Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Lännen 740 forest

19 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

benny nilsson (trådstartaren)

#1 » 19:18:31, 06-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har köpt en Lännen gallringsskördare utrustad med en Mowi kran och ett Keto 51 aggregat. Skulle behöva lite info om hydraulsystemet på lännen men finns inte mycket att läsa. I boken står det att det ska vara ett avlastat konstanttryckssystem med en ventil för rundpumpning vid transportkörning. Har läst att trycket ska ligga på ca 35 Bar i standby. Men om man stänger det som jag tro är rundpumpningsventilen för att få igång aggregatet så stannar dieselmotorn om den står på tomgång. Alltså tar den en hel del effekt.

Hittar ingen info om att maskinen har LS system heller. Nån som vet hur lännens system är uppbyggda?
Är inte så kunnig på hydraulik men jag antar att dom är ganska lika uppbyggda som grävversionen av 740S
benny nilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:17, 09-09-2012
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 7807C Valmet 6200 LM846



benny nilsson (trådstartaren)

#2 » 12:56:24, 16-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter en sån här pump med både tryck, flöde och effektreglering iaf.(DFLR) https://www.fluidynefp.com/LiteratureDoc.ashx?Id=56
Någon som kan förklara funktionen på den och hur den ska regleras för Kran och påställning för aggregatet.

Mitt problem är att någon klippt styrkabeln från höger kranspak och sedan satt en dragströmbrytare på den. När jag aktiverar brytaren går pumpen upp i tryck och aggregatet fungerar. Utan att ha brytaren påslagen orkar den knappt lyfta kranen och aggregatet fungerar inte..
Det ska tydligen vara LS-system på den.

Kranventilen är en HV07.
benny nilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:17, 09-09-2012
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 7807C Valmet 6200 LM846

Turbodiesel

#3 » 21:40:53, 16-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du någon information om kran & aggregat att visa oss?

Det känns ju sådär att de inte monterat en 'äkta' LS-ventil åtm till kranen.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

benny nilsson (trådstartaren)

#4 » 21:53:07, 16-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur menar du med äkta?
benny nilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:17, 09-09-2012
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 7807C Valmet 6200 LM846

Turbodiesel

#5 » 22:06:17, 16-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

HV07 tillverkades inte i LS utförande, avlastat konstanttryck på sin höjd, vilket kan vara närbesläktat, beroende på hur tillverkaren tänkt.

Att motorn stannar på tomgång är normalt på alla maskiner med stora pumpar. Pumpen, även om den är effektreglerad, förväntar sig ett visst vridmoment från dieselmotorn. Blir det värme i returledningen med aktiverad (morrande) pump, så kan det finnas någon överströmningsventil som står lägre än pumpens avskärningstryck. Det senare tar effekt helt i onödan.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

benny nilsson (trådstartaren)

#6 » 00:04:07, 17-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha okej! Det visste jag inte! Då kan jag utesluta LS-delen iaf. Tack! :thumme:

Men har för mig att det går en tunn slang till pumpens reglering iaf.
benny nilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:17, 09-09-2012
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 7807C Valmet 6200 LM846

micke holmberg

#7 » 01:16:25, 17-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var göran på entreprenad syd i växjö som kom med den iden
Som lännen sedan har utveklat den vidare
Macke var mekaniker där tel till honom är 070 5443116
Sedan har du tomas på lännen mycket duktik på maskinerna 036 3300274
Klart att jag pratar med mig själv ...........ibland behöver jag expertråd
micke holmberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:18:15, 04-06-2006
Ort: oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: lännen 8800e terex tw 110

akkamaan

#8 » 03:07:47, 17-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har läst hela tråden och det finns en del oklarheter. Lännen 740 måste ha funnits i olika generationer. Hittade en instruktionsbok här på Downloads (LÄNK) i den boken finns inget om avlastat konstanttryck och en variable tryckkompenserad pump. typ den Trådöppnaren nämner i en kommentar.

benny nilsson skrev:Sitter en sån här pump med både tryck, flöde och effektreglering iaf.(DFLR) [url=Sitter en sån här pump med både tryck, flöde och effektreglering iaf.(DFLR) https://www.fluidynefp.com/LiteratureDoc.ashx?Id=56
Någon som kan förklara funktionen på den och hur den ska regleras för Kran och påställning för aggregatet.]https://www.fluidynefp.com/LiteratureDoc.ashx?Id=56. Någon som kan förklara funktionen på den och hur den ska regleras för Kran och påställning för aggregatet[/url]

.

benny nilsson skrev:I boken står det att det ska vara ett avlastat konstanttryckssystem med en ventil för rundpumpning vid transportkörning. Har läst att trycket ska ligga på ca 35 Bar i standby. Men om man stänger det som jag tro är rundpumpningsventilen för att få igång aggregatet så stannar dieselmotorn om den står på tomgång. Alltså tar den en hel del effekt.


Bara för att vi ska försäkra oss om att du har rätt bok för din maskin så behöver du både ta bilder på hydraulpumpen på din maskin samt ta bilder på informationen i diin "bok"...

