magloman skrev:Intressant med lite historia. Känns som sverige borde varit först med ehc.
magloman skrev:Vet att franska grävmaskinstillverkaren Poclain varit tidig med mycket teknik, men jag vet inte hur tidiga dom var med detta
dea skrev:On/off funktionen styrs med knapparna uppepå spakarna om jag har rätt för mig? Hur smidigt blir det att köra tex utskjutet om du har den funktionen där?
Kan man tex använda rullen för utskjutet och välja om den ska till styrningsventilen eller utskjutet med ett bistabiltrelä som man påverkar med en av knapparna uppepå istället, så man ändå har normala funktioner på spakarna för krankörningen.
Joe skrev:Någon frihjulsdiod i förstyrventilerna tror jag inte finns.
Kan inte komma på att jag har sett några dioder i hirschmankontakerna med VDU/IPS styrning.
Frågan är dock om dioder finns i hirschmankontakerna (och har rätt polaritet) eller om de inte behövs separata dioder vid spolen för digistick.
akkamaan skrev:
En "normal" riktningsventil har ju sliden centrerad med fjädrar och båda sidor av sliden är trycklösa (inget pilotservotryck applicerat).
En sk kallad servoventil centrerar ventilsliden med pilottryck, samma tryck på båda sidor.
Servoventiltillverkaren MOOG har gett ut ett dokument som beskriver historiken om Servoventiler. LÄNK Från 1946 till slutet av 1970-talet har det gått 30 år under vilka det måste ha funnits andra utvecklare av "EHC". Att EHC blev betydelsefullt för Monsun&Tison var att man blev marknadsledare för hydrauliken på skandinaviska skogsmaskiner och konrollreglagen för skogskranarna.
Återgå till Hjul- och bandburna maskiner
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst