Appropå udda och framkomlighet, Var på finska sidan diskusion om just kombinationen valtra med 6m
kran med fällhuvud och patu stegmatare i armarna. Rätt vanlig kombi, men utan twintrac och större karl, så nu kommer gränsen emot att snurra i hytten. Föreslog att 6m kran inklusive fällhuvud och stegmatare i armarna på en passlig hjulastare, Konventera till radiostyrt och kedjor på framhjul.
Ni skulle bara veta vilket
motstånd för iden över huvudtaget, menade jag skulle borda bannas från forumet ifråga. Den stjälper, den sjunker in i kärret, den slipper ingenstans, den är för tung, förlåg markfrigång man ser ju ingenting ut från en
hjul lastare, dom har ju så släta
däck, vem skulle nu sätta kedar på en hju lastar, sidovis. Enbart två som förstod,OM man har en överlopps hjul lastare, om man har "passlig" skog med "passligt" snö och normal tjäle, på med kedar, kanske trampa spår före, -Den stjälper,
växelå
dor håller ej! Tänk er, ni som kör båda, kran fram i en
hjullastare, enbart ta på ratten säkert en meter mer räckvid. - Sådant körand brister den. För låg markfrigång. Nu brukar jag lägga huvudspåret på lite bättre ställ, hugger man själv, i körspåret, nu tar man ju lägre stubbe? För tung, en normal huggare väger nog mer? -Skördare helt annan sak.
Kanske ni skulle förstå saken bättre, och har ju byggts rigtiga skördar på hjulastare, men en rigtigt vilken ni vill hjulastare, ej för stor, tänk hur kung man sitter där, sikten bra, även oppåt. Just vårvintern, två tre veckor, speglar sanmt överflödiga ljus bort, så de ej går sönder, kedjoir på och till skogs? Jag har ju redan county med fastbultad kran och bogserad prosessor så jag behöver ej.....