Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskiner

Kran i 3punkten?

63 inlägg • Sida 3 av 5
Här finns alla skogs(bruks)maskiner

Jars

#31 » 19:42:11, 04-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan donet se ut så här då ?
Bild
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611



vetinte

#32 » 20:05:53, 04-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fredrik_ skrev::off_topic: igentligen..

vetinte skrev:Oh herre jusses. I min traktorvärd e de stort :grin:
Tror inte du behöver oroa dig.


Men kran är också stor! :uupps:
Räknar man din kran blir lyftkraften 1600kg på 1meter.
Vänder man på det så bryter/lyfter det med 1600kg 1m bakom kran(dvs i traktorn).
Tänkta kranen 7000kg vid 1meter (enligt faktablad = i verkligheten ännu mer, längre ut,!)
Den lyfter alltså på motsvarande sätt 7ton strax framför bakaxeln vid fullt lyft bakåt. Något mer än traktorns vikt strax intill tyngdpunkten.

Hur kan man då påstå att det skulle gå bra och inte finnas någon anledning till oro?!
Som tur är har frågeställaren ändå insett problematiken.
Traktorn borde med snabbt överslag väga runt 10ton för att öht vara rimlig för kranen. (Just för att slippa snabbt överslag :huh: )
:back_to:


Lungn i byxa nu :mrgreen: Nej de e INTE :off_topic: Tycker jag.
Tycker de e bra att kommentera med så bra fakta som du gör. O de behövs för där e många som inte använder huvudet.
Kan ju finnas dom som tror att de går att utnyttja kranens max.

Men jag har uppfattat de som om frågeställare e mycket medveten om att han inte skall eller kan utnyttja full lyftkapacitet.
O jag har svarat utefter det. (Tror till o mä han nämnde ca: 400 kg nånstans.) O då la jag in en jämförelse med min kran o traktor.
Kranens vikt e ju inget problem i sig. De e ju först när man börjar lyfta. O ju längre ut desto mer givetvis. Men använder man huvudet så ser man ju var gränserna går för montaget.
Användarvisningsbild
vetinte
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:21, 20-06-2010
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Abelco 1,7t
Foton 404
Och föredätta Grävaggregat

Jars

#33 » 20:36:07, 04-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur stabil är den här då ? Lyfter max 4ton, väger 5,5 ton stödben finns men kan
ej breddas !
Har haft han snart 20år men han är lika farlig än men väldigt bra att ha !

Bild
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

vetinte

#34 » 22:28:45, 04-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:rock_on: De var kran de :thumme:
Har du haft den i 20 år o ingen/inget skadat så har du kört med huvudet :thumme:
Användarvisningsbild
vetinte
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:21, 20-06-2010
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Abelco 1,7t
Foton 404
Och föredätta Grävaggregat

corre

#35 » 22:30:45, 04-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är få som belyser det möjliga arbetsområdet, som är rätt smalt.

Antingen bakåt och då används fråntvikten. Belastar topstaget.
Eller åt sidan, och med breddning av stödbenet flyttar man tyngpunkten och klarar lyft.

Men mitt mellan sidan och bakåt finns mycket dåligt stöd och stor vältrisk.


Stod väl något om det i HIAB dokument som länkades tidigare. 15grader rakt bakåt?!
corre
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:17, 10-03-2009
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

Mattias Petterson

#36 » 22:45:15, 04-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har man en kran kommer den ganska snart gå max vad den orkar.., någon sten som ska flyttas, en tegelpall till något tak, tro inte att du låter bli att använda den om du har den, tro mig, jag vet och är glad att jag köpte en riktig traktorkran som håller. Men även den är ofta för svag..
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

Jars

#37 » 23:39:15, 04-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias Petterson skrev:Har man en kran kommer den ganska snart gå max vad den orkar.., någon sten som ska flyttas, en tegelpall till något tak, tro inte att du låter bli att använda den .........

Ja! så blir det men under tiden har man hunni lära sig maskinen men ack så farliga grejer ! måsta ta det väldig försigtig var gång !
Och det spelar en större roll hur stor/tung traktor är !
Senast redigerad av Jars 23:42:12, 04-03-2013, redigerad totalt 1 gång.
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

Hansborg

#38 » 00:07:03, 05-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

hur har du fäst kranen Jars?
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Jars

#39 » 19:48:35, 08-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hansborg skrev:hur har du fäst kranen Jars?

Fastsättning på original trepunkten med egentillv.tryckstång ej justerbar samt
en förstäkning vid tryckstångfästet. Alltså härligheten dinglar på lyften så man får ta kanska så lungt!
Det är själva kranen som har fått stryk under tiden, stödbena sitter illa till,
tillt cyl. har släppt ifrån främsta ledlagret (svets-skarven) en heldel packnings/
slangbyte med åren, utskjutet har krökt sig har nämligen en kabelskopa att gräva med,, populärt hos stugägarna eftersom man lägger jorden på flaket direkt vid grävning , inget på gräsmattan alltså.
Har varit flera gånger ute o boxera fram bonnatraktorer ute skogen som har kört sig fast mossan o då är utskjutet det bästa på hela maskinen,kan man bara ankra sin så då följer den andre med eller så finns risk att nånting går sönder !
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

