Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskiner

Kran i 3punkten?

63 inlägg • Sida 4 av 5
Här finns alla skogs(bruks)maskiner

lennartostman

#46 » 23:03:51, 25-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,
I de fall då jag sett kranmontage på jordbrukstraktorer, har man monterat en extra ram utefter hela traktorn, från front till 'akter'.
Man skall nog inte försöka montera en kran i trepunktslyften. Den kommer inte att hålla.
Du har en principskiss i bifogad fil.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden



bmrobban

#47 » 23:23:22, 25-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen!
Jag har ju i princip klart för mig att man måste fästa kranen med balkar i traktorkroppen, skulle vilja se alla era fiffiga lösningar på snabbfäste o ventilpaket bara, så att jag slipper tänka själv :mrgreen:
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

lennartostman

#48 » 23:53:25, 25-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man väl fått ditt den har hjälpramen är allt möjligt som går att gör för en specifik kran till en tillräckligt stor traktor.
det är ju fullt möjligt att tex montera samma typ av snabbfäste som idag används till skogskranar.
Den hette förr 'Lasse-konsol' Idag känd under namnet Smedab-konsol, för att nämna en modell. Det finns ju fler.
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

Mattias Petterson

#49 » 09:11:25, 26-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller så gör man det lätt för sig och köper min moelven kran. ..
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

källartomten

#50 » 12:45:01, 26-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är det med installationshöjden av kranen alltså hur högt upp från marknivå som kranen fästes? Installerar man framtill på traktorn kommer kranens fästpunkt att vara betydligt lägre än om den är ovanför 3punkstället baktill på traktorn? Då blir väl den lägre installationen betydligt stadigare, ytterligare en fördel med installation framtill och inte överhuvudtaget bak på traktorn? De kommersiella ramar som t.ex JAKE erbjuder har sin fästpunkt rätt högt upp ovanför 3punkten i den extra ramen. Då behövs ju även deras extra breda och höga hydrauliska stödfötter för att bilda en tillräckligt bred stödtriangel för att stadga kranen. Men när kranen installeras framtill räcks kranens original utdragbara hydraulstödben enkelt ned till marken förutom att kranen då även sitter lägre, vilket jag tror skulle innebära en högre stabilitet än en kran högt upp bakpå traktorn. Ärjag helt ute på villovägar med dessa tankar eller tänker jag korrekt?
källartomten
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:51:38, 16-06-2016
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor

lennartostman

#51 » 14:43:35, 26-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns fördelar med att montera fram så väl som bak.
Montagehöjden kan ha viss inverkan men jag tror den är marginell.
Det är motvikten som avgör hur du kan jobba med kranen.
Att montera en krantraktor innebär att man aldrig kan jobba inom hela området.
Att montera fram innebär ju försämrad sikt om den inte kan plockas bort. Men så fort den monterats så har du alltid dålig sikt framåt.

Dessutom finns det regle för hur en kran skall vara utrustad. Vad jag vet så gäller det även om man monterar en beg, kran på ett annat fordon.
Det finns en sida här på Maskinisten som behandlar olika lagar och förordningar. Tror den heter något med Masikprovningar e.dyl. Du får kolla vad dom säger om vill vara säker.
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

Bacon

#52 » 15:30:15, 26-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

bmrobban skrev:Vet inte hur man länkar, men sök på rep av rostig 1056+ bonusbilder.

Ok blir ju nästan enklare att bara slänga i en 1113 i en 650. Då får man ju med orbitrol, riktig lågväxel och snabbväxel. Men ändå en bränsleförbrukning på några liter om dan vid lättare körning.
Det bör väll passa rakt av?
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

lennartostman

#53 » 16:29:36, 26-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu hänger jag inte med men de blir säkert bra! LoL
:-)
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

bmrobban

#54 » 18:30:07, 26-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är den här det pratas om, en bm 350 med 650-hytt och huv.

