Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Ombygge av Leyland traktor till skogen

386 inlägg • Sida 25 av 26
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

Jim_90 (trådstartaren)

#361 » 16:50:10, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man klurar lite på midjan.
Jag tänker att jag vill ha rotationsdelen närmast traktordelen. Hur invärkar det ifall man placerar den högt eller lågt.
Drivakseln till vagnsdriften vill jag skall komma ovanför rotationsleden. Vill inte ha den igenom så i det fallet är det enklare för mig att ha leden så lågt som möjligt men blir vagnsdelen tjälpvilligare då?
Svängleden vill jag ha närmare vagnsdelen för att maskinen skall spåra mindre men hur långt bak kan jag sätt leden utan att midjan vill börja tippa..

Denna maskin blir både lätt och smal ca 185cm så alla termer borde följas så att jag får den så stabil som möjligt utan att bli osmidig.
Jim_90
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:16:57, 14-06-2013
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland 262syncro

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


fretchi

#362 » 17:28:05, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror väl på vart du har tyngdpunkten. Ligger tyngdpunkten för vagnen, både med och utan last, innanför boggin så ska det ju mycket till innan den blir vinglig. Värre blir det om du vill ha mycket viktöverföring till traktorn och sätter boggin längst bak på vagnen.
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Jokkmokk
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo

PerÖ83

#363 » 18:01:47, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick bara lov att testa lite om vad som händer.
Jag antar att framaxeln ska bort och att den blir 6x6.
Med rotationen långt fram och styrningen långt bak blir den ganska tippig speciellt om de ska vara kran på vagnen.
Bild
Bild
Bild

Med styrningen långt fram och rotationen strax bakom, håller den sig ganska stadig i alla lägen. Kan vara därför dom flesta maskiner är konstruerade så :klia:
Bild
Bild

Om styrningen sitter högt eller lågt gör ingen märkbar skillnad.
Bild
Bild
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

16 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

Jim_90 (trådstartaren)

#364 » 19:23:37, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

utmärkt perÖ83 :thumme: trodde själv att rotationen framför svängleden hade positiv effekt. tänkte bara att skall vi säga att maskinen skulle kunna svänga 90grader så skulle nosen kunna dimpa i marken samt att med rotationen bakom svängleden och vagnsdelen på ett hinder och när man svänger stiger/sänker nosen beroende på vilken sida hindret är.
Jim_90
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:16:57, 14-06-2013
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland 262syncro

PerÖ83

#365 » 20:14:36, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja någon mer styrvinkel än +-45grader går egentligen inte att få att fungera på ett bra sett, ville bara visa vad som händer när man tänjer på gränserna.

Provade en till med "två" styrleder som går tungt och där en ställdes i ca 45grader och den andra rakt i båda fallen, rotationen går lätt.
Bild

Styr på den främre leden.
Bild
Bra :smile:


Styr på den bakre leden.
Bild
Dåligt :sad:

Och resultatet är ungefär lika oavsett vilket hjul som står på "stenen"
Vad kan vi konstatera av detta? styrleden så nära traktorns bakaxel som möjligt.
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

raggsockan

#366 » 20:53:23, 04-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

raggsockan skrev:pm a mig din adress
så försöker ja kirra de nästa gång man är i människobyn och vimsar runt


huvet fullt i sågspån var gång man har fart till människobyn :ohnej:
dock så ligger ett paket här å väntar . sänder med lit mer onödigt vetande :thumme:
ska försöka få med den till veckan :slag: .

ska bli kul å se skotar bygget
själv flurat på nå dyl sen man såg 2 grepar bygget på en t24a
raggsockan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:59, 06-12-2014
Ort: värmland
Sverige
Maskin: volvo t24-53 .lik
j urs byggsats

Jim_90 (trådstartaren)

#367 » 08:30:19, 06-11-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Raggsockan ingen brådska :thummar:
Jim_90
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:16:57, 14-06-2013
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland 262syncro

Jim_90 (trådstartaren)

#368 » 19:35:57, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

En ny skogskärra medför ny slags problem
. Blev en vagn med hydraulisk förstyrd ventilbord.
Första testet så tar det länge förän kranen reagerar. Och väl när kranen reagerar känner man att spaken "styvnar" till som att den vill tilbaka till neutralläget.

Testade att ta bort snabbkopplingen och skicka olja direkt i påfyllninghålet ifall returtrycket var för högt.
Blev ingen skillnad. Därefter testades att varmköra traktorn men ingen skillnad. Och sedan sattes returledningen från spakarna direkt till oljepåfyllningshålet men inget hjälper.

Enda man märker skillnad så är när man kör två funktioner samtidit reagerar sektionerna direkt annar är varje funition med fördröjning förutom dom elstyrda sektionerna.

Så tips vore välkommet.
Jim_90
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:16:57, 14-06-2013
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland 262syncro

roten

#369 » 19:43:34, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad säger dom som sålt det?

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
roten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:50:08, 16-06-2009
Ort: Luleå

Jim_90 (trådstartaren)

#370 » 19:53:00, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte talat med dom ennu. Men far var där vid fabriken når dom teskörde den å då sa dom inget speciellt.
Jim_90
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:16:57, 14-06-2013
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland 262syncro

Jac

#371 » 20:35:23, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för ventil?
Jac
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006
Ort: Møre & Romsdal

Jim_90 (trådstartaren)

#372 » 20:43:05, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Parker p70
Jim_90
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:16:57, 14-06-2013
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland 262syncro

Jac

#373 » 20:55:48, 13-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var kommer trycket till servospakarna från?

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006
Ort: Møre & Romsdal

danne mähl

#374 » 20:47:02, 14-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

För lågt tryck till spakarna ?
tar du oljan från styrpumpen ? kolla om du vrider på ratten men inte så mycket att det svänger och kolla om det går snabbare
hade sånt problem på min maskin
om det kan vara till hjälp
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Hymas TM 9 1984
MF 185 med lastre

Patrik C F Eriksson

#375 » 10:36:58, 15-01-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Du har inte kört vagnen med returen lös/ej ansluten ordentlig? Är spakarna sladdriga/ känns som ej finns något mittläge när systemet är trycklöst
Patrik C F Eriksson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:56:39, 22-07-2007
Ort: Östra Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7mb
Åkerman 475br

Volvo Bm 350
Mf 35
Farmall A 1940
Bm 85
Fiat FL8
volvo Viking 4*4

Chevrolet 1951
Ford Tudor 1946
Federal 1939

Ford F500

Saab 96 1962


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: per.björklund och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

UniCarriers

Rotec

SSL Certificates