Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Iller B-100 - undret från Värmland

409 inlägg • Sida 12 av 28
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

SSidenmark

#166 » 02:21:20, 07-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten uppdatering på bandbyggarfronten. Det går tyvärr väldigt sakta när man tar sig tid att göra något så sällan..

Jag fick tag på ett EP 500 2+2 transportband som var 8 meter långt och 1,2 meter brett. Lejde en kille att skarva ihop bandet så det blev 4,98 meter långt invändigt och så klöv han det så det blev två band som blev 600 mm breda.
Bild
Originalets URL: http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/06/4a52ce5a8bda8d96583601304959b226.jpg

Provmonterade och spände lite lätt bara
Bild
Originalets URL: http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/06/863f0f20f9816c7c42c3831abfc9fc07.jpg

Löphjulen köptes allt nytt, slang, fälg och däck. Gick på ca 3500kr för alla 6stBild
Originalets URL: http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/06/15af154afc8056b812c13c42f0e011df.jpg

Till bandstyrningar som ska sitta inne i bandet använde jag bandstyrningsklackarna från banden på en BV202, som jag råkade ha hemma från ett tidigare projekt. Skruvade loss ca 150 st (behövs 144 st)
Bild
Originalets URL: http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/06/1c5dfef9f531e08702ec1380092d185c.jpgBild
Originalets URL: http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/06/4b3a367d8399626e133c20b1c3797e32.jpg

Men på dom så var det en liten flärp längst fram som jag blev tvungen att fräsa bort
Bild
Originalets URL: http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/06/2f8cad206d34c41145390a7d549044e9.jpgBild
Originalets URL: http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/06/0faea16ae0bd251f56403ab82813169e.jpgBild
Originalets URL: http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/06/fb297ad81f08b507980854b877b7567f.jpg

Och när dom var färdiga så fortsatte jag med plattjärnen dom ska skruvas fast påBild
Originalets URL: http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/06/fbaa7648b3b06f769bcae72b51e55bf0.jpgBild
Originalets URL: http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/06/6dca8f878a0c86796a23023427abbf33.jpg

Sedan tog jag några skrotbitar plattjärn och brände ihop. Det blev en borrmall som skall användas för att få hålen i banden på rätt avstånd åt alla håll Bild
Originalets URL: http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/06/5ea8832d8891627a4b355cf83e2f63b8.jpg
Glömde ta en bild på det färdiga resultatet. Gör det nästa gång jag grejar.

I övrigt så har vi lyft av hytten på maskinen, blev tvungen att klippa av kabelhärvan och sen sätta kontaktdon så att jag får ihop allt igen.. Men det var det värt, för jäklar vad enkelt det är att skruva när man har hytten väck! Bild
Originalets URL: http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/06/704a4c0773ac74bcc81c65e0482acf64.jpg
Har köpt renoveringskit till broms- och kopplingscylindrar så blir att fixa det, köpt nya slangar till och från värmepaketet, och även en elfläkt som förhoppningsvis monteras när kylaren flyttas till förmån för en hydraulpump, men det kan bli ett senare projekt när vi har provkört maskinen lite mer

9 personer gillar det här inlägget.
SSidenmark
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:03:48, 13-04-2015
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Iller B-100



sveakatten

#167 » 06:58:57, 07-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad ska du ha på undersidan av banden? Blir intressant att se det färdiga resultatet med styrningarna. Vart har du köpt packningarna till broms och koppling? Känns som man spelar i en annan division när man ser vilka maskiner ni har, blir lite avundsjuk :smile:
sveakatten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:26:50, 28-08-2011

SSidenmark

#168 » 11:05:54, 07-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir kallvalsad u-profil oliksidig 40*30*40*3, det fanns inte hemma på stena stål när jag köpte resten av materialet så jag har beställt det. Tar nog någon vecka innan det kommer.

Anledningen till att jag valde profiler i stål istället för alu var flera. På banden som satt på när vi köpte maskinen satt det vinkeljärn i aluminium med 5 mm gods, och många av dom hade spruckit vid hjulen ungefär, alltså när man kört över t.ex stenar längre ut på banden så har profilerna spruckit när maskinens vikt hamnat på dom. U-profiler blir ju betydligt styvare men aluprofiler drog iväg mer i pris, och stålprofiler är ju bättre mot nötning m.m. Viktmässigt då, om man vill ha samma hållfasthet på aluprofilerna så får man gå upp i dimension så att det inte skiljer särskilt mycket i vikt, men priset blir 4ggr så dyrt.

