Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

MF203 skotare

61 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

Johan.S (trådstartaren)

#31 » 09:08:52, 29-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Följande oljor använder jag till den här maskinen.

  • Växellådsolja: OK Q8 T 2200 (GL-4)
  • Slutväxlar, ute vid hjulen: Castrol Multitrax 80W140 (GL-5)
  • Kranens vridhus: OK Q8 T 2200 (GL-4)
  • Motorolja: Biltema 36-970 (Trad. motorolja 10W–30)
  • Styrservo: Biltema 36-9790 (semisyntetisk ATF-olja)
  • Hydraulik: Shell Tellus Oil SAE 23 (Trad. hydraulolja)


Noteringar:

1. Växellådsolja som även är avsedd för hydraulik (hydraularmarna & bandhydrauliken).

2. Slutväxlarna var slutkörda förut, så nu efter renoveringen använder jag en högkvalitetsolja. Den här oljan vet jag av erfarenhet är bra på att hålla rent och tränger in bra. Det tror jag är särskilt bra vintertid för nållagret med sina små smörjhål. Slutväxlarna innehåller som jag ser det inga material som tar skada av GL-5 olja. Kanske bör noteras att just den här produkten numera ersatts av "Castrol Axle EPX 80W-140". -Utvecklingen av smörjmedel går fort. :)

3. I Kranens instruktionsbok rekommenderas "hypoidolja" till vridhuset. Det betyder kvalitet GL-5. Men kolvpluncharna är tillverkade av mässing, eller liknande. Dessa såg mattblanka ut, vilket jag tolkar som att de reagerat på hyooidoljans tillsatser, så nu använder jag en GL-4 olja i stället. En kombiolja som dessutom är avsedd för hydraulik.

4. Motoroljan funderar jag på att prova byta till semisyntetisk så småningom. Maskinen kallstartas ofta vintertid.

5. Som styrservoolja kanske ATF-olja typ G skulle vara mer lämplig.


// Johan

http://www.aggatorp.se/Industrikonsult - Uppritning och dokumentation av verktyg och maskiner
Proffs på reservdelsritningar sedan 2012
http://www.aggatorp.se
Användarvisningsbild
Johan.S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:54:15, 31-10-2009
Ort: Virserum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF203 mk2 halvbandad skogstraktor -66
Fordson Dexta -62
BM Volvo 350/630 Boxer (industritraktor) -65
ICOM DR12 (fyrhjulsdriven minidumper) -61
Ham-Jern 120B grävaggregat -62
Balpress CLAAS LD-M-100
Jordfräs SIMAR DDZ



Johan.S (trådstartaren)

#32 » 21:53:34, 07-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till den här vintern har jag saltvattenfyllt bakdäcken till 75% - En klar förbättring i fråga om sidostabilitet vid lyft från sidan.
Bild

http://www.aggatorp.se/Industrikonsult - Uppritning och dokumentation av verktyg och maskiner
Proffs på reservdelsritningar sedan 2012
http://www.aggatorp.se

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johan.S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:54:15, 31-10-2009
Ort: Virserum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF203 mk2 halvbandad skogstraktor -66
Fordson Dexta -62
BM Volvo 350/630 Boxer (industritraktor) -65
ICOM DR12 (fyrhjulsdriven minidumper) -61
Ham-Jern 120B grävaggregat -62
Balpress CLAAS LD-M-100
Jordfräs SIMAR DDZ

Johan.S (trådstartaren)

#33 » 16:02:23, 14-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har även vinschen (Sepson typ 16-03) genomgått renovering.
Nya kedjedrev, ny rullkedja (typ: 12B-1 - 104 länkar), samt nya lager på ingående axeln.
Nytt drivband (710×45×5mm) fick jag hjälp med av Bil & Industribromsar ATJ AB i Bromma.

