dock så låg spänning över lampan att man inte brukar se den lysa märkbart, möjligen kan glödtråden glöda en aning under normal drift.

Ofta är det separata spolar på tändplattan för växel- och likspänningssystemen, så de inte ska påverka varandra. Yamaha hade ett tag t o m dubbla växelströmssystem - ett för lyset och ett annat för handtagsvärmen.

Likspänningsregulatorn har ofta en tyristor i serie med likriktardioden, som släpper fram ström bara lite då och då när det behövs för att laddspänningen ska hålla sig inom rimliga gränser.

Det kan vara idé att studera elschema för skotern om det går att få fram. Det lär vara svårt när det gäller Lynx, men det mesta torde vara ungefär likadant som på någon liknande Ski Doo.


Tack för väldigt bra och utförliga svar!
Användarvisningsbild
Grottulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:59:44, 14-12-2012
Ort: Säffle
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt 312 Vario TMS


Återgå till Skogs(bruks)maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se