Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Patu 425, renovering av kranpelare på skogsvagn

36 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

Hymax

#31 » 18:44:03, 29-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men om du vrider pelaren så kuggstången kommer ut så borde det gå att lyfta ur pelaren sedan.
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro



mimeck

#32 » 22:08:48, 29-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolvtätningarna sitter ju fast på kuggstången.
Tror inte att det går att vrida ur stången. Jag kan ha fel.

Funderar på om planlagret(?) med tillhörande brickor kan hamna fel och haka fast.

Den går ju lätt att dra ur en decimeter men sedan tar det tvärstopp. Pelaren går lätt att vrida och kärvar ingenting även när man drar isär det som går.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Hymax

#33 » 00:08:10, 30-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tittade igenom hela tråden och såg då att kolven satt fast på kuggstången.
De kranar jag har haft isär har haft löstagbara kolvar.

Kul att följa ditt arbete :smile:
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

mimeck

#34 » 09:28:31, 30-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hakade på en annans tråd så det ju bara det under "mimeck" som jag undrar över. Kanske försöker lite mer idag. Tur att det är grannens kran!
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mazellan (trådstartaren)

#35 » 10:25:24, 30-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan det vara den härdade brickan eller axiallagret som har fastnat på axeln och tar i kuggstången? Men har du vridhuset löst borde du se det.
mazellan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:22:43, 19-02-2016
Ort: Luleå
Sverige
Maskintyp: Traktor

mimeck

#36 » 13:55:57, 30-03-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har det löst sej.
Vet inte varför det satt fast men en gissning är att axiallagret (eller planlagret som jag kallade det förut..) hamnade på snedden.

Tog in det i verkstan i morsse och svetsade på en liten bult så att jag kunde lyfta pelaren rakt och med full kontroll med kedjetelfern.
Svetsade även en mutter på oljepluggen. Den lossnade hur lätt som helst med hjälp av värmen från svetsen. Tror inte den har nånn större funktion på den här kranen men jag tog bort den ifall den låste fast kranpelaren på nått okänt sätt. Nu får ägaren rengöra allt så får vi se om det finns några skador som jag inte sett än. Sedan får nånn svetsfirma troligen göra resten innan vi monterar ihop den igen.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


mazellan:

Jag hakade på din tråd för det var ju nästan samma jobb.
Fettet i kranfoten har ju blandats med en del vatten (och troligen lite hydraulolja från tuberna) så jag hoppas att grannen vill ha ett vattenskydd påmonterat som du gjort.
Tänkte att han kan ta med foten och allt till svetsfirman så kan dom tillverka det när dom ändå är på g. Större chans att det blir rätt om man ser hur det ska vara.

Kommer du ihåg hur "lång" glidklossen som håller emot kuggstången var när den var ny? Tycker att den börjar se lite väl kort ut. Nästan så att den skulle kunna lossna.

Ett tipps till dej är att kontrollera bultarna till kranfoten ibland. Lösa bultar kan ha varit anledningen till att foten sprack medans vi var delägare i vagnen. Minst 15000 kostade det då så 20000 är ju rimligt idag som du skrev i tabellen.

2 personer gillar det här inlägget.
mimeck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:27:02, 13-01-2009
Ort: Jamtland Jamtland jamt å ständut
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se