Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Volvo BM SM661 Stor-nalle

211 inlägg • Sida 3 av 15
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

kmracing

#31 » 10:57:22, 30-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, gott om utrymme är det dåligt av på dessa skapelser, man får trösta sig med att det finns värre hehe. Och det mesta går ju faktiskt att skruva isär, bara inte tidigare ägare varit för flinka med svetsen..
Tog du bort den nedre sidoplåten när du bytte filtret?
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...



Sunilorblede (trådstartaren)

#32 » 12:13:07, 30-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo den togs bort. Men byta gick ju men med en del frustration i mörker och kyla. Men schaktbladet och dess arrangemang känns som att det tar bort en del åtkomlighet.

Har du förresten det där stödcylindern kvar i midjan på din? Gör den stor skillnad vid lastning tycker du? Min saknas men jag funderar på om det är mening med att skaffa en.
Användarvisningsbild
Sunilorblede
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:29:47, 06-02-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM SM661 -67
Case 1255XL -91

Sunilorblede (trådstartaren)

#33 » 00:09:09, 01-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom på en till fundering. Det sitter ingen oljemätsticka i växellådan på min traktor. Under "locket" är det bara ett hål. Jag har stoppat ner en ståltråd och det finns olja men det vore ju bra att ha en sticka med rätt markeringar så någon med en nalle eller BM 600 kanske kunde mäta stickans längd samt var markeringarna sitter så kan jag göra en egen?

En till sak angående växellåda/bakaxel. Jag noterade när jag bytte olja i motorn att det en bit bakom oljetråget, på det som väl är kopplingskåpan, fanns ett gängat hål där det nu inte sitter någon plugg i. Boken beskriver att oljan ur bakaxel/växellåda tappas ur tre pluggar, är detta en av dessa, och om det inte sitter en plugg där borde det väl läcka olja ur den om det finns olja i växellådan? Eller kan det vara så att det inte droppar ur den om det är för lite olja i växellådan? Eller är hålet för något annat som inte ska vara pluggat? Det är inget hål i bukplåten för att komma åt det hålet så det vore ju dumt om det var en avtappning..
Här är en bild där jag ringat in hålet i fråga:

Bild

Tacksam för svar.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Sunilorblede
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:29:47, 06-02-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM SM661 -67
Case 1255XL -91

kmracing

#34 » 01:11:39, 01-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har inte någon stabiliseringscylinder monterad på min nalle. Har faktiskt en helt ny sådan liggandes på hyllan, men jag måste först bygga och repa fästen som saknas till den. Har däremot kört en annan nalle som hade cylindern i funktion, och min åsikt är att den inte är så avgörande vid lastning, har man dessutom schaktblad som jag också har numera hjälper det till otroligt mycket som "motvikt". Däremot kan man få lite hjälp av cylindern mot stegring och dykning vid körning i väldigt brant terräng. Jag brukar faktiskt hänga av schaktbladet då jag kör i brant och besvärlig terräng pga. extravikten fram, och så är det mest ivägen.. Du vet väl förresten om att du kan lyfta alla hjul på nallen med hjälp av kranen och frontlyften?

Det där hålet ser ju som sagt ut att sitta på sprängkåpan, vet inte om det brukar sitta nån plugg där faktiskt, men det är isåfall en dränering för ev. läckage mellan motor och växellåda, och borde sättas igen för att inte få in vatten om du kör ner traktorn i tex. en myr. Det är sant att det finns 3 pluggar, främsta på reduktionsväxellådan, sedan en på huvudväxellådan, och sist på bakaxeln. Dessutom finns det en avtappning/nivåplugg på varje slutväxel. Allt är dock förbundet så att oljan rinner emellan vid påfyllning. Du hittar pluggarna om du tar en ålning under maskinen ;)

Jag kan nog mäta stickan i morgon om inte nån annan hinner före.

Nalle i myr:

Bild
//Kjelle

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

kmracing

#35 » 17:49:49, 01-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Bild
Bild
//Kjelle

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Sunilorblede (trådstartaren)

#36 » 00:07:56, 02-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tusen tack kjelle! Då ska jag snida till en sticka. Jo jag har läst i instruktionerna om att lyfta alla hjul för sig. Tack för inputen om stödcylindern också.

Min nalle är för övrigt utrustad med en extra finess som väl är hemmasnickrad av någon tidigare ägare. Vid ventilpaketet till kranen finns två extra reglage som sätter vridhuset respektive lyftbomen i "flytläge" så att man vid förflyttning bara behöver lägga ner gripen på vagnen. Rätt bra finess tycker jag.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Sunilorblede
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:29:47, 06-02-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM SM661 -67
Case 1255XL -91

BM 4 ever

#37 » 00:44:46, 02-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

mycket bra i trånga gallringar :thumme:
Slava Ukraini !

