Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Kedjor på 4-hjulsdriven traktor, fram eller bak.

26 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

Björn Lindahl (trådstartaren)

#1 » 11:52:43, 09-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag har en Valtra 6200 med en Mowi 85 efter. Nu när det har kommit så mycket snö är det lite problem att få fäste i uppförslut med lass på kärran. Därför funderar jag på att sätta på kedjor för bättre grepp.

Eftersom det är rätt sällan som det är så mycket snö i mina trakter så känns det lite onödigt att köpa kedjor runt om, så jag tänkte nöja mig med att sätta på antingen fram eller bak. Vad finns det för fördelar nackdelar med dom alternativen?
Björn Lindahl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:21:29, 06-09-2007
Ort: Lidköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra 6200
Mowi 85
Hanix N350-2
Terri 1020



dimorep

#2 » 12:06:52, 09-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

För max dragkraft om du har redskap bakom traktorn så ska du ha kedjorna bak. Men har du frontmonterat redskap och/eller önskar bra styrförmåga så är det kedor fram som gäller.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

stegmaster

#3 » 12:25:52, 09-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:För max dragkraft om du har redskap bakom traktorn så ska du ha kedjorna bak. Men har du frontmonterat redskap och/eller önskar bra styrförmåga så är det kedor fram som gäller.

Nästan alla instruksjonböker jag har läst, så står det att man inte ska ha kedjor framme om man inte har det bak(detta på grunn av at förhjulspinnet ökar mer enn det redan er), så at man lättare kan få brott i drivlinan nån stans. Så jag vil säga at det oavsätt e kedjor bak som gäller, om man endast ska ha et par.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Ralle

#4 » 13:14:32, 09-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

stegmaster skrev:Nästan alla instruksjonböker jag har läst, så står det att man inte ska ha kedjor framme om man inte har det bak(detta på grunn av at förhjulspinnet ökar mer enn det redan er), så at man lättare kan få brott i drivlinan nån stans. Så jag vil säga at det oavsätt e kedjor bak som gäller, om man endast ska ha et par.

Om man nu behöver kedjor borde underlaget vara så pass halt att det knappast blir några spänningar i drivlinan pga nåt förhjulspinn.
Och i de lägen det finns risk för det lär inte 4wd behövas och det är bara att koppla ur denna.

Kör man med skallen tror inte jag att det är nån fara att ha bara fram.
Jag har haft det i 5 år i snöröjningen, och det fungerar kanon, det styr ju betydligt bättre än om man haft bara bak, och traktorn kravlar sig ju åt det håll man styr.
Och driften fram har jag bara ilagt när det behövs och inte i onödan!

Men helt klart är ju att det drar bättre med kedjorna bak!
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Björn Lindahl (trådstartaren)

#5 » 13:52:09, 09-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för de snabba svaren. Jag kollade min egen intruktionsbok och den säger faktiskt att man inte får ha kedjor fram om man inte har bak.

Fast jag använder ju bara framhjulsdriften i skogen och om det är halt i någon uppförs eller nerförsbacke på landsvägen.

Det borde väl vara mycket smidigare att lägga på kedjor fram än i bak, eller?

Och så bör det väl skilja endel i pris.
Björn Lindahl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:21:29, 06-09-2007
Ort: Lidköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra 6200
Mowi 85
Hanix N350-2
Terri 1020

Mikael.Johansson

#6 » 14:27:14, 09-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn Lindahl skrev:Det borde väl vara mycket smidigare att lägga på kedjor fram än i bak, eller?


Det är inte svår att lägga på ett par normala kedjor. Man kör på dom. Förmodligen samma svårt eller enkelt fram som bak.

Man måste dock ha tillräckligt utrymme mellan däck och stänkskärmar så att inte kedjorna tar i skärmarna när man kör.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

dimorep

#7 » 14:34:07, 09-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samma sak borde gälla vid däcksbyte då..
Med nya däck fram och slitna bak så blir det större höjdskillnad än med slitna framdäck med kedjor på!

Vill du köra med kedjor bara fram så ha mer slitna framhjul än bakhjul eller släpp ut lite av luften i framhjulen (pumpa i mera där bak) då du lägger på kedjorna så bibehåller du rullomk. och utv.förh.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

stegmaster

#8 » 15:19:47, 09-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ralle skrev:
stegmaster skrev:Nästan alla instruksjonböker jag har läst, så står det att man inte ska ha kedjor framme om man inte har det bak(detta på grunn av at förhjulspinnet ökar mer enn det redan er), så at man lättare kan få brott i drivlinan nån stans. Så jag vil säga at det oavsätt e kedjor bak som gäller, om man endast ska ha et par.

Om man nu behöver kedjor borde underlaget vara så pass halt att det knappast blir några spänningar i drivlinan pga nåt förhjulspinn.
Och i de lägen det finns risk för det lär inte 4wd behövas och det är bara att koppla ur denna.

Kör man med skallen tror inte jag att det är nån fara att ha bara fram.
Jag har haft det i 5 år i snöröjningen, och det fungerar kanon, det styr ju betydligt bättre än om man haft bara bak, och traktorn kravlar sig ju åt det håll man styr.
Och driften fram har jag bara ilagt när det behövs och inte i onödan!

Men helt klart är ju att det drar bättre med kedjorna bak!

