Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

MF203 skotare

61 inlägg • Sida 4 av 5
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

rally_man

#46 » 15:47:51, 11-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur funkar det med kolven mellan vagn och traktor?
har du fler bilder på det?

1 person gillar det här inlägget.
rally_man
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:54:16, 26-10-2013
Ort: Dala-Floda
Maskin: Volvo l180f
mf65 halvbandare



Johan.S (trådstartaren)

#47 » 09:32:30, 13-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet


Hur det här sett ut i original på den här traktorn vet jag inte. Men någonting liknande bör man förmodligen ha haft i och med att kranen sitter på traktortaket.

Den tvärgående balken på traktorns skyddsram satt där redan när jag köpte den.
Kolven har jag tillverkat av en ø40mm stenutlösningscylinder från en Överumsplog (troligen från slutet av 1970-talet).

Bild

Bild

Reglersystemet fungerar som så att kolven fylls med olja via självtryck. Ett visst (litet) tryck finns alltid i retueledningen när motorn är i gång, tack vare att returoljefiltret erbjuder visst motstånd.
Jag har byggt rörsystemet så att det skall vara självluftande. Eventuell luft som befinner sig i returledningen skall heller inte kunna söka sig in i det här systemet.

Man aktiverar systemet genom att stänga kranen som ger fri väg mellan hydraulcylindern och returledningen. När systemet är aktiverat kan kolven pressa upp olja till returoljeledningen endast genom den ställbara överströmningsventilen. Om kolven dras ut kan den hämta ny olja genom backventilen.

Bild

Systemet har visat sig fungera mycket bra. Framför allt är det nödvändigt när man lyfter tunga stockar, eller knippen av stockar, och har kranen svängd bakåt över vagnen. Om systemet inte är aktiverat kommer traktorn vilja stegra sig. Men det händer att jag även använder systemet när jag åker uppför branta backar på grund av att jag anser att traktorn går stadigare då. I annat fall brukar den tendera att hoppa upp och ner lite med fronten (troligen beroende på fjäderbenen till mellanhjulen).

http://www.aggatorp.se/Industrikonsult - Uppritning och dokumentation av verktyg och maskiner
Proffs på reservdelsritningar sedan 2012
http://www.aggatorp.se

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johan.S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:54:15, 31-10-2009
Ort: Virserum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF203 mk2 halvbandad skogstraktor -66
Fordson Dexta -62
BM Volvo 350/630 Boxer (industritraktor) -65
ICOM DR12 (fyrhjulsdriven minidumper) -61
Ham-Jern 120B grävaggregat -62
Balpress CLAAS LD-M-100
Jordfräs SIMAR DDZ

Bengt Erik Eriksson

#48 » 17:27:54, 13-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade en BM400 med ÖSA 169 kran på taket inga halvband. utan stödkolv var man chanslös. Dock var den kopplad på tipputtaget rakt av och den var grov. Skopkoplv till en baklastare. tyckte ändå det funkade väldigt bra. Körde man fast kunde man lyfta hela traktorns bakaxel ur hålet med stödkolven. Att det höll... :klia:
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

rally_man

#49 » 21:10:05, 13-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för bilderna.
Har funderat på att montera en kolv sådär.
Fast kanske använda orginal hydrauliken då jag har ett uttag bak. Skulle tro att det varit något sådant från början då det finns ett fäste på vagnen.
rally_man
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:54:16, 26-10-2013
Ort: Dala-Floda
Maskin: Volvo l180f
mf65 halvbandare

Johan.S (trådstartaren)

#50 » 08:08:39, 05-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer några bilder från i vintras, då jag skotade drygt 100m³ fub från en gallring. Själva gallringen anlitade jag en Rotte H8 för, med en fristående förare som jag har tidigare goda erfarenheter av.
Bild
Bild
Bild

Vid ett tillfälle gick en servoslang av. Det var röret i kopplingen närmast servocylindern som sprack, förmodligen beroende på att slangen av ålder blivit hård.
Kompletta nya sådana kopplingar, eller slangar, lyckades jag inte köpa. Men med hjälp av en svarv och gassvets (hårdlödning) det går att tillverka egna som är nästan identiskt lika originalet.

Material:
Färdigkonat 1/4" hydraulrör med nippel UN 7/16-24 (art.nr. 101-408ST) från http://www.norrlandscustom.com. Detta kapade jag först på mitten, och efter bockning kapade jag bort 25mm från vardera röret.
Hydraulslang: 1SN / R1AT
OIE art.nr. 50510-0404
OIE art.nr. 50102-04
För att kunna bocka hydraulröret 60° på ett tillförlitligt sätt beställde jag ett rörbockningsverktyg (art.nr. 101-25179) från http://www.norrlandscustom.com


Jag har också fått veta att kranen (Cranab SK-2000-T) inte tillverkades 1966, utan förmodligen är betydligt modernare än traktorn. Någon måste i sådana fall ha bytt kran på traktorn någon gång. Jag vet dock inte när det skedde, ej heller vet jag vilken kran som suttit där från början.

// Johan


http://www.aggatorp.se/Industrikonsult - Uppritning och dokumentation av verktyg och maskiner
Proffs på reservdelsritningar sedan 2012
http://www.aggatorp.se

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johan.S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:54:15, 31-10-2009
Ort: Virserum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF203 mk2 halvbandad skogstraktor -66
Fordson Dexta -62
BM Volvo 350/630 Boxer (industritraktor) -65
ICOM DR12 (fyrhjulsdriven minidumper) -61
Ham-Jern 120B grävaggregat -62
Balpress CLAAS LD-M-100
Jordfräs SIMAR DDZ

MN

#51 » 08:41:18, 05-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gott att se att grejorna används och med rejäla lass :-)

M

1 person gillar det här inlägget.
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Johan.S (trådstartaren)

#52 » 08:19:46, 06-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan lasta ganska högt på den där vagnen, hittills har den inte vistat tipptendens trots bökig terräng.
Tack vare att kranen sitter på traktorn har vagnen låg tyngdpunkt. Tack vare måttligt breda hjul på vagnen blir det mycket lass (vikt) på botten. Tack vare att vagnen inte har ramstyrning blir dragstången kort.
Men jag skulle behöva höja framstammen, stockarna vill gärna glida fram när man lastar i kraftig nerförsbacke. Bra att lägga ner stockar och buntar mot framstammen.

// Johan


http://www.aggatorp.se/Industrikonsult - Uppritning och dokumentation av verktyg och maskiner
Proffs på reservdelsritningar sedan 2012
http://www.aggatorp.se

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johan.S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:54:15, 31-10-2009
Ort: Virserum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF203 mk2 halvbandad skogstraktor -66
Fordson Dexta -62
BM Volvo 350/630 Boxer (industritraktor) -65
ICOM DR12 (fyrhjulsdriven minidumper) -61
Ham-Jern 120B grävaggregat -62
Balpress CLAAS LD-M-100
Jordfräs SIMAR DDZ

Scarabeman

#53 » 22:37:59, 10-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med MN, kul att se gamla maskiner användas och hållas vid liv till det de var tänkta för, var inget dåligt lass till den lilla kämpen. :thummar:
Går att köpa slangen till styrcylindrarna med rörböjen i ändan, iaf hos en av mina lokala hydraulikfirmor. Hade med mig en gammal ifjol till min traktorgrävare som röret också gått av på, de tillverkade en ny då iaf med rätt anslutningar.
Keep on driving :rock_on:
Scarabeman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:47, 10-06-2013
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Traktor

Johan.S (trådstartaren)

#54 » 09:57:59, 04-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet


Jag har under våren haft anledning att studera kapitlet "startmotor MF203" lite närmre. Den reservdelshandbok jag har är tryckt i april 1964, så den avser den äldre 203 & 205-modellen (ej mk2).
Som standard på dessa maskiner satt en Lucas typ M45-G (reservdelsnr. 26154 J/L). Den ser ut så som startmotorer brukar se ut, med en solenoid monterad på sidan av startmotorn.
Till marknader med kallt klimat (till exempel den svenska marknaden) levererades i stället en större startmotor av märket CAV. Från början CAV 1320090 (typ CA-45-C12-9), senare CAV 1320092 (typ CA-45-D12-9). Båda dessa CAV-modeller består av en cylindrisk startmotor, utan någon utanpåliggande solenoid monterad. Dessa gula MF-traktorer är redan från fabrik minusjordade, så här ansluts pluspolen till stora polskruven på mantelytan (röda pilen på bilden), och minuspolen till polskruven på startmotorns kortända. Nyckelströmmen (+) ansluts till lilla polskruven på mantelytan. Tydligen drar den här startmotortypen ganska mycket nyckelström, ett separat tillslagsrelä (LUCAS 76731) skall nämligen sitta mellan nyckeln och startmotorn. Fysiskt sitter tillslagsreläet monterat på en plåtkant mellan luftrenaren och startspärrkontakten (spårskruv med stor skalle från luftrenarsidan, och mutter på baksidan). Enligt reservdelsboken skall startspärrskontakten heta: 31601B (SS-10)

På min maskin satt en startmotor CAV 1320092 (12V 3,6kW 6A45D12-9 DES No1320092 ERIAL 1°09SH), samt tillslagsrelä LUCAS 76731, och startspärrkontakt 34??3B monterat. Både tillslagsreläet och startspärrkontakten var av någon anledning förbikopplade.

Om man får problem med startmotorn är en billig och bra lösning att köpa en fabriksny startmotor av TK traktordelar i Linköping. Den har hyfsad effekt, solenoiden monterad så att bränslerenarglaset får plats ovanför, samt ett bra pris.

Vill man ha den starkare startmotorn kan man lämna den till någon som renoverar den, till exempel El & Diesel i Stockholm AB.
Ett annat alternativ är att köpa en utbytesstartmotor från England (http://www.dfjauto.com/DFJ020111/CAV-1320092). Om man skickar tillbaka en renoveringsbar startmotor till dem, får man tillbaka stomkostnaden (surcharge). Kom ihåg att uppge ditt organisationsnummer, om du som företagare köper reservdelar från annat EU-land!

Det dyraste, men möjligen bästa, alternativet är att köpa en ny Mitsubishi-startmotor (http://www.x-parts.se/startmotor-cav/32618-0), hur bra den passar under renarglaset vet jag dock inte.

Jag valde att köpa en utbytesstartmotor, men utan att skicka tillbaka den gamla. Ett öra på min fästfläns var nämligen spräckt. Startspärrkontakt, samt tillslagsrelä, köpte jag från OIE. Dessvärre visade det sig att det tillslagsrelä OIE säljer har öppna fästhål, i stället för ovala, vilket gjorde den svårmonterad på det trånga stället. Det vore praktiskt att kunna hänga upp det på en skruv först, men det gick ju inte.


// Johan



Bild

http://www.aggatorp.se/Industrikonsult - Uppritning och dokumentation av verktyg och maskiner
Proffs på reservdelsritningar sedan 2012
http://www.aggatorp.se
Användarvisningsbild
Johan.S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:54:15, 31-10-2009
Ort: Virserum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF203 mk2 halvbandad skogstraktor -66
Fordson Dexta -62
BM Volvo 350/630 Boxer (industritraktor) -65
ICOM DR12 (fyrhjulsdriven minidumper) -61
Ham-Jern 120B grävaggregat -62
Balpress CLAAS LD-M-100
Jordfräs SIMAR DDZ

Johan.S (trådstartaren)

#55 » 10:56:06, 31-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet


Hej!
Nu har skogstraktorn nått nästa utvecklingssteg.

Den gamla generatorn behövde renoveras. I stället för att renovera den lilla Lucasgeneratorn monterade jag en Boschgenerator på 30A. Då dessa gula MF hade minusjord redan i original är det relativt lätt att byta till annan generator.

1. Jag utgick från en generator som suttit på en Volvo Amazon.
2. Monterade en remskiva från en BM 350 Boxer.
3. Konstruerade och tillverkade en egen generatorgavel.
4. Laddningsregulator köpte jag från http://www.vwcsp.se/product.asp?search= ... 113903803F Den regulatorn är baserad på halvledarteknik (inga spolar och kontaktbleck), och passar till samtliga Bosch-generatorer med ytterdiameter: ø105 mm, som är märkta "14V 30A".
5. En laddningslampa monterades i instrumentpanelen.
6. I det gamla ø52 mm hålet för amperemätaren monterade jag i stället en bränslenivåmätare (Oie art.nr. 894844). Den mätaren fungerar tydligen både vid plusjord, och minusjord.
7. En ny tank (Oie art.nr. 897401 + 897403) inköptes. Skarvflänsen vid främre vänstra hörnet fick kapas av lite, så att det såg ut som på originaltanken. Det gick bra.

Jag hade anledning att tro att generatorn var trasig, så jag lät Stockholms El & Diesel provköra kombinationen generator + regulator i testbänk. Men alla värden stämde bra.

Bild

Bild

Bild

Mina egna mätresultat, varvtal enligt traktormetern:

1. Tomgång 500 vpm - 0,56 V
2. 900 vpm - 10,4 V
3. 1.150 vpm - 12,7 V
4. Fullgas - 14,5 V
Laddningslampan slocknar successivt mellan 700-900 vpm.