Bild

http://www.aggatorp.se/Industrikonsult - Uppritning och dokumentation av verktyg och maskiner
Proffs på reservdelsritningar sedan 2012
http://www.aggatorp.se

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johan.S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:54:15, 31-10-2009
Ort: Virserum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF203 mk2 halvbandad skogstraktor -66
Fordson Dexta -62
BM Volvo 350/630 Boxer (industritraktor) -65
ICOM DR12 (fyrhjulsdriven minidumper) -61
Ham-Jern 120B grävaggregat -62
Balpress CLAAS LD-M-100
Jordfräs SIMAR DDZ

Johan.S (trådstartaren)

#34 » 23:06:58, 15-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har byggt en löstagbar förlängning, som man kan hänga på vagnen vid timmerkörning. Den fungerade bra vid de två lass jag kört med den nu under hösten. Jag har använt exakt samma materialdimensioner och godstjocklekar som återfinns på originalvagnen.
Bild

http://www.aggatorp.se/Industrikonsult - Uppritning och dokumentation av verktyg och maskiner
Proffs på reservdelsritningar sedan 2012
http://www.aggatorp.se

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johan.S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:54:15, 31-10-2009
Ort: Virserum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF203 mk2 halvbandad skogstraktor -66
Fordson Dexta -62
BM Volvo 350/630 Boxer (industritraktor) -65
ICOM DR12 (fyrhjulsdriven minidumper) -61
Ham-Jern 120B grävaggregat -62
Balpress CLAAS LD-M-100
Jordfräs SIMAR DDZ

t4bb3

#35 » 00:25:49, 16-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt!
t4bb3
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:48:23, 14-02-2012
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 165 -71

Johan.S (trådstartaren)

#36 » 17:33:47, 26-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag har fått problem.
I morse var det kallt när jag startade. Jag drog upp båda spakarna till hydraularmarna för att lyfta upp hitchen, jag skulle koppla från vagnen.
En smäll hördes inifrån växellådan, varvid hydraularmarna gick ned till bottenläge igen.
Det går att köra med traktorn. Kraftuttaget bak fungerar. Men hydraulpumpen inne i växellådan tycks vara "död". Varken hydraularmarna, eller halvbandshydrauliken fungerar.

-Kan någon hjälpa mig med tips på vad som gått sönder och hur man avhjälper det?

Kanske någon vet. Förvisso är MF203mk2 en ovanlig traktor, särskilt med hydraularmar och drag. Men den har ganska mycket gemensamt med MF 65 och MF 165 i detta avseende.

Jag vet inte säkert om jag har samma hydraulpump som i MF65, eller om jag samma som i MF165. Men jag vet att mina fästtappar till pumpen, som sitter instuckna från växellådans sidor, är likadana som på MF165 (trappstegsformade). Därför förmodar jag att även pumpen är lika som på 165.

Tacksam för svar.

// Johan
Senast redigerad av Johan.S 21:26:19, 26-12-2014, redigerad totalt 1 gång.

http://www.aggatorp.se/Industrikonsult - Uppritning och dokumentation av verktyg och maskiner
Proffs på reservdelsritningar sedan 2012
http://www.aggatorp.se
Användarvisningsbild
Johan.S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:54:15, 31-10-2009
Ort: Virserum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF203 mk2 halvbandad skogstraktor -66
Fordson Dexta -62
BM Volvo 350/630 Boxer (industritraktor) -65
ICOM DR12 (fyrhjulsdriven minidumper) -61
Ham-Jern 120B grävaggregat -62
Balpress CLAAS LD-M-100
Jordfräs SIMAR DDZ

MN

#37 » 18:14:33, 26-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har mkII bara en enkel inspektionslucka på högersidan med oljesticka eller är det är det reglage för sänkhastighet där? Är det enkelt lock är det dags att sänka nosen på traktorn och ta en titt vad som hänt.
MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Johan.S (trådstartaren)

#38 » 21:10:41, 26-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ett reglage för reaktionshastighet på växellådans högra sida.