Tänkte iallafall prova med stål, annars får jag äta up mina ord om profilerna böjs permanent när man går över knölar långt ut på banden. Det går ju alltid att göra om, göra rätt :)

Läste i någon tråd, kanske var i den här, att man skulle söka på SP 1963 på ebay, hittade den här http://www.ebay.com/itm/-/371011865553? ... tkn=B2Q8tl som enligt description skall passa SP1963. Kan inte svära på detta ännu då jag inte monterat de nya grejerna. Återkommer om det passar eller inte. Kan dock ta ett tag då arbetet går väldigt långsamt framåt :D

EDIT: jo det är ju rätt fint att ha tillgång till en fleropmaskin, jobbar i en mindre mekanisk verkstad så om man behöver göra något så går det bra :) om någon undrar, att fräsa bort flärpen på 8 bitar tog 1 min 37 sekunder, men att byta bitar säkert 3 minuter. total tid för fräsning av 150 bitar 2 timmar. borrning av hålen i plattjärnen tog 26 sekunder per styck. ca 1,5 timmar totalt för att borra 72 st.

2 personer gillar det här inlägget.
SSidenmark
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:03:48, 13-04-2015
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Iller B-100

Lundmark

#169 » 17:38:28, 08-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul med mera iller projekt i tråden! SSidenmark, det kommer nog bli bra det där. Törs du köra med endast en avståndsmall för kammarna/profilerna? Vi hade exakt mått och ritade upp på banden men ändå felade det på slutet, fick rita om 3ggr innan det blev exakt rätt. Hur noga det nu eg är?! :)

Jag kan nog inte tänka mig att man ska ha aluminium kammar annat än om man enbart kör på snö, tycker mina aluprofiler har fått sig nån böj på enstaka kammar, och då kör jag 99% på snö.
Däremot är originalprofilerna inte gjorda i nåt blötjärn utan det är något vassare material. Hårt som f-n!

Repsatserna till huvudcylindrarna stämmer helt korrekt med art nr SP1963. Dom passar rakt av. Har köpt flera satser.

Ja det är fint och ha tillgång till styrda maskiner! Kanske rent att du löser en fräst kåpa i fronten av motorn, med ombyggnad så vi slipper belasta balansaxeln och kan ta ut effekten på veven istället! :thummar:
Lundmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:54:40, 04-11-2012
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Åkerman H12 -74
Case 1150 -7?
Volvo BM L50 -92
ILLER B-100
Arctic Cat 550 H1

sveakatten

#170 » 19:55:54, 08-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter intressant men att slippa koppla på balansaxeln, har du någon idee på det ?
Angående att få järnen rätt på banden, det var inte det lättaste när jag skulle ha drivningen från en 202a.
Vet inte hur många gånger jag fick räkna om.
Få bättre gång på en Iller.
Vad tror ni, jag har beställt ett vridhus från Sitright, och med det skulle jag kunna flytta fram kranen ca 50 cm närmare hytten. Är det bättre att göra så , eller skulle det fungera att sätta den på vagnen? Angående vart jag har tyngd punkten på maskinen.
sveakatten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:26:50, 28-08-2011

SSidenmark

#171 » 18:07:14, 09-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mjo, har funderat på det där med delningen.. Ska ju vara 138,33mm mellan kammarna, och då ska banden vara 4979,88mm långa invändigt för att det ska stämma exakt. Enligt han som skarvade banden åt mig är mina 4980mm inv. Jag funderade på att borra med mallen tills det är ungefär en meter, kanske lite mer, kvar tills det går ihop, mäta och dela felet på kvarvarande kammar, så om det är några millimeter fel så kan man sprida ut det över många kammar. Eller är det helt fel att göra så?

Det där med drivning av hydraulpump har jag funderat på. Hydraulsystemet till schaktbladet tänkte jag sätta på balansaxeln (om det nu är den som fläkten till kylaren sitter på original). Fick med en reservmotor på köpet av maskinen. Tagit remskivan med fläkten från den, tog bort själva fläkten, svarvade en axel med en fläns och skruvmönster rektangulärt c-c30 mm som remskivan sitter fast original. På den axeln sätter jag en axelkoppling http://www.oie.se/Produkt/axelkoppling- ... 1000196704 till pumpen. På så sätt får man minimal radiell belastning. Vad tror ni om den idén?

Om man i framtiden ska bygga ett snöfräsaggregat att koppla bak på maskinen så skulle jag vilja ha en enkom pump som driver en hydraulmotor till snöfräsen. Detta dels för att slippa att alla cylindrar ska gå så långsamt om fräsen går, och dels för att jag skulle vilja bygga så att pumpen till fräsen bara går när fräsen används. Detta för att slippa att den bara ska rundpumpa oljan då det bygger mycket värme helt i onödan. Och såklart beror ju det i sin tur på att jag vill ha så liten tank som möjligt för att få plats med den framför motorn bakom hytten nere i "motorbrunnen".

Eller är det smartare att byta ut pumpen jag har tänkt montera nu (en grupp 2 pump på 9,8cc) mot en grupp 3 pump och köra oljekylare också för att allt ska kunna köras med en pump konstant driven?

Hur skulle en kåpa för drivning av pumpar på vevaxeln kunna se ut? Jag har tyvärr väldigt begränsade kunskaper på det området. Finns det en kåpa på motorn som man montera lös för att synliggöra vevaxeln?

1 person gillar det här inlägget.
SSidenmark
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:03:48, 13-04-2015
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Iller B-100

SSidenmark

#172 » 18:25:06, 09-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förresten, vart har ni satt era hydrauloljetankar och hur stor volym har ni på dom?

Jag ska försöka ta lite bilder så ni ser bättre hur jag menar med pumparna..

Jag har även börjat med en första skiss på schaktbladet, kan lägga upp en skärmdump senare ikväll när lillflickan somnat...

1 person gillar det här inlägget.
SSidenmark
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:03:48, 13-04-2015
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Iller B-100

Lundmark

#173 » 22:22:05, 09-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är inte helt enkelt med delningen. Behövs så lite fel när det är många delningar på lång sträcka, men det går hyffsat bra att rita ut delningen med en kulspetspenna på gummit, så fick vi iaf göra för att få till det.
Sen kan man nog dela upp det på sista metern men det vore trist ifall det blivit någon tankevurpa och man hålborrat nästan hela bandet..

Det är ett dilemma med att få ut effekt till en pump.. Remdriven är det simplaste.. Men då får den inte vara stor.. Tror jag o Björn har en grp1 pump på ca 5ccm tänkt till bladet fram. Och den skall komma att kopplas i och ur med magnetkoppling, (likt en ac pump i bilen), bara för att kunna ha en liten hydraultank och då slippa varmgång och skummning av oljan.
Ju större pump man har desto hårdare måste remmen spännas eftersom den skall drivas med enkel kilrem, och det är just hård remspänning som äter upp lagrena till balansaxeln som ger dåligt oljetryck till följd.
Sen mår nog inte balansaxelns drev (gjort av något fibermaterial) bra av allt för stora laster..

Vi hade också funderingar på att ha en snöfräs bakom men när man kikat på lite pistmaskiner och börjar inse vilken effekt en snöfräs tar så räcker inte ens V4 motorn direktdriven till fräsen.. Vi lade snöfräs tankarna på hyllan. :) men om du har nån bra ide på en lättdriven fräs med hyffsat bra fräsdjup så är jag intresserad!
Nej jag har ingen ide alls om att plocka ut effekten direkt på veven. Har inte tänkt så långt när snöfräsen skippades.. Men har man tillgång till styrda maskiner kan man fräsa ut i kåpan så det går att plocka ut en axel, förutsatt att axeln går att få fast i veven..
Finns en bild på motorn framifrån tidigare i tråden. Där ser man kåpan och att remskivan sitter bredvid centrum.

Det där med skogskranar kan jag inget om sveakatten.. Finns nog ingen som kört mer iller med kran än dig. :)
Senast redigerad av Lundmark 22:24:11, 09-08-2015, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Lundmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:54:40, 04-11-2012
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Åkerman H12 -74
Case 1150 -7?
Volvo BM L50 -92
ILLER B-100
Arctic Cat 550 H1

Lundmark

#174 » 22:23:20, 09-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

SSidenmark skrev:Förresten, vart har ni satt era hydrauloljetankar och hur stor volym har ni på dom?

Jag ska försöka ta lite bilder så ni ser bättre hur jag menar med pumparna..

Jag har även börjat med en första skiss på schaktbladet, kan lägga upp en skärmdump senare ikväll när lillflickan somnat...


Vi Har inte satt någon hydrauloljetank ännu..

Skisser på schaktblad är alltid kul! :thummar:
Lundmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:54:40, 04-11-2012
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Åkerman H12 -74
Case 1150 -7?
Volvo BM L50 -92
ILLER B-100
Arctic Cat 550 H1

SSidenmark

#175 » 00:20:23, 10-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir att märka först för säkerhets skull, man ska lita på dom med erfarenhet :)

Okej, jag har läst om balansaxelproblematiken men trodde inte att en axelkoppling gjorde så stor inverkan på det radiella trycket att det skulle göra nåt. får tänka om där!
Då blir det mest troligt samma lösning som sveakatten, men vad har den axeln för funktion egentligen? det är då denna jag menar:
Bild

Det jag funderat på med schaktbladet är hur man på ett smidigt sätt löser det så att man får skevning, svängning och höj/sänk. Jag kom fram till att jag inte vill ha bladet parallellfört då jag tror att man vill kunna trycka med sig snön uppför en backe om man skulle få för sig att bygga t.ex en skoterlandning eller liknande. vad tror ni om det?
Hydraulcylindrarna som jag tittar på nu när jag ritat är dessa:
Höj/sänk http://www.flowfitonline.com/hydraulic- ... 0mm-202025
diagonalsväng http://www.flowfitonline.com/hydraulic- ... 0mm-401020
skevning http://www.flowfitonline.com/hydraulic- ... 0mm-400010

någon med erfarenhet av flowfits grejer? dom är ju billiga iaf..


