Lite har det hänt sen sist jag uppdaterade.. Då var väl tanken är bara fräscha upp motorn litegrann och prova köra någon vinter. Planerna ändrades någon gång då jag insåg att jag inte ville göra nåt halvhjärtat försök att fixa till den lite halvt för att sen börja om och renovera.
Originalets URL: http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160624/9804a6a0fd7b930b0e05328cb9c24e02.jpgOriginalets URL: http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160624/db21ac5f46bad4e9ce424a08a864104e.jpgSlet ur motorn i våras och satte den på ett motorstativ. Då kom idén till mig hur hydraulpumpdrivningen skulle lösas (Med hjälp av en kollega, tack Fredde!). Det stod klart att en ny motorkåpa måste tillverkas och ett nytt kamaxeldrev i stål måste inhandlas. Sagt och gjort, beställde ett kamaxeldrev från eBay, en
hydraulpump med axialkoppling från oie och när jag lika var igång så blev det en full
packningssats till hela motorn och nya tändningsdelar också.
Började med att sätta upp orginal motorkåpan i en fräs och tog ut koordinater för konturen och alla skruvhål. Sedan CADade jag upp en modell av kåpan. Mätte hur mycket hydraulpump och kopplingen byggde för att veta hur långt ut pumpen skulle sitta. Ritade medbringaren som skulle sitta på kamdrevet och sen var det bara börja tillverka!
Originalets URL: http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160624/75f55615987cf1f9e4ad6a938f131159.jpgOriginalets URL: http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160624/1321b3105be84dad884f9ae24e99eba8.jpgOriginalets URL: http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160624/1f6c4589768ef03e95315c784133708e.jpgOriginalets URL: http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160624/d2d2fd055001c125fd0565f029f6f26d.jpgOriginalets URL: http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160624/e42c25613d78bb9f2285adba93104692.jpgOriginalets URL: http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160624/3f637069ed5ab3f917aabe466a92bd45.jpg Klart! Dags för provmontering!
Originalets URL: http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160624/e613e1a0c0dcb238ba3ed9d74644cb6d.jpgOriginalets URL: http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160624/cbbaec940fc9395d2219d7639574cca7.jpgSer ut att passa!
Avgasböjarna från toppen mitt avgassystemet var i ganska dåligt skick. Fanns inget annat alternativ än att göra nya!
Originalets URL: http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160624/591455f997ed1ac9fb713bc902b9493c.jpgOriginalets URL: http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160624/c276691aea8589b97526be8d2cf08ded.jpgHade ju ett hål i växellådan också, och vid närmare undersökning så syntes det att en svetsningsoperation var gjord vid frihjulsnavet. En kollega kände givetvis till en annan låda som bara låg i en lada och väntade på mig! Den fick en rejäl tvätt, renoverade kopplingscylindern, fick illerns drivaxlar och nu ligger den och väntar på att jag ska få i ordning resten av motorn.
Har monterat ihop ena bandet också. Tog närmare 8-10 timmar att montera alla hörn och dra alla skrivar men det passar som en smäck! Drivhjulet passade mot plattjärnen på insidan och längden verkar vara helt optimal. Även bredden mellan bandstyningarna blev helt perfekt!
Originalets URL: http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160624/94e04941c083a3aa67ae66d3c47c1011.jpgHar plockat bort aludurken på sidorna nu också så det som står på schemat nu är rengöring av motorrum och sedan slipning/blästring av undervagnen för att sedan kunna dra på ny färg.
En till sak som har hänt (och kanske gjort att det är länge sen senaste uppdateringen är att vi har köpt huset som är bredvid verkstan jag köpte i höstas. Nu kan jag inte skylla på att det är jobbigt att ta sig till verkstan längre
Originalets URL: http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160624/f46efcc7561837bcfe3f0bf5a0ec7d08.jpg Skickat från min ONE A2003 via
Tapatalk