Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Lokomo 928 T till bruksskick

51 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

Emil N

#16 » 10:37:30, 03-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var en intresant tråd. I grannbyn finns en Lokomo. Vet inte vilken modell. Just nu kör dom med den. Om jag åker förbi ska jag ta några kort på den.
Får man fråga vad du gav för din?
Användarvisningsbild
Emil N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:56:33, 30-08-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 3000 -69
Fordson Super Dexta -64
MF Robur -68
David Brown DB31D
BM 320 halvbandare
Fendt 306 LSA



Conny Kolsjö

#17 » 10:40:05, 03-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den Lokomon jag fotade står i Åkarmåla och behöver du delar så PM:a mig så får du numret :wink:
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

JohnOlof (trådstartaren)

#18 » 22:19:28, 03-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Emil N skrev:Det var en intresant tråd. I grannbyn finns en Lokomo. Vet inte vilken modell. Just nu kör dom med den. Om jag åker förbi ska jag ta några kort på den.
Får man fråga vad du gav för din?


Foton är alltid roliga så har du tillfälle så vore det uppskattat.
Gav 30kkr för den. Fri hemtransport en tre mil hade jag då.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

Conny Kolsjö

#19 » 00:40:42, 04-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hummm stod den lite sydväst om Mölnbo förut??? (Kommer inte ihåg vad gården heter) då var det nog en bekant som körde hem den till dig.
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

dimorep

#20 » 12:14:50, 04-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittar du ingen vhb för motorn på annat sätt så går det säkert fortfarande att köpa en ny från någon Deutz representant.

Om det bara är "enklare" saker du vill ha uppg. om så kan du hör av dig, -obs INGA kopior eller utdrag ur vhb "delas ut"!!!

Din motor lämnade fabriken 1/8 -75 och är troligtvis en "traktormodell".
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Utskrotnings-Magnus

#21 » 12:41:34, 04-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har några Deutzdieslar i samma stuk liggande. De har suttit i Dynapac CC20-vältar..

Fungerade när jag köpte dem.

/Magnus
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C

JohnOlof (trådstartaren)

#22 » 23:31:34, 05-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ägnade delar av helgen åt att lyfta motorn, göra rent därunder, inventera sprickor och att plocka ned oljetråget och filter. Oljetråget, eller snarare dess innehåll, var inte gulligt någonstans. Liknade en klistrig blandning av olja och moly-fett. Sugsilen var också nästan igensatt av slemmet så det var nog verkligen en bra idé att plocka ner tråget. Fick väl ut sisådär 1 liter av slemmet men då följde ändå en hel del med ut med oljan. Hoppas nu bara att motorn inte tagit skada. Som tur är är det inge så många minuter som den gått med den aktuella oljan (förmodar att oljan blivit sådan under sina 6 stillastående år) så jag har gott hopp.
Oljetråg:

Bild

Lite närmare bild i solljuset där man ser den gråa färgen bättre,

Bild

Återigen då, är det vanligt att olja blir såhär av att få stå och vad är det som hänt?

Sugsil, någonting ser ju iallafall ut att ha kunnat passera men flödet kan knappast anses som fritt:

Bild

Conny Kolsjö skrev:Hummm stod den lite sydväst om Mölnbo förut??? (Kommer inte ihåg vad gården heter) då var det nog en bekant som körde hem den till dig.

Stämmer. Det har vi redan avhandlat i Medlemspresentation. De transporterar ofta stora grävaren åt grannen så jag ser till dem lite då och då.

dimorep skrev:Hittar du ingen vhb för motorn på annat sätt så går det säkert fortfarande att köpa en ny från någon Deutz representant.

Om det bara är "enklare" saker du vill ha uppg. om så kan du hör av dig, -obs INGA kopior eller utdrag ur vhb "delas ut"!!!

Din motor lämnade fabriken 1/8 -75 och är troligtvis en "traktormodell".

Sedär, då har man ett årtal på maskinen. Borde alltså vara en 75:a eller 76:a. Tackar för informationen.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

Erik R

#23 » 00:21:38, 06-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

:buga: Jag tar av mig hatten för dig och ditt projekt. Klokt av dig att lämna maskinen ibland, göra något annat så att hjärnan får jobba lite undermedvetet(och inte bli helt knäckt av motgångarna). De diffusa felen är ju det svåraste!

Tur att motorn är luftkyld, då behöver du ju inte fundera över om någon kylvätska läcker in i vevhuset. Jag tror att eftersom maskinen stått länge så kan en hel del vatten ha samlats i oljan. Varje gång det blir ett väderomslag vintertid så kan ju lite vatten kondenseras inuti motorn. Med tanke på de senaste årens vintrar så måste det ha varit många sådana dagar.

När du sedan startade motorn så vispade den upp oljan och vattnet till den välbekanta grå soppan. Blir det kvar av soppan så kommer du att se det på oljestickan när du startar upp motorn. En mindre mängd vatten kan även avdunsta då motoroljan fått upp arbetstemperatur och fått gå ett tag.
Jag följer denna tråd med största intresse. Tyvärr verkar det ju inte vara så tätt mellan Lokomo experterna. När du är färdig finns i varje fall en.

