Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

BM Bamse styrbroms

30 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

mekomaskin (trådstartaren)

#1 » 12:57:37, 21-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Jag har problem med en BM Bamse årsmodell ungefär 1958-
Maskinen har stått ungefär 10 år och nu när jag startat upp den visade det sig att frikopplingen styrbromsen på högersidan har rostat ihop.
Första problemet nu är att jag inte får loss ytterdelen med reduktionsväxeln.

Någon som har tipps om hur jag skall göra?

Jag instruktionsbok och där finns det en liten bild i genomskärning av växel och koppling, men svårt att se detaljer.
Är det någon som har en reservdelskatalog eller verkstadshandbok?
Hittade ett tips i en annan tråd om Företagens arkiv i Eskilstuna, med numren dit har upphört.
mekomaskin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:50:36, 27-05-2012
Sverige
Maskintyp: Lastbil



LeifAndersson

#2 » 13:03:11, 21-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lamellerna sitter med kuggingrepp i trumman du ser. Mycket värme och mycket våld så släpper det. Men det brukar krävas en ordentlig värmare!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

mekomaskin (trådstartaren)

#3 » 16:22:01, 21-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte mycket av kanten på trumman man kommer åt genom luckan.

Induktionsvärmare???
mekomaskin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:50:36, 27-05-2012
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Lars Bd

#4 » 11:22:03, 06-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fyll upp huset med någon form av rostlösande medel, du kan fylla så att 1/4 av bromstrumman ligger i badet ock rotera den med med några dagars mellanrum så att hela trumman blir behandlad. Inte WD40 eller liknande utan en typ som brukar säljas på veteranbilsmarknader. Efter detta bör det bli lite lättare att få löst trumman. Mycket våld kan leda till att trumman blir förstörd, centrumet slits ur gaveln om man använder de hål för sprängskruvar som finns i slutväxeln för brutalt.
Kontrollera noga att alla skruvar/muttrar som håller slutväxeln är borttagna, det är minst en som är lätt att glömma av.
Lars Bd
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:34, 06-02-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bamse

Jan-Erik Isaksson

#5 » 23:00:22, 06-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett billigare knep är att palla upp hela Bamsen, spärra styrspaken och köra igång motorn och låta det skaka loss själv. om det då släpper så blir det betydligt
billigare än nya lameller, alltså mer än 5000 kr per sida. Med våld så går lamellerna sönder. Vid återmontering, pensla tunt med kopparpasta.

1 person gillar det här inlägget.
Jan-Erik Isaksson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:19:16, 27-11-2008
Ort: norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 230 Victor -61
BM 230 Victor -61
BMB 230 Bamse -59 med Cranab griplastare
BM H10 35 -54?

Matti87

#6 » 20:09:35, 12-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

jör som jan erik säjer eller så jängar du in bultar i dom förgängade hålen och presar ut hela slutväxeln med trumma så jorde jag men kuggarna på lamelerna såg inte fina ut sän behövs ingen värme då kugarna ändå går sönder + att var rädd om truman de fins inte nya att köpa bara så där :screwy: de ända är å få dit råstlösare i så fal men de kan vara rätt hopplöst få in det . så blev helt nytt för mej nya plåtskiver och lammeller :D se till att ta lös bulten på baksidan den sista som är lätt att missa å släpp på bromsarna änklare då med hehe :P ring till arkiv sörmland å handla en reservdelskatalog vet ja :P annars är de bara fråga om du undrar nå har renoverat hela bakaxeln på min i vintras jag viserligen en 60 ia röd men de är ju en bamse :rock_on:
de man inte kan ta i sär å laga ska man int holla på med
Matti87
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:08, 09-11-2014
Ort: Niemisel Norbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: 2 Bm bamse Vindelbjörn kran svarvar köping s8s Br norbäck & co fräs Abene och ett gäng Husqvarna maskiner

Cagner

#7 » 19:05:12, 28-07-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Matti87 skrev:jör som jan erik säjer eller så jängar du in bultar i dom förgängade hålen och presar ut hela slutväxeln med trumma så jorde jag men kuggarna på lamelerna såg inte fina ut sän behövs ingen värme då kugarna ändå går sönder + att var rädd om truman de fins inte nya att köpa bara så där :screwy: de ända är å få dit råstlösare i så fal men de kan vara rätt hopplöst få in det . så blev helt nytt för mej nya plåtskiver och lammeller :D se till att ta lös bulten på baksidan den sista som är lätt att missa å släpp på bromsarna änklare då med hehe :P ring till arkiv sörmland å handla en reservdelskatalog vet ja :P annars är de bara fråga om du undrar nå har renoverat hela bakaxeln på min i vintras jag viserligen en 60 ia röd men de är ju en bamse :rock_on:



Köpte mig en Bamse i röda färgen igår. Där sitter vänstersidan fast enligt den tidigare ägaren. En tanke med det du skrev ovanför är om du tog några bilder på din renovering av bakdelen. Hade vart bra att få se hur den ser ut när man själv skall riva ner allt snart.
Cagner
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:48:51, 12-11-2008
Ort: Alingsås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 400

Matti87

#8 » 17:15:26, 17-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte mig en Bamse i röda färgen igår. Där sitter vänstersidan fast enligt den tidigare ägaren. En tanke med det du skrev ovanför är om du tog några bilder på din renovering av bakdelen. Hade vart bra att få se hur den ser ut när man själv skall riva ner allt snart.[/quote]


ja det jorde jag meen dom flästa dog tyvär i min gamla Tele :ohnej: men några har ja kvar :buga:
har även reservdelskatalågen spesifikt för bamse :D har du påbörjat projektet ?? :D
de man inte kan ta i sär å laga ska man int holla på med
Matti87
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:08, 09-11-2014
Ort: Niemisel Norbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: 2 Bm bamse Vindelbjörn kran svarvar köping s8s Br norbäck & co fräs Abene och ett gäng Husqvarna maskiner

jj@zg

#9 » 13:58:13, 24-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är ny i "Bamse-klubben"! Några nya rön vad gäller fastnade lameller? Har just fått hem en röd bamse med detta problem, tänkte börja med att prova tipset att fylla upp med "rostlösare" och låta det skvapa runt ett tag. Menade du Lars Bd att använda citronsyra/fosforsyra eller vad för jox tänkte du på?
jj@zg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:46:32, 13-07-2011
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: BM Volvo GM614
BM-ÖSA Bamse -62

Lars Bd

#10 » 17:03:29, 24-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja något liknande var det som jag tänkte mig. Men som sagt är metoden inte provad av någon vad jag känner till så ingen garanti lämnas.
Lars Bd
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:34, 06-02-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bamse

jj@zg

#11 » 19:49:57, 24-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Provar med att lyfta upp till helgen för att kunna snurra på grejorna. Tror jag har nån flaska "annitrol" som jag har för mej innehåller fosforsyra, får kolla vad det är för koncentration.
jj@zg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:46:32, 13-07-2011
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: BM Volvo GM614
BM-ÖSA Bamse -62

mekomaskin (trådstartaren)

#12 » 12:34:56, 25-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde funka. I vart fall värt ett försök.
Jag fick isär min utan rostlösare, men det satt hårt och ganska många lameller blev skadade.
Jag använde 15mm breda kilar skurna av plattjärn som hjälp för att tvinga loss navväxeln.
Dunkar man på för hårt lär man förstöra trumman eller spräcka huset.
mekomaskin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:50:36, 27-05-2012
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Lars Bd

#13 » 23:26:25, 25-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ge det bara tid att tränga in till mitten av lamellpaketet, det kan röra sig om lång tid innan rostlösandet har nått hela bromstrummans yta.
Lars Bd
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:34, 06-02-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bamse

jj@zg

#14 » 09:59:16, 26-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska ta det lugnt, speciellt när man får veta att det är svårt med delar!
jj@zg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:46:32, 13-07-2011
Ort: Eskilstuna
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: BM Volvo GM614
BM-ÖSA Bamse -62

Matti87

#15 » 18:53:59, 27-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle ta och prova palla up hela Bamsen och spärra spakarna i bromsläge/styrläge å köra et tag :driver: har du tur så skakar det till sej å det släpper :idee3: grejer fins att få tag i slitagedelar i alafal ;) värre med annat men har du tur kan jag ha någåt ligande till rätt pris förstås :cool:
de man inte kan ta i sär å laga ska man int holla på med

1 person gillar det här inlägget.
Matti87
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:41:08, 09-11-2014
Ort: Niemisel Norbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: 2 Bm bamse Vindelbjörn kran svarvar köping s8s Br norbäck & co fräs Abene och ett gäng Husqvarna maskiner


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se