Varför skriver dom så? Man brukar ju kedjor när det e halt, finns vel inte så mange som brukar kedjor om sommaren?
Men alla får ju gjöra som man vil, men lägg inte skulden på meg om något strular. :cool:
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Ralle

#9 » 15:27:02, 09-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är säkert inte optimalt att bara ha kedjor fram, men att endast ange orsaken att rullomkretsen ändras köper jag inte riktigt.
Slitna däck eller däck av olika fabrikat kan påverka detta mer än ett par kedjor.

Det står inget annat i böckerna?

Bild Tillägg efter 1 minut(er):

Björn Lindahl skrev:
Det borde väl vara mycket smidigare att lägga på kedjor fram än i bak, eller?

Och så bör det väl skilja endel i pris.


Visst är det smidigare då man kommer åt bättre, men om det är så jättemycket smidigare vet jag inte..
Och visst skiljer det i pris en del.
Senast redigerad av Ralle 15:28:22, 09-01-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

John-02

#10 » 17:04:35, 09-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är skogskörning det gäller skulle jag satsa på kedjor bak. Inte för att jag vet inte hur svår terräng du kör i. Som tidigare nämdes förbättras dragraften mycket mera med att sätta kedjor bak än att sätta endast fram. Kan vara avgörande i besvärlig terräng. Eller om man kör i brant sidolut får hellre framhjulen hasa utför, går att korrigera med styrning och styrbroms. Kan vara obehagligt om framhjulen fäster men bakhjulen hasar utför. Men det är bara min åsikt... :grin:
John-02
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:30, 07-10-2009
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet

Marcus

#11 » 17:06:33, 09-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

John-02 skrev:Om det är skogskörning det gäller skulle jag satsa på kedjor bak. Inte för att jag vet inte hur svår terräng du kör i. Som tidigare nämdes förbättras dragraften mycket mera med att sätta kedjor bak än att sätta endast fram. Kan vara avgörande i besvärlig terräng. Eller om man kör i brant sidolut får hellre framhjulen hasa utför, går att korrigera med styrning och styrbroms. Kan vara obehagligt om framhjulen fäster men bakhjulen hasar utför. Men det är bara min åsikt... :grin:


Håller med helt!

Har till min runt om, men i skogen alltid på bak. Vikten ligger ju där med full timmerkärra... drar så bra att jag drog av en styrkolv till ramstyrningen.... :uupps:
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:56:42, 06-09-2005
Maskintyp: Ej angivet

Ingvar

#12 » 17:25:07, 09-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska man köra i skogen så är ju bak att föredra. Men om man kör på lansväg och plogar snö t.ex så har ju många kedjor enbart fram, om inte annat så blir det ju bättre komfort att slippa skumpa på kedjor hela tiden.
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

Björn Lindahl (trådstartaren)

#13 » 23:49:05, 09-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla bra svar. Jag tror jag har bestämt mig för ett par kedjor på bakdäcken.

Just det där med att bakdäcken glider i sidolut har jag varit med om, speciellt om man måste jobba med vagnsstyrningen samtidigt. Så det är klart att i dom lägena är det ju fint med bra grepp i bak.

Jag har lite respekt för jobbet med att att lägga på kedjor för min enda erfarenhet av det är när jag var med farsan och la på på kedjor på vår MF 165 för sisådär 30 år sen. De enda jag minns är att han svor ganska mycket innan dom var på. Så jag tänkte att det nog skulle krävas mindre svordomar att bara sätta på dom i fram där man kommer åt överallt.
Björn Lindahl
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:21:29, 06-09-2007
Ort: Lidköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Valtra 6200
Mowi 85
Hanix N350-2
Terri 1020

stegmaster

#14 » 00:19:09, 10-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn Lindahl skrev:Tack för alla bra svar. Jag tror jag har bestämt mig för ett par kedjor på bakdäcken.

Just det där med att bakdäcken glider i sidolut har jag varit med om, speciellt om man måste jobba med vagnsstyrningen samtidigt. Så det är klart att i dom lägena är det ju fint med bra grepp i bak.

Jag har lite respekt för jobbet med att att lägga på kedjor för min enda erfarenhet av det är när jag var med farsan och la på på kedjor på vår MF 165 för sisådär 30 år sen. De enda jag minns är att han svor ganska mycket innan dom var på. Så jag tänkte att det nog skulle krävas mindre svordomar att bara sätta på dom i fram där man kommer åt överallt.

Titta på denna videoen så ser du hur det går til. :grin:
http://www.youtube.com/watch?v=alM_AlysXHQ
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

Mikael.Johansson

#15 » 12:09:25, 10-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

stegmaster skrev:Titta på denna videoen så ser du hur det går til. :grin:
http://www.youtube.com/watch?v=alM_AlysXHQ


En riktigt bra instruktionsfilm. Där ser man, det behövs inga svordomar för att lägga på kedjorna.
Kan tillägga att jag gör precis tvärt om mot hur han gör i filmen. Jag lägger kedjan med broddarna neråt och sedan kör jag över kedjan med framhjulen först då smiter sidolänkarna på bättre tycker jag. Fast man behöver nog ändå stanna och kontrollera ett par gånger under påkörningen.

Det enda som är besvärligt är att släpa fram kedjorna ur garaget, dom väger som bly. Nästan.

Bild Tillägg efter 10 minut(er):

Om ni tittar noga ser ni att trots att han la på kedjan på bakhjulet så är han likväl ute och kör på vägen med endast kedjor på framhjulen och inga bak.
Deus es machina inversus.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se