Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Iller B-100 - undret från Värmland

409 inlägg • Sida 13 av 28
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

Gustavors

#181 » 11:49:26, 10-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

lagun49 skrev:Kuggrem i stället för kilrem för driften?

Bra ide! Kan man kanske även ha ett avlastande stödlager?
Så att det bara blir det vridande momentet som balansaxelns lager skall hantera.
MVH
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320



Ivar Risslén

#182 » 12:24:42, 10-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ni inte tänkt på att montera en 2,0 l V6 motor från Ford i stället. Då slipper ni problemet med balansaxeln och kan ta ut kraften framtill på motorn, direkt på vevaxeln.

Minns jag inte alldeles fel så var det inte bara lagren för balansaxeln på tyska V4:an som gick sönder utan även dreven.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Lundmark

#183 » 18:44:36, 10-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo dreven/t är gjort av något fibermaterial så det är ändå en skör punkt. Har förut funnits att köpa ståldrev, men vet ej om det finns längre..

En v6 är nog inte att rekomendera, slutväxlarna mår nog inte så bra av vrid o effekten. Dom skall tydligen inte vara allt för överdimensionerad, vad kan en 2L v6a ha i effekt?. Och längd, det är trångt framför motorn...

Nä det är många vägskäl med krokig väg för förändringar av illern.. Och frågan är hur mkt man vill offra av sitt liv för den.. :grin: vettigaste vore att skrota motor/v4 växellåda helt och ha en dieselmotor med hydrostatdrift mot slutväxlarna.. För det är känsligt med överhettade bromsar och när det nu är vanlig diff i lådan så ökar ju farten på andra sidan om bromsade sidan.. Vilket inte alltid är optimalt..
Så att utgå från en iller D200 vore kanske inte så fel.. :)
Lundmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:54:40, 04-11-2012
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Åkerman H12 -74
Case 1150 -7?
Volvo BM L50 -92
ILLER B-100
Arctic Cat 550 H1

SSidenmark

#184 » 00:09:42, 14-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kanske måste börja titta på det där med att ta ut kraften på veven. Återkommer på den fronten.

Packat om broms och kopplingscylindrar ikväll och mycket riktigt så passade grejerna (i denna sats alltså http://www.ebay.com/itm/-/371011865553? ... tkn=B2Q8tl )
Dock så blev det över en packning ej fanns där när jag tog isär allt, fanns ej heller någon plats att montera den. Packningen jag ringat in.
Bild

All kärvade och var i stort behov av en uppfräschning i cylindrarna. Båda bromscylindrarna har nog gått med nästan rent vatten ett tag verkar det som. alla packningar helt slut. Kopplingens packningar var mycket finare, och där var det bromsvätska iallafall :grin: Mest jobb var det att få ut kolvarna från cylindrarna, men mycket bräkleen och en trasa och försöka torka rent, sen tryckte jag in kolven, smorde med fett och blåste tryckluft i "ut-porten" några (många) gånger så kom den ut!
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
SSidenmark
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:03:48, 13-04-2015
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Iller B-100

SSidenmark

#185 » 22:51:23, 19-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en idé på hur man kan få ut drivning av hydraulpumpar på veven.

Skruvade isär reservdelsmotorn ( som i det skick den är mest troligt inte går att ta en enda del från...)
Bild
Originalets URL: http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/19/c906d5c31058f9aa143c491dab531dde.jpg

Kugghjulet nere till höger på bilden är alltså vevaxeln. På kugghjulet kan man göra en bultcirkel, säg 5 hål ungefär diameter 6,05. Sen tar man en axel med en fläns som har samma bultcirkel och gör hålen h7. Sätter styrpinnar genom flänsen och där har vi kraftöverföringen.

Tar motorkåpan och planar på den i nedre kant för att kunna skruva och limma på en aluminiumkloss där axeln kommer att komma ut och även till höger (om man ser på bilden ovan) för att förstärka kåpan för den extra radiella kraften som blir.
Bild
Originalets URL: http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/19/55f983200e1454708f64a57b03d38079.jpgBild
Originalets URL: http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/19/0af613e26c688b7b5b6605660449c362.jpg

Kastar upp motorn i en fräs (ställer den på ytan som tråget är skruvat mot) och nollar på vevaxeln med kugghjulet bortplockat.

Skruvar dit motorkåpan och gör ett hål i aluminiumklossen rakt igenom för att montera en packbox på utsidan, lossar kåpan och gör ett lagerläge från insidan som är större diameter än packboxen.

Om man sedan monterar axeln från insidan och går ner från t.ex diameter 25 till 20 där lagret sitter så har man ju automatiskt en låsning. Kan inte åka in för där är ju kugghjulet, och inte ut för lagret stoppar i aluminiumklossen mot packboxen med mindre diameter. Lagret kan vara ett sfäriskt dubbelradigt kullager 20*47*14. Stabilt och inte allt för känsligt om grejerna inte linjerar riktigt 100%. Ser ut att gå att få dit utan att krocka med balansaxelskivan.

Axeln som kommer ut går ju att göra så att man får direktdrift på en pump, men dels så får man ju då väldigt stor flödesvariation vid olika varvtal och så kan man ju bara montera en pump. Tror inte att tandemmontage med ett mellanstycke ryms längdmässigt.

Min tanke var att sätta en liten remskiva för en kuggrem eller multiribbrem och sedan montera pump/pumpar mot en plåt som skruvas fast i samma hål som skruvarna för motorkåpan. På pumparna har man en större remskiva (1:1,5? 1:2?) På det sättet får man konstant remspänning när motorn rör sig. Man kan dessutom montera pumparna bakåt om man får ut dom på sidan av motorn. Bygger knappt nåt framåt då.

Funderar ännu på en pump enkom till en snöfräs. Kan som inte släppa tanken. Lundmark vad tänkte ni för mått på fräsvalsen när ni kom fram till att den tar så mycket kraft? Om man har en skida som begränsar fräsdjupet? Eller små tänder på valsen? Skulle vilja testa iallafall, värsta som kan hända är väl att man får ta bort den? :D

Väldigt mycket text och säkert svårt att förstå, men jag skrev det här mycket för att jag själv ska komma ihåg hur jag har tänkt till när/om denna operation blir av. Om det blir så byter jag nog vevaxeltätning och lite sånt när jag lika har ur motorn. Ska försöka göra någon liten skiss på hur jag tänker, kan dröja dock.

Tänker jag rätt? Synpunkter och input? Frågor?

Började såga distanserna av hydraulrör som ska gå genom banden. Sågen har automatisk frammatning och hela köret. Problemet är att den inte har ställbart tryck på mothållet så det tryckte röret ovalt lite varje kap, var bara att ge upp. Provade att sticka av dom i svarven. 90st tog en timme. Behöver 504. Trist är bara förnamnet.

Fått orderbekräftelse på U-profilen också, 1450kr+m för 48m. Blev dock 40*40*40*3, dom hade inte 40*30*40*3.Borde komma slutet av nästa vecka.

Kollat upp färg till den också. Tog RAL på de nya bärhjulsfälgarna, 3001. Får bli samma på hytt. Blir mest troligt en polyuretanbaserad färg som heter hardtop flexi. Lagom seg så den inte spricker så lätt, bleks inte så jättelätt heller. Kostar inte på klarlack. Drar på epoxigrund under där det behövs.

Monterat bromscylindarna igen, går som en dröm.

Fått tag på 10mm plåt, kan man använda det till schaktblad, och bygga det ganska likt detta som Pelle3 gjort till sin minilastare? Bild
Originalets URL: http://images.tapatalk-cdn.com/15/08/19/3b32a352dbe627f4f4a9e571a7dd5065.jpg
Blir 10mm lite väl tjock kanske? Kan ju göra lättningsfickor typ halva tjockleken på strategiska ställen om det blir för tungt. Eller ska jag satsa på att skaffa lite tunnare plåt, typ 6mm som jag var inne på tidigare? Då var jag ju iofs inne på att sandwicha konstruktionen...
SSidenmark
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:03:48, 13-04-2015
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Iller B-100

SSidenmark

#186 » 10:43:59, 23-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite framsteg på bandfronten nu. Fick u-profilerna i början av september men har haft körigt på jobbet så det blev en månads totalt stillestånd på illerfronten.

När jag väl kom igång igen så gjorde jag kammarna färdiga.
Bild
Originalets URL: http://images.tapatalk-cdn.com/15/10/23/91fefab6a8a1e7c5c6d72052d46886d4.jpg
Profilerna levererades paketerade såhär så det enda jag gjorde var att svetsa ihop alla i bakkant och sedan slog jag på automatiken på sågen och vips hade jag 80 ämnen!
Bild
Originalets URL: http://images.tapatalk-cdn.com/15/10/23/9782c7b5684255aafbadf929f5aa78ce.jpg
Sen var det bara borra!
Bild
Originalets URL: http://images.tapatalk-cdn.com/15/10/23/e700bd1ab0416376734fdc044b253fc7.jpg
Och till sist drog jag av en radie i bandslipen!

Sedan var det håltagningen i banden.
Bild
Originalets URL: http://images.tapatalk-cdn.com/15/10/23/2b0c3c024ad39bfdbd3fd0eb1ad6dd99.jpg
Svarvade en hålpipa i ss2260 som jag flamhärdade i spetsen. Gjorde så att den passade i en 25mm weldonhållare.
Bild
Originalets URL: http://images.tapatalk-cdn.com/15/10/23/981fcf6a9d8677984718650d96ae75cd.jpg
Bild
Originalets URL: http://images.tapatalk-cdn.com/15/10/23/7a7320612c0fa48b4178ff632825bd78.jpg
Tog ungefär 2 timmar per band, plus lite riggtid.