Bild

Det skulle nog som du säger Johannes vara klokare att sätta en 1113-motor i en 650, men det är inte jag som byggt :smile:
Här är länken: bmrobban @ [Traktorer] Rep. av rostig 1056:a + bonusbilder
Länk till motorrenoveringen: [Traktorer] Konstigt slitna ramlager bm1113
För att förtydliga: Det är en timmerkran som jag funderar på att montera i snabbfäste, den är inte överdrivet stark och gjord för att monteras i trepunkten.
När man nu lyfter långt utåt sidan så lättar ena stödbenet från marken för att sedan ramla ner med en duns när man svänger in stocken över vagnen.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

källartomten

#55 » 16:33:32, 07-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen!
Jag besökte metallverkstaden som kommer att installera kranen framtill på traktorn nåt tag i framtiden, ingen var hemma, men jag fick några fina bilder på de fästen som redan finns på kranen. Vad är dessa för fästen? Kan de användas till att fästa kranen framtill på traktorn, i hjälpramen som ni redan rekommenderat? Är dessa någon slags kilfästen? Är de snabbfästen eller endast för permanent installation av kranen på hjälpramen? De ser mycket starka ut, är de tillräckligt starka? Det står HIAB instansat på det stora fästblocket framtill på kranens bas, så jag antar att detta är ett originalfäste, men hur är det med de två fästpunkterna på motsatta sidan, är de också original? Ser ut så, men berätta ni som vet mer om dessa!
Bild
Bild
Bild
Bild
källartomten
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:51:38, 16-06-2016
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor

Hansborg

#56 » 18:27:54, 07-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle då aldrig sätta en kran i fronten å en traktor!
Vill du veta mera så sätt in lite helhets bilder, så man ser vad det är frågan om! :idee3:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

lennartostman

#57 » 00:32:01, 10-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fästpunkterna är original. Skruvarna som sitter i de bakre fästpunkterna är en egen lösning.
Men man skall alltid montera kraftiga 'brickor' för att hindra kranen från att vrida sej i fästena
Sätter du kranen i fronten får du problem med sikten från förarplatsen.
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

källartomten

#58 » 11:35:36, 21-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag har börjat tänka om beträffande installationsplatsen. Tog flera mått på kranens stödben och det skulle bli väldans brett därframme på traktorn förutom då att sikten skulle bli sämre. Men ifall det varit möjligt att använda ett snabbfäste fram på traktorn hade detta inte varit ett problem. Jag hade i så fall bara hakat på kranen vid behov och sedan kopplat bort den. Efter alla fina tips jag fick här på Maskinisten samt efter alla samtal med både finländska och svenska tillverkare, fick jag tag på prislistor. Dessa var dock så otroligt skyhöga för snabbfästen att jag inte har råd med sådana, tyvärr. Nej, då är det nog bättre med ett permanent fäste, kanske m.hj.a originalfästet på bilderna, och så att kranen monteras ovanför 3-punktsfästet baktill på traktorn. Då kan 3-punktsfästet användas för exempelvis ett schaktblad och andra verktyg som inte är så höga och ändå tillåta full rörlighet för 3-punktsfästet. En hjälpram behövs förstås även för detta alternativ.

Har någon fotografier på hur fästet jag själv skickat bilder på här ovan till Maskinisten skall kopplas till en ram? En bild eller 2 säger så mycket!
källartomten
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:51:38, 16-06-2016
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor

MN

#59 » 13:34:45, 21-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är fortfarande en Hiab 090 du tänker hänga på en pimpad BM600? Den traktorn är för lätt. Jag räknade lite på en HIAB 650 på en BM800 och redan det är ett gränsfall.

Bra att du skippat idén att ha den fram - traktorn kommer stjälpa vid körning vid minsta rattutslag eller sidvind....

M

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

källartomten

#60 » 19:43:53, 21-07-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, inte en BM600, vilket du kan se i de tidigare inläggen. En Zetor 6711 som med nuvarande utrustning väger ca 3000 kg. Lägg till möjligheten att installera en frontlastare som motvikt till en kran installerad bak på en traktor eller en baklastare som motvikt till en kran installerad fram på en traktor, räkna sedan ut momenten på momentaxlarna, tag i beaktande även stödbenens momentaxlar samt kranens momentaxlar i olika riktningar ifrån brytpunkten. Jag har hittills kontaktat 3 olika firmor som bygger fästen och installerar kranar på både lastbilar och traktorer, m.hj.a en stödram, stödben och rätt bruk av kranen säger det att detta fungerar med kranen och traktorn jag har. Men visst, man kan inte lyfta hur mycket som helst, i vilken riktning som helst och bör tänka på hur långt utsträckt lyftarmen är i respektive riktning. Vad som är möjligt att lyfta beror förståss på många olika faktorer.
källartomten
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:51:38, 16-06-2016
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor


Återgå till Skogs(bruks)maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se