"sänka nosen på traktorn" ???

http://www.aggatorp.se/Industrikonsult - Uppritning och dokumentation av verktyg och maskiner
Proffs på reservdelsritningar sedan 2012
http://www.aggatorp.se
Användarvisningsbild
Johan.S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:54:15, 31-10-2009
Ort: Virserum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF203 mk2 halvbandad skogstraktor -66
Fordson Dexta -62
BM Volvo 350/630 Boxer (industritraktor) -65
ICOM DR12 (fyrhjulsdriven minidumper) -61
Ham-Jern 120B grävaggregat -62
Balpress CLAAS LD-M-100
Jordfräs SIMAR DDZ

Bengt Erik Eriksson

#39 » 01:00:44, 27-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN tänkte nog på 3/4 bandare som BM nalle eller MF Robur som kan höjas och sänkas hydrauliskt.
Men nu har du en framaxel på din halvbandare så en brant nerförsbacke gör att oljan rinner frammåt i lådan och nivån sjunker under locket på sidan.

Kan ju hoppas på at det bara är överförinsröret mellan pump och hydraullocket som spruckit.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Johan.S (trådstartaren)

#40 » 08:47:31, 27-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, då förstår jag.

-Överföringsröret mellan pump och hydraullock... -Intressant...

Att det råkat bli övertryck i systemet ser jag som ganska troligt. Möjligen är det en vanlig olycka, då de nytillverkade hydraulpumparna tydligen har en extra säkerhetsventil i pumpen. http://www.oie.se/Produkt/hyd-pump-komp ... ida+huven)

-Kan jag enkelt lyfta av locket på växellådan och undersöka detta, eller är det någonting speciellt jag behöver tänka på?
Det är bra om jag slipper dela på traktorn.

// Johan

http://www.aggatorp.se/Industrikonsult - Uppritning och dokumentation av verktyg och maskiner
Proffs på reservdelsritningar sedan 2012
http://www.aggatorp.se
Användarvisningsbild
Johan.S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:54:15, 31-10-2009
Ort: Virserum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF203 mk2 halvbandad skogstraktor -66
Fordson Dexta -62
BM Volvo 350/630 Boxer (industritraktor) -65
ICOM DR12 (fyrhjulsdriven minidumper) -61
Ham-Jern 120B grävaggregat -62
Balpress CLAAS LD-M-100
Jordfräs SIMAR DDZ

Bengt Erik Eriksson

#41 » 09:11:58, 27-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Röret går rakt upp till plattan/väljarventilen till höger fram under sitsen. Räcker med att lyfta hydraul locket (det somm sittsen är skruvat på) ladda ner 165 vhb och läs på hur reglage mekanismen ska plockas ihop så är det inga konstigheter mer.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Johan.S (trådstartaren)

#42 » 10:10:04, 31-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det åter är vardag och man kan skaffa eventuella reservdelar kommer jag kolla upp hydraulfelet. Det är inte ofta man använder den interna hydrauliken.

[color=#0000FF]Tills vidare kan jag visa lite andra bilder angående dragkroken.
Maskinen har ganska låg markfrigång. Det fanns heltäckande hasplåtar under hela maskinen, med undantag av under draget. Denna brist har lett till många skador och reparationer på draget genom åren. Dessutom har jag märkt att man ofta kör fast på grund av att maskinen inte glider över hinder när stenar och stubbar hamnar under draget. Inte har det blivit bättre av de förstärkningar som gjorts i samband med reparationer.
I och med Grödinge Bil & Motors utförsäljning av sitt lager nu under hösten kom jag över en gammal, men splitterny, dragkrok. :) I stället för att montera den nya dragkroken direkt valde jag att bygga om den för att bättre passa till just den här maskinen. Den här konstruktionen tror jag på.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

http://www.aggatorp.se/Industrikonsult - Uppritning och dokumentation av verktyg och maskiner
Proffs på reservdelsritningar sedan 2012
http://www.aggatorp.se

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johan.S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:54:15, 31-10-2009
Ort: Virserum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF203 mk2 halvbandad skogstraktor -66
Fordson Dexta -62
BM Volvo 350/630 Boxer (industritraktor) -65
ICOM DR12 (fyrhjulsdriven minidumper) -61
Ham-Jern 120B grävaggregat -62
Balpress CLAAS LD-M-100
Jordfräs SIMAR DDZ

Johan.S (trådstartaren)

#43 » 20:23:12, 14-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag hade svårt att hitta någon verkstadshandbok med bra beskrivning för hur man tar bort locket. Den som var bäst handlade huvudsakligen om hur man ställer in reglagemekanismen på MF med "Mark3-pump". Dessvärre visade det sig efteråt att den beskrivningen inte var så lämplig till min traktor.