Ventilen för "rundpumpning vid transportkörning" som du nämner förbryllar mig om du nämner den i samma andetag som avlastat konstanttryck. Låter mera som en avlastningsventil för ett konstantflödessystem med fast pump/pumpar. Det var vanligt att ha en sån avlastningsventil vid vägkörning för att förhindra varmgång. Avlastningsventilen (ofta kallad shuntventil) har till uppgift att länka oljeflödet förbi kranventilen (som ger upphov till värmeutveckling pga strömningsmotstånd) direkt till tank.

Är inte så kunnig på hydraulik men jag antar att dom är ganska lika uppbyggda som grävversionen av 740S

Broschyerna för Lännen 740 (Combi) LÄNK och 740S LÄNK nämner inget om avlastat konstanttryck. Däremot att det sitter en Hydreco Hamworthy pump i 740 Combi, vilket iofs inte säger så mycket eftersom den tillverkaren producerar både konstntflödespumpar och konstanttryckpumpar.

Eftersom du medger detta om din okunnighet så är det befogat att ifrågasätta informationen du givit oss. Det är flera olika saker som inte "rimmar" med varandra
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

benny nilsson (trådstartaren)

#9 » 19:33:22, 28-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

SCAN0007.PDF
SCAN0006.PDF
Sent svar. Har varit bortrest . Har iaf fått lite mera info från en tidigare ägare som berättade att den till största del gått med slyröjningsaggregat. Då kan jag ju förstå att man vill ha pumpen typ på/av!
Dom hade även ketoaggregatet till gallring men i mindre utsträckning.

Pratade med Macke och han nämnde att det byggdes några för slyröjning med lite annorlunda hydraulik.

Nu är ju saken den att jag skulle vilja kunna styra pumpen med aggregatdatorn där jag kan ställa in på och avlastningstider mm. Men det kanske inte är värt jobbet?

Bifogar det schema som jag har i pärmen. Kan inte säga om det är korrekt. Det går iaf en tunn slang från tryckslangen till aggregatet via en elventil till LS-regleringen på pumpen, men den är kopplad via en elventil som även har en ledning från baksidan av pumpen. Kan det vara för att "kortsluta" LSen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
benny nilsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:17, 09-09-2012
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 7807C Valmet 6200 LM846

Turbodiesel

#10 » 22:12:04, 28-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ser ganska onödigt ut, att styra pålastningen med aggregatdatorn, kranen behöver ju också konstanttryck från samma 100cc pump.

Man har alltså inte kvar lastaren, eller ens ett schaktblad på forestmodellen? Det trodde jag faktisk de borde ha utnyttjat, men det är ju på bekostnad av smidigheten, helt klart.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

akkamaan

#11 » 02:15:04, 29-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antar att det är elventilen #10 som avses. Den är ritad som opåverkad och är en avlastningsventil för pumpen. Det innebär att pumpen bara ger ett lågt stand-by tryck i avlastat opåverkat läge. Tryckpåställning sker när ventil #10 aktiveras.
Avlastningen har två olika funktioner.
1. Inte göra det svårt för startmotorn att dra runt vid start
2. Minimera den mekaniska belastningen på pumpen när ingen arbetshydraúlik är aktiverad under körning

Systemet med en pålastningsventil krävs där on/off ventiler används för olika hydraulfunktioner, vilket inkluderar engreppsaggregat.

I ett automatisskt avlastat konstanttrycksystem sköts avlastningen av ett kontrollflöde som släpps igenom en open center riktningsventil via en liten strypning. När en slid aktiverars så blockeras kontrollflödet och pumpen får trycksigna.Ingen skillnad på pump bara olika riktningsventiler. I det här systemet används troligen en billigare och enklare (billigare slider) closed center riktningsventil.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Turbodiesel

#12 » 02:59:32, 29-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kranventilen HV07 går troligen att modifiera till "automatiskt konstanttryck"

Aggregat däremot, är ofta byggda med logikpatroner, eller/och, enkla, industriella riktningsventiler av NG-typ, utan serieport.

Ska både kran & aggregat slåss om samma pump, så är det konstanttrycksbehovet som bestämmer. Konstanttryck ger betydligt mindre svarstider, pumpen är alltid vaken, och på hugget. Precis som aggregatet vill ha det.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

akkamaan

#13 » 03:34:16, 29-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Korrekt om HV07. Den ventilen blev speciellt utvecklad för att i ett modul- och sektionssystem just medge CPU, Constant Pressure Unloaded (avlastat konstanttryck), CP, Constant Pressure och CF, Constant Flow system. Dock inte LS system.
Föregångaren HV03 var en monoblockventil och var inte utvecklingsbar men tillät ändå CPU, CP och CF system.

Parker P70 blev efterföljaren som även kunde användas i LS system

LÄNK till HV07 broschyrer
Länk till P70
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

InläggDetta inlägg har raderats av akkamaan den 03:42:30, 29-03-2023.
Anledning: dublett

Turbodiesel

#15 » 04:32:55, 29-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ju en? särskild LS tråd som kanske behöver ett par sidor till, det är nog bäst att vi inte skriver sönder denna, med en massa utsvävningar rörande CP-LS.

Trevligt med lite VOAC-material, en gammal hydraulikbroschyr i glattig fyrfärg får igång lite av varje..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se