Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Iller B-100 - undret från Värmland

409 inlägg • Sida 25 av 28
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

torbjorn_forsman

#361 » 15:05:06, 28-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:Hur knepigt är det att sätta en annan motor i en "bensiniller" med en orginal saab (ford) V4 motor ? Det är väl 1,5 L motorn i dom?
Dvs är det någon slags SAE standard på kopplingen mellan motor-växelåda.
Jag har en iller med kass motor.


Det är ingen SAE-standard, men det lär vara samma fläns på Fords "Köln" V6-motorer, alltså de som satt i bl a Granada och Scorpio på 70-90-talet.
Det skulle inte förvåna mig om flänsen också är likadan på en del av Fords raka 4:or (t ex OHC 2.0 -motorn som förekom i Sierra, CVH-motorn i Escort m fl).
Men en motorersättning bestäms ju mycket av vilken slags motor som får plats, och hur mycket den får väga. V4-motorn är ju ovanligt kort, om än inte anmärkningsvärt lätt. Vill man ha en liten och kompakt rak 4 och inte drar sig för en del anpassningarbete mot växellådan, skulle man kunna snegla på stötstångsmotorn som sitter i Skoda Felicia, eller Citroën/Peugeot TU-motorer från 90-talet. En sådan motor bör lämpligen flyttas över tillsammans med det insprutnings- och tändsystem den har gått med i donatorbilen.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Toost

#362 » 16:51:48, 28-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
Hammarstrandsrk skrev:Min förening har nyss införskaffat en Iller B100 årsmodell 1983 serienr 1278.
Ska användas till att preppa snowrace bana i Hammarstrand

Jag har några basicfrågor

1. Går den att köra på 95 oktan (e10) eller måste den ha 98 oktan med blyersättning ?

2. Jag behöver 2 st hjul mittenhjulen ser lessna ut.
Har någon hjul till övers


1) V4-motorn klarar sig med 93 oktan, och pga att ventilsätena är frästa direkt i topplocken, som är gjorda av ganska tvivelaktigt gjutjärn, så är den i allra högsta grad beroende av blyersättning. De allra sämsta exemplaren hade problem redan på den tiden bensinen var blyad, men sådana toppar bör vara bortskrotade för länge sen idag. Troligen skulle sätena hålla bättre om man kör på E85 än om man kör på bensin med blyersättning, även om det för med sig ombestyckning av förgasaren och att kallstartberedskapen blir lite sämre än på bensin.



Ytterligare alternativ är väl att låta nån, eller göra om man har utrustning och kunnande att fräsa in ventilsäten av stål ?
Finns såna på nån reservdelslista ?

1 person gillar det här inlägget.
Toost
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:48:51, 07-12-2015
Ort: Stockholm Norr
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

torbjorn_forsman

#363 » 17:54:09, 28-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

De sena V6:orna (alla 2,9 l med kat, och, har jag för mig, en del av de sista 2,8 l utan kat) har ju insatsventilsäten som tål blyfri bensin, om de har samma mått på ventilerna som V4 och om det finns tillräckligt med gods i toppen för att kunna fräsa ur, så borde det gå att använda sådana säten.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

pillee

#364 » 12:02:31, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:
qqq skrev:Hur knepigt är det att sätta en annan motor i en "bensiniller" med en orginal saab (ford) V4 motor ? Det är väl 1,5 L motorn i dom?
Dvs är det någon slags SAE standard på kopplingen mellan motor-växelåda.
Jag har en iller med kass motor.


Det är ingen SAE-standard, men det lär vara samma fläns på Fords "Köln" V6-motorer, alltså de som satt i bl a Granada och Scorpio på 70-90-talet.
Det skulle inte förvåna mig om flänsen också är likadan på en del av Fords raka 4:or (t ex OHC 2.0 -motorn som förekom i Sierra, CVH-motorn i Escort m fl).
Men en motorersättning bestäms ju mycket av vilken slags motor som får plats, och hur mycket den får väga. V4-motorn är ju ovanligt kort, om än inte anmärkningsvärt lätt. Vill man ha en liten och kompakt rak 4 och inte drar sig för en del anpassningarbete mot växellådan, skulle man kunna snegla på stötstångsmotorn som sitter i Skoda Felicia, eller Citroën/Peugeot TU-motorer från 90-talet. En sådan motor bör lämpligen flyttas över tillsammans med det insprutnings- och tändsystem den har gått med i donatorbilen.