Tydligen har hydraulcylindern spruckit. Jag ser att OIE har ny sådan cylinder (Artikelnummer:897560), men den kanske går att finna begagnad också.
Bild


Hur som helst gjorde jag fel när jag lyfte på locket, för en reglagearm gick troligen sönder (om den inte redan var avbruten, men det tror jag inte). Den finns troligen att köpa ny för 1.500 kr.
Bild


Oljefiltret var svårt att få loss, men väl värt besväret. När det ser ut så här är det dags att byta, anser jag.
Bild


Översiktsbild
Bild

http://www.aggatorp.se/Industrikonsult - Uppritning och dokumentation av verktyg och maskiner
Proffs på reservdelsritningar sedan 2012
http://www.aggatorp.se
Användarvisningsbild
Johan.S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:54:15, 31-10-2009
Ort: Virserum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF203 mk2 halvbandad skogstraktor -66
Fordson Dexta -62
BM Volvo 350/630 Boxer (industritraktor) -65
ICOM DR12 (fyrhjulsdriven minidumper) -61
Ham-Jern 120B grävaggregat -62
Balpress CLAAS LD-M-100
Jordfräs SIMAR DDZ

Johan.S (trådstartaren)

#44 » 22:51:27, 26-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkstadshandboken jag hittade, som trots allt var användbar, tyckte jag var ganska rörig. Man behandlade flera olika modeller på samma gång. Det fanns inte så mycket beskrivet hur man vet vilket system som finns i vilken traktor.

Med facit i hand... -Så här skall man göra för att ta bort växellådslocket på en MF 203 mark-2 -1966.
  • Skruva ur förarstolen.
  • Montera en lyftögla på växellådslockets balanspunkt (ungefär vid främre fästhålet för förarstolen).
  • Tappa ur växellåds/bakaxel-oljan. Antingen helt och hållet, eller åtminstone så att det inte syns på oljestickan.
  • Dra ur oljestickan.
  • Ta bort locket på högra sidan där "response-spaken" sitter.
  • Demontera rullen som sitter i reglagearmens överkant (den reglagearmen som sitter infäst i hydraulpumpen). Reglagearmen är tillverkad av tunn plåt, så rullen går att kränga loss.
  • Skruva loss väljarventil, eller täcklock.
  • Dra upp röret som sitter under väljarventilen, om det inte följde med väljarventilen.
  • Skruva loss växellådslocket. Sätt gärna några av de längsta bultarna löst på lockets tunnaste del, så kan de fungera som styrning när man börjar lätta på locket.
  • Lyft upp locket med lyftblock, eller telfer.

OIE har i princip inte listat delar till den här traktormodellen, men de har delar som passar MF 203 mark-2 -1966.
  • Packning, Hydraullock, art.nr. 886549
  • Packning, Inspektionslucka (responsereglageluckan), art.nr. 181217
  • Stödring till stigarröret (2st. åtgår), art.nr. 361160
  • O-ring till stigarröret (2st. åtgår), art.nr. 195561
  • Hydraulfilter, sugfilter, art.nr. 185551 (Det nya filterelementet var av finmaskigt metallnät, i stället för papp).
  • Kopparbricka till avtappningsplugg (2st. åtgår), art.nr. 96500-1822
  • Lock till hydraulfiltret, art.nr. 185839
  • Damask (2st. åtgår), art.nr. 180579 (Men halsen borde vara cirka 6,5 mm längre, så man kan sätta en tunn klammer och få den vattentät även om man parkerar med vissa växellägen i).
  • Hydraulcylinder, art.nr. 897560
  • Hydraulkolv, art.nr. 1665737
  • Dessvärre hade inte OIE några lösa O-ringar som passade till min väljarventil. 2st. O-ringar 9,19×2,62 åtgick.
  • Oljelock, art.nr. 181467 passar med all sannolikhet. Men det finns ingen packning till det. Nu sitter det en aluminiumbricka på min, men jag funderar på att klippa till en gummikorktätning i dimension ø48×ø58,7×2mm. Bäst vore kanske NBR. Det gäller att det är vattentätt, så man inte råkar ut för samma sak igen.