Bild
Bild
Bild

skevar 11-12 grader och diagonalställer 18-19. vet inte hur mycket man brukar kunna köra men det ser ut som att det räcker. Ha överseende med att cylindrarna inte passar när jag har vridit bladet, orkade inte rita om dom. Ritat i Mastercam X5 för att det är det jag har tillgång till här och nu och för att Mastercam är det programmet jag kan bäst när det gäller datorritning, även fast det inte är ett ritprogram egentligen.

Ang. snöfräs. då lägger jag det på hyllan också. men det går ju ändå att ha nån kortare sladd med plattbräda och ev. en spårdragare på, höj och sänk med en hydraulcylinder givetvis :)

Måste säga F*N vad detta forum är bra, olika erfarenheter som förenklar för andra och folk som gärna delar med sig av det dom vet, och allt med en väldigt bra stämning!

1 person gillar det här inlägget.
SSidenmark
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:03:48, 13-04-2015
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Iller B-100

Lundmark

#176 » 00:44:24, 10-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej. Ja det är bra att kunna byta ut tankar och idéer med andra likasinnade, kan bespara många timmars funderande. :)

Kul att du nämner platt bräda bakom, det var vad vi också tänkte göra, :thummar:

Balansaxeln är nog rätt bra att ha för att få motorn att gå jämnare, en V4 är naturligt obalanserad. Därför lägger man i en balansaxel.

Vårat blad blir ungefär samma i funktion. Fast utan sväng. Vi skippade det. Varför minns jag inte men det kanske Björn gör? Vi ville hålla det så lätt som möjligt iaf. Och utan paralellföring..

Tjusigt med ritprogram. Jag o Björn använde vit kartong, klipp och klistra med nålar som vridpunkter.. :)
Ser riktigt bra ut! :thummar:

Vi beställde också cyl från flowfit. Oslagbara priser men har inte hunnit testa dom ännu.
Funkar troligen till en iller iaf! :grin:
Lundmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:54:40, 04-11-2012
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Åkerman H12 -74
Case 1150 -7?
Volvo BM L50 -92
ILLER B-100
Arctic Cat 550 H1

SSidenmark

#177 » 00:58:58, 10-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så pilen på min bild pekar på balansaxeln?

Om fläktaxeln inte är samma balansaxeln, är lagringen på fläktaxeln stabilare och kan lämpa sig bättre för ett pumpmontage? Min ursprungliga tanke var att montera på axeln som fläkten sitter på men jag trodde det var den ni menar är balansaxeln.

Svängen är ju egenligen inte så viktig kanske. Kan hända att den prioriteras bort om dessa funderingar någonsin blir verklighet :D
SSidenmark
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:03:48, 13-04-2015
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Iller B-100

sveakatten

#178 » 05:51:32, 10-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å-nej finns manga som har en så bra maskin som Iller I skogen http://www.blocket.se/kronoberg/Bandmas ... m?ca=6&w=3 :grin:
Men kanske ingen mer som har boggie I stället för en stel maskin. :cool:
Jag har en 25 liters tank ungefär med hydrual olja, men så mycket behöver kanske inte ni, jag har ju även midjestyrning på min maskin, vilket gör att pumpen måste gå hela tiden.
Jag provade ju med en enkel kilrem, men den orkar inte dra min pump + att spänningen blir för hard. (22.5cc)
sveakatten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:26:50, 28-08-2011

Björn.O

#179 » 09:22:14, 10-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lundmark skrev:Vårat blad blir ungefär samma i funktion. Fast utan sväng. Vi skippade det. Varför minns jag inte men det kanske Björn gör? Vi ville hålla det så lätt som möjligt iaf. Och utan paralellföring..


Ja varför skippade vi svängen..? Det var väl för att förenkla så mycket som möjligt och att hålla nere vikten på konstruktionen. Det lär bli nog mycket jobb med bygget iallafall.
Vi tittade på pistmaskinernas blad men formen på Illerns front gör att det blir svårt att bygga så. Blir konstiga vinklar på cylindrarna.

Illern är ju inte heller riktigt optimal med blad, man sitter för lågt för att ha bra uppsikt över bladet.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

lagun49

#180 » 11:21:40, 10-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kuggrem i stället för kilrem för driften?
Den som aldrig misslyckats, har heller aldrig försökt.
Användarvisningsbild
lagun49
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:36, 27-09-2013
Ort: Orust
Sverige
Maskintyp: Kompakttraktorer
Maskin: Strands S68 pelarborr/fräs
REX-Storebro VF145 svarv
Husqvarna Rider 850


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se