Hej,V motorn har inte samma delning som rad fyrorna.
Mvh Peter

1 person gillar det här inlägget.
pillee
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:45:45, 14-05-2020
Ort: Kalmar
Sverige

Iznogoud

#365 » 12:55:32, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:Hur knepigt är det att sätta en annan motor i en "bensiniller" med en orginal saab (ford) V4 motor ? Det är väl 1,5 L motorn i dom?
Dvs är det någon slags SAE standard på kopplingen mellan motor-växelåda.
Jag har en iller med kass motor.

Ford V6 motorer ( Cologne 1.8, 2.0, 2.3, 2.4, 2.6, 2.8, 2.9 4.0 ) ska passa på lådan om det suttit en Saab/Ford V4 där innan.
Essexmotorerna passar inte.

http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/ ... ab-96-sant
Generation G :hotar2:
If you tolerate this then your children will be next :vissla:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Iznogoud
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:25:52, 08-09-2016
Ort: Sandviken
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 2600 -76
Volvo LM 621 -72?
Jonsered LT2313 -19
Jeep Grand Cherokee -95 offroad, -96 dragbil + egen jeepskrot

Japa370

#366 » 16:07:51, 31-10-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

En Iller på Klaravik för närvarande,dock pistutrustadBild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211031/8dd9f098362637d097f602063de0ce31.jpg


Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
Japa370
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:49:01, 25-03-2020

jonda

#367 » 13:16:49, 05-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ett par vinterband i nyskick till salu om det finns några intresserade i denna grupp.
Annonsen hittar ni på Blocket: https://www.blocket.se/annons/dalarna/vinterband_iller_b_100/99042411

1 person gillar det här inlägget.
jonda
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:55:42, 18-02-2019
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Volvo FH 660

sveakatten

#368 » 19:28:57, 26-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fick idag se att bromsskivan på höger sida på min iller glappar på axeln ut till växel till drivningen, men förstår inte hur navet sitter fast i axen, kan någon hjälpa mig förstå?
sveakatten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:26:50, 28-08-2011

milton53

#369 » 12:00:39, 27-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, ta lös axelkorset,bultar mot växellåda/skiva och bromsok. Skivnavet sitter på splines mot slutväxeln.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
milton53
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:45:24, 29-10-2015
Ort: Norrbotten- Pajala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: case w14
B-100 Iller Bandvagn.
Yamaha Viking
Lynx Forest Fox
Yamaha Phazer MTX

sveakatten

#370 » 12:17:39, 27-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar, är det en skruv som håller navet mot axeln i mitten?
sveakatten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:26:50, 28-08-2011

milton53

#371 » 12:56:00, 27-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, glömde och nämna detta. Splines där inne kan slitas ut snabbt om och när det kommer in fukt och därmed rost som slipar ner dessa, viktigt att bulten sitter fast och splines är smord med ngn typ av grafit fett.
milton53
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:45:24, 29-10-2015
Ort: Norrbotten- Pajala
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: case w14
B-100 Iller Bandvagn.
Yamaha Viking
Lynx Forest Fox
Yamaha Phazer MTX

sveakatten

#372 » 14:15:34, 27-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för hjälpen, fixat och inget glapp, inget vidare väder idag att vara i skogen och skruva. :smile:
sveakatten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:26:50, 28-08-2011

luge

#373 » 17:29:27, 29-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det någon som bytt motor på iller b-100 Saab till Golf Diesel 1,6 Turbo ? vad behöver man tänka på ?
luge
1 inlägg
 
Blev medlem: 11:01:01, 06-05-2019
Ort: Strömsund
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota

Ivar Risslén

#374 » 17:51:03, 29-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

blir inte den motor och växellåda för bred för att monteras istället för Ford V4 och SAAB växellådan?

Jag skulle titta på en som är längs monterad. Sedan så vet jag inte hur det övriga är hållbarhets mässigt. Alternativet är att göra en adapter så att motor passar mot SAAB växellådan.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

sveakatten

#375 » 20:11:53, 29-01-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kollade på det förut, men släppte det för jag började fundera på om det skulle bli något bättre?
sveakatten
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 07:26:50, 28-08-2011


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ball10, PO och 11 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se