Sista detaljerna som behövdes var distanserna av 10*1 hydraulrör. 504st.. Provade köra dom i bandsågen men trycket i mothållet var för högt och går inte att justera så de blev ovala. Då blev det svarven! Ett enkelt program stack av 3st distanser på ca 30 sek. Tog ca 4 timmar att köra fram 550 st. Bild
Originalets URL: http://images.tapatalk-cdn.com/15/10/23/aa650fa3b7aca4b3239666111f5caa2e.jpg

Bara montering kvar nu. Uppdatering kommer.

8 personer gillar det här inlägget.
SSidenmark
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:03:48, 13-04-2015
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Iller B-100

Lundmark

#187 » 00:08:34, 09-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Härligt att se lite framsteg på illerfronten! Väntar spännande på fortsättning SSidenmark!

I Gällivare har illrarna börjat komma ur sina bon idag! :grin:
Här kommer Björns iller!

Bild

3 personer gillar det här inlägget.
Lundmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:54:40, 04-11-2012
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Åkerman H12 -74
Case 1150 -7?
Volvo BM L50 -92
ILLER B-100
Arctic Cat 550 H1

Björn.O

#188 » 16:23:58, 01-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyst här i Illertråden..! Är det nån som kör Iller nuförtiden?
Jag och Lundmark har iallafall börjat bygga schaktblad till maskinerna, går lite trögt men några framsteg har det blivit iallafall.
Vi försöker hålla nere vikten på grejerna så att inte Illern går på nosen i lössnö. Det blir endast lyft och skevningsfunktion på bladet och tiltvinkel går att justera manuellt med låsbult.
Lite bilder:

Bild
Utprovning av lyftrörelse med plywood och farmarskruv
Bild
Kinaplasman får arbeta. Bra investering!
Bild
Börjar bli en byggsats.
Bild
Lundmark svetsar fästen, nästan helt utan svordomar!
Bild
Lite provmontering.

2 personer gillar det här inlägget.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Lundmark

#189 » 16:32:30, 01-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och här kommer lite påfyllning av bilder! :)

Bild
Några färdiga bussningar till paralellogrammet.
Bild
Början till ett blad, redskapsfästet och cylinderfästen.

9 personer gillar det här inlägget.
Lundmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:54:40, 04-11-2012
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Åkerman H12 -74
Case 1150 -7?
Volvo BM L50 -92
ILLER B-100
Arctic Cat 550 H1

bondenpaavo

#190 » 15:11:42, 18-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjena gubbar.

Sitter och klämmer på en 271 iller som skall avyttras. Någon som är sugen?
bondenpaavo
1 inlägg
 
Blev medlem: 14:38:05, 18-01-2016
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Vermeer d23x30dr
Vermeer d20
Takeuchi tb210r
MB Arocs 3263
JCB 416s

Lundmark

#191 » 20:11:17, 04-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och vips var bladen klara för lackering!

Bild
Bild
Bild

6 personer gillar det här inlägget.
Lundmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:54:40, 04-11-2012
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Åkerman H12 -74
Case 1150 -7?
Volvo BM L50 -92
ILLER B-100
Arctic Cat 550 H1

SSidenmark

#192 » 21:00:07, 06-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men så vackert! Nu blir man riktigt avundsjuk! Det där skulle jag gärna planka rakt av när det är dags för mig att bygga blad :)

Däremot kan det dröja ett bra tag innan det är aktuellt i den takt det går för mig just nu. Har köpt en egen verkstad så nu ligger fokus på att få i ordning den lite bättre innan illerbygget fortsätter!

Edit: Hur tjock plåt har ni använt? och vilken dimension på fyrkantsprofilerna till redskapsfästet?
SSidenmark
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 07:03:48, 13-04-2015
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Iller B-100

Lundmark

#193 » 15:07:01, 13-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är bara att planka! Men det finns inga ritningar. Dom är helt urplockade från huvet och samfunderingar av mig o Björn. :)
Ja verkstaden är ju bra att ha ordning i.
Vi har 2mm plåt i själva bladet. Men det är ju konstruktionen som bär upp allt.
Redskapsfästet är gjort av 30x30x3. Plus förstärkningar i allt mellan 3 - 6mm plåt.
Lundmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:54:40, 04-11-2012
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Åkerman H12 -74
Case 1150 -7?
Volvo BM L50 -92
ILLER B-100
Arctic Cat 550 H1

Björn.O

#194 » 17:00:54, 13-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lundmark skrev:Ja det är bara att planka! Men det finns inga ritningar.


Finns ju en skiss på arrangemanget, oklart dock om den är till nån nytta . :smile:
Bild

15 personer gillar det här inlägget.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

Lundmark

#195 » 19:09:20, 21-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja då var grejerna på plats och provkörda.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Snön rullade kanonfint framför bladet. Svårt att få bra bild med blöt framruta.


Bild

Illrar redo för snön!



Bild

Fint med taklucka! :) och snömängden är det inte för lite av...


Bild

Björn fortsätter nog och laddar upp sina festliga iller bilder! :)

10 personer gillar det här inlägget.
Lundmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:54:40, 04-11-2012
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Åkerman H12 -74
Case 1150 -7?
Volvo BM L50 -92
ILLER B-100
Arctic Cat 550 H1


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: J.Martinsson och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se