Har en idé på hur man kan få ut drivning av hydraulpumpar på veven.
Skruvade isär reservdelsmotorn ( som i det skick den är mest troligt inte går att ta en enda del från...)
Originalets URL: http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/19/c906d5c31058f9aa143c491dab531dde.jpgKugghjulet nere till höger på bilden är alltså vevaxeln. På kugghjulet kan man göra en
bultcirkel, säg 5 hål ungefär
diameter 6,05. Sen tar man en
axel med en fläns som har samma bultcirkel och gör hålen h7. Sätter styrpinnar genom flänsen och där har vi kraftöverföringen.
Tar motorkåpan och planar på den i nedre kant för att kunna skruva och limma på en aluminiumkloss där axeln kommer att komma ut och även till höger (om man ser på bilden ovan) för att förstärka kåpan för den extra radiella kraften som blir.
Originalets URL: http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/19/55f983200e1454708f64a57b03d38079.jpgOriginalets URL: http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/19/0af613e26c688b7b5b6605660449c362.jpgKastar upp motorn i en fräs (ställer den på ytan som tråget är skruvat mot) och nollar på vevaxeln med kugghjulet bortplockat.
Skruvar dit motorkåpan och gör ett hål i aluminiumklossen rakt igenom för att montera en
packbox på utsidan, lossar kåpan och gör ett lagerläge från insidan som är större diameter än packboxen.
Om man sedan monterar axeln från insidan och går ner från t.ex diameter 25 till 20 där lagret sitter så har man ju automatiskt en låsning. Kan inte åka in för där är ju kugghjulet, och inte ut för lagret stoppar i aluminiumklossen mot packboxen med mindre diameter. Lagret kan vara ett sfäriskt dubbelradigt
kullager 20*47*14. Stabilt och inte allt för känsligt om grejerna inte linjerar riktigt 100%. Ser ut att gå att få dit utan att krocka med balansaxelskivan.
Axeln som kommer ut går ju att göra så att man får direktdrift på en pump, men dels så får man ju då väldigt stor flödesvariation vid olika
varvtal och så kan man ju bara montera en pump. Tror inte att tandemmontage med ett
mellanstycke ryms längdmässigt.
Min tanke var att sätta en liten
remskiva för en kuggrem eller multiribbrem och sedan montera pump/pumpar mot en plåt som skruvas fast i samma hål som skruvarna för motorkåpan. På pumparna har man en större remskiva (1:1,5? 1:2?) På det sättet får man konstant remspänning när motorn rör sig. Man kan dessutom montera pumparna bakåt om man får ut dom på sidan av motorn. Bygger knappt nåt framåt då.
Funderar ännu på en pump enkom till en snöfräs. Kan som inte släppa tanken. Lundmark vad tänkte ni för mått på fräsvalsen när ni kom fram till att den tar så mycket kraft? Om man har en skida som begränsar fräsdjupet? Eller små tänder på valsen? Skulle vilja testa iallafall, värsta som kan hända är väl att man får ta bort den?
Väldigt mycket text och säkert svårt att förstå, men jag skrev det här mycket för att jag själv ska komma ihåg hur jag har tänkt till när/om denna operation blir av. Om det blir så byter jag nog vevaxeltätning och lite sånt när jag lika har ur motorn. Ska försöka göra någon liten skiss på hur jag tänker, kan dröja dock.
Tänker jag rätt? Synpunkter och input? Frågor?
Började såga distanserna av hydraulrör som ska gå genom banden. Sågen har automatisk frammatning och hela köret. Problemet är att den inte har ställbart
tryck på mothållet så det tryckte röret ovalt lite varje kap, var bara att ge upp. Provade att sticka av dom i svarven. 90st tog en timme. Behöver 504. Trist är bara förnamnet.
Fått orderbekräftelse på U-profilen också, 1450kr+m för 48m. Blev dock 40*40*40*3, dom hade inte 40*30*40*3.Borde komma slutet av nästa vecka.
Kollat upp färg till den också. Tog RAL på de nya bärhjulsfälgarna, 3001. Får bli samma på
hytt. Blir mest troligt en polyuretanbaserad färg som heter hardtop flexi. Lagom seg så den inte spricker så lätt, bleks inte så jättelätt heller. Kostar inte på klarlack. Drar på epoxigrund under där det behövs.
Monterat bromscylindarna igen, går som en dröm.
Fått tag på 10mm plåt, kan man använda det till
schaktblad, och bygga det ganska likt detta som Pelle3 gjort till sin minilastare?
Originalets URL: http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/19/3b32a352dbe627f4f4a9e571a7dd5065.jpgBlir 10mm lite väl tjock kanske? Kan ju göra lättningsfickor typ halva tjockleken på strategiska ställen om det blir för tungt. Eller ska jag satsa på att skaffa lite tunnare plåt, typ 6mm som jag var inne på tidigare? Då var jag ju iofs inne på att sandwicha konstruktionen...