    -Så här skall man göra för att sätta tillbaka växellådslocket på en MF 203 mark-2 -1966.
    ---Återkommer ang. detta---

Översiktsbild
Bild

Jag fick tag i en bättre begagnad övre reglagearm på skroten. Spärrfjädern på den undre ställskruven var trasig, så jag trögade till gängorna på skruven i stället.
Bild

Lyftöglan hamnade lite aningen framför balanspunkten. Den främre lyftöglan använde jag för att luta upp locket, när jag skulle montera den "nya" övre reglagearmen.
Bild

Översiktsbild
Bild

http://www.aggatorp.se/Industrikonsult - Uppritning och dokumentation av verktyg och maskiner
Proffs på reservdelsritningar sedan 2012
http://www.aggatorp.se

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johan.S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:54:15, 31-10-2009
Ort: Virserum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF203 mk2 halvbandad skogstraktor -66
Fordson Dexta -62
BM Volvo 350/630 Boxer (industritraktor) -65
ICOM DR12 (fyrhjulsdriven minidumper) -61
Ham-Jern 120B grävaggregat -62
Balpress CLAAS LD-M-100
Jordfräs SIMAR DDZ

Johan.S (trådstartaren)

#45 » 11:09:01, 14-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet


    Så här brukar jag göra när jag monterar banden:
  • Jag sträcker ut bandet på maken, och ser noga till att det är vänt åt rätt håll (så medbringarna hamnar i linje med däcksmönstret).
  • Kör upp på bandet med baghjul och mellanhjul, så att jag har bandets ena ände mellan mellanhjul och framhjul (mellanhjulet skall hänga kvar i sin kedja).
  • Fångar bandets ända med en krok som hänger i gripen och drar upp ändan mellan framhjulet och mellanhjulet.
  • För bandet över mellanhjulet och upp på bakhjulet (backar traktorn under tiden), och lägger ner ändan mitt på bakhjulet.
  • Fångar bandets bakre ända med kroken och lyfter upp den mitt på bakhjulet.
  • Nu bör man kunna haka ihop bandlåsen. Om det inte går får man spänna någonting annat mellan (t.ex. spakblock, eller rem).
  • Kör fram traktorn, så att bandskarven hamnar i mellanrummet mellan bakhjul och mellanhjul, där jag slutligen skarvar bandet klart.
  • Nu först släpper jag ner mellanhjulet.
Bild

Jag bytte ut alla skruvarna i bandmattorna. De gamla var glappa och hade en nernött midja. Nu monterade jag UNF 1/2" (längd:51mm), i stället för grovgängade diton. Åtdragningsmoment: 14 kpm. Skruvarna i bandskarven kapade jag av 10mm och drar dessa med mindre moment.
Priset på tumskruvar kan variera väldigt mycket. Priet spelar stor roll när man behöver köpa 300 st. :) -Själv köpte jag dem från Swebolt i Tranås (art.nr.11161127051, samt art.nr.13106127).
Bild

http://www.aggatorp.se/Industrikonsult - Uppritning och dokumentation av verktyg och maskiner
Proffs på reservdelsritningar sedan 2012
http://www.aggatorp.se

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Johan.S
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:54:15, 31-10-2009
Ort: Virserum
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF203 mk2 halvbandad skogstraktor -66
Fordson Dexta -62
BM Volvo 350/630 Boxer (industritraktor) -65
ICOM DR12 (fyrhjulsdriven minidumper) -61
Ham-Jern 120B grävaggregat -62
Balpress CLAAS LD-M-100
Jordfräs SIMAR DDZ


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se