Lycka till!
Erik R
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:11:02, 26-02-2010
Ort: Kalix
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL 20D
Volvo BM 650
Ford 5600
Volvo BM 800
Scania Vabis 56

JohnOlof (trådstartaren)

#24 » 20:50:19, 10-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Talade idag med en föredetta Scaniakemist angående oljan. Han
skrockade åt beskrivningen och bekräftade att slemmet bildats av
långvarig oxidation och stillastående och att grådaskigheten med största
sannolikhet är vatteninblandning i oljan. Inget underligare än så alltså.

1 person gillar det här inlägget.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

JohnOlof (trådstartaren)

#25 » 00:03:56, 19-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var och rekognoserade en reservdelsmaskin i helgen.

Bild

Samma som Conny tidigare tagit foton på. Kändes skönt att veta att man kan få tag på reservdelar. Vore tråkigt att bli strandad av något sådant annars.

Fick ju genast lust att köpa loss hela maskinen. Tyvärr är det ju inte gratis att frakta hem den även om man skulle få den för skrotpriset :sad: . 37mil enligt Eniro. Sedan så behöver jag egentligen ganska få delar även om jag skulle kunna ha nytta av desto fler delar. Får se hur jag gör. Hade mycket ont om tid på mig så jag hann bara tala kort med folket men hann iallafall få fram att det borde vara grönt både att köpa delar och att köpa loss hela maskinen.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

Holger

#26 » 10:59:04, 19-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det där är ju en guldklimp i reservdelsväg ... men det är klart att man inte behöver hela maskinen.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Brynjar

#27 » 16:22:36, 06-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hvordan går dette prosjektet? :grin: Veldig interessant... :thumme:
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

JohnOlof (trådstartaren)

#28 » 22:12:27, 21-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går lite på sparlåga. Som vanligt har man inte mycket fritid så här års. Har fastnat lite på att jag nu måste börja göra lite svårare och större saker som jag egentligen inte kan, så som att skära upp tankarna och svetsa. Tänkte att då måste jag öva på att svetsa vilket jag behöver ordna lite i verkstan för (Brandklassning för svetning i verkstad) men i förra veckan landade 1.5 ton gipsskivor, ett gäng OSB-skivor och 130 löpmeter 2tum4 på gården så tidsnog ska jag nog komma igång igen. Dessutom blev en grävmaskin inhandlad i förra helgen (Inhandlat KL-130) så såfort jag inhandlat lämplig kätting med krok eller dylikt så kan jag också börja plocka runt delarna (motor, hytt och så) vilket torde underlätta arbetet.

1 person gillar det här inlägget.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

Brynjar

#29 » 15:26:52, 27-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

JohnOlof skrev:Det går lite på sparlåga. Som vanligt har man inte mycket fritid så här års. Har fastnat lite på att jag nu måste börja göra lite svårare och större saker som jag egentligen inte kan, så som att skära upp tankarna och svetsa. Tänkte att då måste jag öva på att svetsa vilket jag behöver ordna lite i verkstan för (Brandklassning för svetning i verkstad) men i förra veckan landade 1.5 ton gipsskivor, ett gäng OSB-skivor och 130 löpmeter 2tum4 på gården så tidsnog ska jag nog komma igång igen. Dessutom blev en grävmaskin inhandlad i förra helgen (Inhandlat KL-130) så såfort jag inhandlat lämplig kätting med krok eller dylikt så kan jag också börja plocka runt delarna (motor, hytt och så) vilket torde underlätta arbetet.


Skjønner godt hvordan det er.... man har så lyst til å gjøre så mye,ha så mye men tiden strekker ikke til alt en vil å da blir det lett sånn... :mrgreen: Tro meg,jeg vet :grin:
Du sier du ikke kan,men du lærer så lenge du holder på. Jeg fingrer ofte borti ting jeg ikke kan eller vet hvordan er og noen gangen tar det lengre tid før jeg får det til men det blir som regel til slutt :grin:

Du holder på med et ganske stort prosjekt som jeg følger i spenning så det skal virkelig bli artig å se fremover... Det blir når det blir bruker jeg å si.. Ly :grin: kke til videre,dette blir bra :grin:
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

JohnOlof (trådstartaren)

#30 » 21:30:47, 01-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkstaden börjar se bebolig ut igen. Inte klar än på ett tag men nästan alla skivor har skruvats upp så nu återstår "bara" att spackla, slipa, måla, skruva tillbak alla el och inreda igen.

Planen för tillfället med Lokomon är att lyfta bort hytt och motor, plocka loss framkroppen, befria den från framaxeln och få in själva kroppen i verkstaden till vintern för svetsning. Får se hur det går med det. Hytten har jag iallafall hunnit lyfta bort.


Bild


Bild
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se