qqq skrev:Hur knepigt är det att sätta en annan motor i en "bensiniller" med en orginal saab (ford) V4 motor ? Det är väl 1,5 L motorn i dom?
Dvs är det någon slags SAE standard på kopplingen mellan motor-växelåda.
Jag har en iller med kass motor.
Det är ingen SAE-standard, men det lär vara samma fläns på Fords "Köln" V6-motorer, alltså de som satt i bl a Granada och Scorpio på 70-90-talet.
Det skulle inte förvåna mig om flänsen också är likadan på en del av Fords raka 4:or (t ex OHC 2.0 -motorn som förekom i Sierra, CVH-motorn i Escort m fl).
Men en motorersättning bestäms ju mycket av vilken slags motor som får plats, och hur mycket den får väga. V4-motorn är ju ovanligt kort, om än inte anmärkningsvärt lätt. Vill man ha en liten och kompakt rak 4 och inte drar sig för en del anpassningarbete mot växellådan, skulle man kunna snegla på stötstångsmotorn som sitter i Skoda Felicia, eller Citroën/Peugeot TU-motorer från 90-talet. En sådan motor bör lämpligen flyttas över tillsammans med det insprutnings- och tändsystem den har gått med i donatorbilen.