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

kmracing

#38 » 00:46:55, 02-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, det är en bra finess med flytläge på kranen, då man kör med fullt lass utför en brant backe kan det vara räddningen att kunna lägga kranen på vagnen då nallen annars blir lite för framtung och vill lyfta bakhjulen - ingen trevlig upplevelse, lugnande medel rekommenderas efteråt! Lycka till med oljestickan!
//Kjelle

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Sunilorblede (trådstartaren)

#39 » 23:55:55, 30-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Ett tag sen jag uppdaterade här nu. Men för den intresserade kommer här lite bilder från första skarpa skogsfärden och första gången med hydraulisk krankörning för mig. Lastade ett litet lass ved i en gallring jag påtat med. Tidigt kom jag till insikten att jag underskattat hur mycket plats maskinen behöver och att klent virke med stor variation i längd inte är kul att lasta.


Bild

Bild

Bild

Första vältan.
Bild

En mindre bra filmsnutt på lite körning.


7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Sunilorblede
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:29:47, 06-02-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM SM661 -67
Case 1255XL -91

Bacon

#40 » 11:14:36, 31-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur funkar midjan på nallarna? Ser ut att vara ramstyrning. Används styrbroms också?
Här anses nallarna vara norrlandsmaskiner, undra varför? Jag tycker det verkar vara väldigt kompetenta maskiner. Men det är alltid snö när man ser dom på kort
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

magirus

#41 » 11:31:32, 31-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Småbjörk är ett elände att lasta, särskilt om det är korta längder. :huh:
Minst 5 meter om de ska hamna någorlunda rätt.....

Trevligt att se en Nalle i skogen!! :thummar:

2 personer gillar det här inlägget.
magirus
 

Sunilorblede (trådstartaren)

#42 » 12:10:29, 31-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johannes.Johansson skrev:Hur funkar midjan på nallarna? Ser ut att vara ramstyrning. Används styrbroms också?
Här anses nallarna vara norrlandsmaskiner, undra varför? Jag tycker det verkar vara väldigt kompetenta maskiner. Men det är alltid snö när man ser dom på kort



Midjan är väl en "vanlig" midjestyrning. Två kolvar fäster i bakändan på traktorn och i vagnen och vrider ekipaget där. Ingen styrbroms så länge vagnen är på. Ska man köra utan vagn är det att använda bromsarna som gäller om man inte har en 662 "Niklas" som har styrning via differentialen när vagnen är bortkopplad.

Norrlandsmaskin kanske för att den är mindre bra att förflytta sig själv mellan avverkningar och den då kanske passade bättre i norr där avverkningarna generellt var större? Vet inte men har i alla fall hört den åsikten från de som var med då det begav sig. Efterförljarna timmerkalle mfl. var bättre att hjula med men, enligt den personen, sämre på att ta sig fram i terrängen än nallen.
Användarvisningsbild
Sunilorblede
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:29:47, 06-02-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM SM661 -67
Case 1255XL -91

Sunilorblede (trådstartaren)

#43 » 12:24:40, 31-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har också kommit fram till att jag i sommar ska ordna med länkaget mellan sticka ner till gripen. Allt är så glappt att när jag kör rotatorn lite försiktigt med virke i gripen så fortsätter knippet ett halvt varv till efter att jag släppt ventilen. Rätt irriterande och tidsödande att lirka med det.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Sunilorblede
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:29:47, 06-02-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM SM661 -67
Case 1255XL -91

Bacon

#44 » 12:33:21, 31-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, moderna skotare är ju 8 hjuliga, midjestyrda och har ofta band. Jag funderar lite på vad skillnaden är. Nallar är ju kanske lite tråkiga att köra utan band.
Gallring och skogsvårdsskotare har nog skonsammare kedjor eller inga alls. Och för slutavverkning är nallen lite omodern.
Framhjulen är hydrauliskt höj och sänkbara? Kan man inte steloperera midjan (allt "hydraulisk toppstång"). Då kan man ju ha framhjulen i luften på känsliga underlag?
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Sunilorblede (trådstartaren)

#45 » 12:44:02, 31-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart maskinen är omodern, den är ju från 60-talet. Den passar väl mest för den som har ett kombinerat intresse för skogsbruk och vårdande av veteranmaskine. Hehe.
Nalle utan band tar sig nog fram mindre bra då endast bakhjulen på traktorn driver, ska väl vara mycket fin terräng isåfall.
Framhjulen sitter på pendelarmar som man dels kan höja och sänka med ventil i hytten men som också höjer och sänker sig själv under körningen i terräng, Dvs om ena sidan går upp på en stubbe eller dylikt trycks andra sidan automatiskt ner för att minimera tipptendenser. Men då höjer man ju hytten så att säga, hjulen är ju i backen ändå. Vad menar du med känsliga underlag? Alltså där man inte vill ha märken på backen från vridningen?
Senast redigerad av Sunilorblede 12:48:01, 31-01-2016, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Sunilorblede
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:29:47, 06-02-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM SM661 -67
Case 1255XL -91


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se