Mattias Petterson

#40 » 21:20:29, 08-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jars, hur har du fäst skopan? antar att du får lov att dra stickan åt dig när du gräver men hur tömmer du skopan, har du någon tilt? Har funderat på något liknande men ej kommit till skott..
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

källartomten

#41 » 17:46:49, 25-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej på er alla!
Jag är ingen mekaniker eller ingenjör. Har en gårdstraktor, en Zetor 6711 årsmodell -77 och en nyligen inköpt kran HIAB 550 från en gammal skogsvagn från 80-talet. Hiaben har utdragbara stödben, så med dessa utdragna blir de hydrauliska stödbenen på dryga 3 meter ifrån varandra. Själva traktorn är endast 173 cm som bredast vid bakhjulen och ca 4 meter lång, vikten är dryga 2700 kg utan någon arbetsmaskin där bak. Kranen väger ca 1000 kg. Kranen är 6 meter lång och orkar då lyfta 500 kg med korrekt hydraulpump, traktorns ger dock endast 20l/min och trycket är bara 120 bar, så redan detta minskar lyftförmågan. Jag kan ej heller tänkta mig behöva lyfta nåt tyngre än 200 kilo i ändan på den max 6 meter långa armen. Men då jag har fått en ryggradsskada, vill jag ha kranen monterad på traktorn så jag får en lätt flyttbar kran att lyfta allt möjligt på sommarstugetomten med, t.ex. en utombordsmotor och en segelbåts mast, kanske även stenar och sådant. Rent tekniskt skulle själva kranen optimalt klara lyft på dryga 3ooo kg utan utstick, men det går förståss inte med den lilla traktor jag har trots stödbenen hur man än monterar kranen på traktorn. Den skulle säkert välta även om den hade en tillräckligt kraftig hydraulpump och även om kranen var väl fäst i traktorn, då stödpunkterna nog skulle vara för nära brytpunkten.

Jag har funderat på ett alternativt ställe att fästa kranen på traktorn. Inte baktill i 3punktsfästet, utan framtill och använda de fyra fästpunkter som redan finns i traktorns ram för installation av en frontlastare. Varje fästpunkt har fyra hål för bultar. Kunde en mekanisk verkstad tillverka en stödram som fästes i dessa färdiga fästpunkter? Då skulle väl traktorns framhjulsaxel inte belastas, då kranens originalstödben skulle lyfta upp traktorns framända och ta hela belastningen, vilken sedan skulle fördelas på traktorns fyra fästpunkter för en framlastare? Vid lyft rakt framöver traktorn skulle väl hela traktorn fungera som motvikt? Åt sidorna skulle förståss inte samma stabilitet existera. Men kan man inte göra de längsta och tyngsta lyften rakt framöver traktorn och sedan dra in utsticken och ta bördan möjligast nära traktorn innan man svänger kranarmen åt sidan för att sedan, då kranarmen pekar rakt bakåt över traktorn skjuta ut utsticken igen och på så vis kunna flytta ganska tunga föremål en rätt så lång sträcka utan att flytta kranen och ändå minimera den brytaxel kranarmens längd utgör i förhållande till stödpunkterna i olika riktingar ifrån brytpunkten?


Jag är inte rik som ett troll, så jag försöker hitta på en lösning för att få ibruk kranen på traktorn som inte kostar skjortan, men fungerar tillförlitligt ändå. Ni som känner till mekanik och sånt, vad tycker ni om min ide´ att installera kranen framtill på traktorn?
källartomten
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:51:38, 16-06-2016
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor

bmrobban

#42 » 18:22:57, 25-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag funderar också på att göra ett stabilare fäste til min 350/650 bastard.
Jag är inte alls främmande för att svetsa ihop fästet själv, vore kul med lite bilder/konstruktionslösningar.
"Jake-fäste" har jag aldrig hört talas om, hur ser ett sånt ut?
Jag har liten kran 5m/ca150kg längst ut, så hållbarheten på 3-punktsfästet är inget problem.
Däremot tycker jag att det är väldigt rappligt i trepunktsfästet kranen studsar o far mest hela tiden tycker jag.
Alternativet är att montera på kärran, men den är väldigt lätt och hydraulslangarna är för korta; blir för dyrt gentemot vinsten.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78

PeterR

#43 » 20:23:36, 25-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ett trepunktshängt grävaggregat. Det är som alla förstår inte helt optimalt: ingen vikt att trycka ned skopan samt rappligheten Du Robban talar om. Jag tänkte göra hylsor fästa i ramen för lastaren (i sin tur fäst i bakaxel), och motsvarande gafflar fästa i grävaggregatet. Tror att det blir liknande Jake? Stadigt, men ändå enkelt att montera/demontera.
En annan lösning om man vill ha kranen hängande i lyftarmarna, är att skippa tryckstången och istället fästa med två stag på vardera sida i hytten. Hade en gång en linkran med den modellen. Överum Hero. Faktiskt ganska stadigt. Det gick att vicka traktorn i sida om man ville lägga under något vid fastkörning. Hittade en dålig bild på nätet...

Bild

/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

Bacon

#44 » 20:37:14, 25-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

350/650 bastard, hur då? Det vill jag veta mer om!
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

bmrobban

#45 » 20:40:42, 25-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte hur man länkar, men sök på rep av rostig 1056+ bonusbilder.
bmrobban
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:22, 29-05-2010
Ort: Åkers styckebruk
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar Vio 57-12
Case ih 5150 PRO-98
Ursus C-385-78


Återgå till Skogs(bruks)maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se