Senast redigerad av Johan.S 08:06:43, 01-09-2017, redigerad totalt 4 gånger.

http://www.aggatorp.se/Industrikonsult - Uppritning och dokumentation av verktyg och maskiner
Proffs på reservdelsritningar sedan 2012
http://www.aggatorp.se

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johan.S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:54:15, 31-10-2009
Ort: Virserum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF203 mk2 halvbandad skogstraktor -66
Fordson Dexta -62
BM Volvo 350/630 Boxer (industritraktor) -65
ICOM DR12 (fyrhjulsdriven minidumper) -61
Ham-Jern 120B grävaggregat -62
Balpress CLAAS LD-M-100
Jordfräs SIMAR DDZ

63an

#56 » 11:46:59, 31-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det inte svarva ner remskivan eller? Så den funkar tdigare? Liknar ju en cykeldynamo! :huh:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Johan.S (trådstartaren)

#57 » 08:03:47, 01-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Går det inte svarva ner remskivan eller? Så den funkar tdigare? Liknar ju en cykeldynamo! :huh:


Jag tror inte den går att svarva ner den, det finns inte tillräckligt med gods. Men man skulle kunna prova med en remskiva som är 25% mindre.

// Johan


http://www.aggatorp.se/Industrikonsult - Uppritning och dokumentation av verktyg och maskiner
Proffs på reservdelsritningar sedan 2012
http://www.aggatorp.se
Användarvisningsbild
Johan.S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:54:15, 31-10-2009
Ort: Virserum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF203 mk2 halvbandad skogstraktor -66
Fordson Dexta -62
BM Volvo 350/630 Boxer (industritraktor) -65
ICOM DR12 (fyrhjulsdriven minidumper) -61
Ham-Jern 120B grävaggregat -62
Balpress CLAAS LD-M-100
Jordfräs SIMAR DDZ

63an

#58 » 08:43:46, 01-09-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan bara bli bättre :thummar:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Johan.S (trådstartaren)

#59 » 11:43:35, 17-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet


Ny remskiva, som är lite mindre.

Nedan angivna motorvarvtal enligt traktormetern.
Tomgång: 550 vpm
Laddningslampan börjar slockna: 650 vpm
Laddningslampan helt släckt: 750 vpm
Jag ser att tomgångsvarvtalet avviker från förra mättillfället, möjligen beror detta på att traktormetern inte är något precisionsinstrument.

Bild

Bild

Laddningen fungerar bra, däremot är jag lite tveksam till bränslenivåmätaren, trots att den är ny. Den tycks aldrig visa mer än 1/2 tank. Jag har dock inte undersökt detta närmre.


http://www.aggatorp.se/Industrikonsult - Uppritning och dokumentation av verktyg och maskiner
Proffs på reservdelsritningar sedan 2012
http://www.aggatorp.se

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johan.S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:54:15, 31-10-2009
Ort: Virserum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF203 mk2 halvbandad skogstraktor -66
Fordson Dexta -62
BM Volvo 350/630 Boxer (industritraktor) -65
ICOM DR12 (fyrhjulsdriven minidumper) -61
Ham-Jern 120B grävaggregat -62
Balpress CLAAS LD-M-100
Jordfräs SIMAR DDZ

Johan.S (trådstartaren)

#60 » 08:10:11, 29-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror det blev fel beteckning på kilremmen i den där ritningsutgåvan. Det skall nog stå XPA 1180 vid Det.Ref. 3.
I original har det förmodligen varit klassisk A-profil på remmen.
SPA-profil är lite högre, och greppar bättre (under förutsättning att remspåret inte gjorts grunt).
XPA-profil är samma som SPA, men med tandad insida. XPA klarar av att böjas runt en mindre remskiva, än SPA. Mer finns att läsa i DIN 7753 del.1
AVP, och AVX-profilerna finns beskrivna i DIN 7753 del.3
Remspår för Y, Z, SPZ/XPZ, A, SPA/XPA, osv. beskrivs i ISO 4183:1995
Remspår för A, B, C, D standardiserades före december 1966 av SMS 981 (vinklarna var lite annorlunda då).

http://www.aggatorp.se/Industrikonsult - Uppritning och dokumentation av verktyg och maskiner
Proffs på reservdelsritningar sedan 2012
http://www.aggatorp.se
Användarvisningsbild
Johan.S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:54:15, 31-10-2009
Ort: Virserum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF203 mk2 halvbandad skogstraktor -66
Fordson Dexta -62
BM Volvo 350/630 Boxer (industritraktor) -65
ICOM DR12 (fyrhjulsdriven minidumper) -61
Ham-Jern 120B grävaggregat -62
Balpress CLAAS LD-M-100
Jordfräs SIMAR DDZ


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se