Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

VOLVO BM SM868 luftläckage

26 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

Mikael Jönsson (trådstartaren)

#16 » 21:01:35, 15-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej ja den ventilen har jag inte hittat skruvat något i. Nu då jag körde igång traktorn & kolla så har jag luft till höger diff men den blåser bara bakåt så det låter i slangen den pyser inte som den vänstra. Har tagit ur luftrelä & plockat sönder det totalt igen & där finns en backventil vid den ställbara tryckregulatorn & den har jag rengjort & smort med bromsfett. sen plocka sönder membranet & allt annat & det glider super lätt nu. Då jag bromsar så rör sig bromsklockorna fram så vet inte om dom har instängt någon luft. Det som är så knepigt är att då jag skruvar ut skruven på luftreläet den justerbara då åker luften till tanken på vagnen. samt att det börja blåsa nånstans vid bromspedalen & under luftreläet i utblåset. men då jag spänner åt fjädern blir det tyst. Kan nog vara något i skyttelventilen som måste smörjas upp ska kolla på den imorgon. Men hur får jag luft till vagnens tank?
Vad tar du för dom där ventilerna om jag skulle behöva en? :smile: klarar mig utan diffar men måste få till bromsarna så den kan rulla :razz:
Mikael Jönsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:33, 03-02-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 430 volvo bm SM868



Mikael Jönsson (trådstartaren)

#17 » 09:05:14, 16-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag har en elektrisk tryckgivare på de övre utgången på fotbromsventilen de går 2 kablar till den andra givaren som sitter på ett 4 vägs rör under instrumentbrädan där det går till båda diffarna lufttrycksmätaren inkommande från kompressorn. Där sitter den andra tryckgivaren den ser ut som en sån man har till oljetryck på converter motor mm sen kopplat 2 kablar till den, vad är det för något? Dom finns inte med på sprängskisserna.
Mikael Jönsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:33, 03-02-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 430 volvo bm SM868

868Renoverare

#18 » 20:58:21, 16-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

HEJ!!! Givaren på fotbromsventilen är bromsljuskontakten.. Den andra är tryckgivaren för lågt lufttryck. Denna var ihopkopplad med motorns oljetrycksgivare samt tempgivaren på motorn vid hög kylvätsketemperatur (det lilla stiftet på givaren)... Alltsammans kopplat till en varningssummer under instrumentbrädan... :huh:
868Renoverare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:54, 27-04-2012
Ort: Norrland

Mikael Jönsson (trådstartaren)

#19 » 21:30:16, 16-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jasså det är det dom är till Nu har jag plockat ihop luftreläet & så plockat isär tryckregulatorn vid sprit behållaren har kollat igenom den & ökat på trycket lite sen haft lös luft diffen & nu fick jag igång den högra som är till vagnen, allt verkar fungerar nu utom att jag får luft till vagnens tank :grin: tusen tack för alla bra skruvar tips :buga: :buga: :buga:
Mikael Jönsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:33, 03-02-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 430 volvo bm SM868

868Renoverare

#20 » 20:29:07, 18-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

HEJ!!!! Hur går det för med lufttrycket?? Har Du fått till småläckagen på traktordelen och fått någon matarluft till vagnstanken ?? :vissla:
868Renoverare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:54, 27-04-2012
Ort: Norrland

Mikael Jönsson (trådstartaren)

#21 » 21:16:19, 18-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej nu har jag fått allt tätt nästan överallt har 5,5kg tryck & det står stadigt men ingen luft i tanken på vagnen men nu rullar hjulen på vagnen fast vagns tanken är tom. Har bytt ut slangar till vagnen till diffen totalt 12meter broms gummi slang 14,5 mm & 2m 9,5mm men finns ännu slangar där under golvet som är gamla. :) Tryckregulatorn blev tät då jag vände på packningen det sitter en 4 kantig o-ring där vände på den & då blev det tätt, brukar du sätta en vanlig rund oring där? jag får tryck enbart då jag skruvar ut skruven på regulatorn på luftreläet då pyser det iväg till tanken samt framåt i en slang. Men den regulatorn ska vara ställd på 4,5kg står det på en plåt instansat där. Det blev en jäkla fart på kompressorn då jag bytte alla kolvringar på den. men tanken på vagnen är ett mysterium ännu :razz:
Mikael Jönsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:33, 03-02-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 430 volvo bm SM868

868Renoverare

#22 » 21:58:40, 18-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

HEJ!!! O-ringen till tryckregulatorn har du detaljnr, på. Ringen blir kantig med tiden. Har bromsarna låst bara på vagnen någon gång?? Äldre 868:or med luftventil på vagnen fick en intern katastrofbromskrets för vagnen vid slangbrott mellan traktordel resp, vagnsdel. Är reläventilens alla tätningar och tätningsytor felfria?? Fick du tag i kolvringar till Bosch kompressorn?? :mrgreen:
868Renoverare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:54, 27-04-2012
Ort: Norrland

Mikael Jönsson (trådstartaren)

#23 » 23:20:00, 18-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej ja vagnens hjul låste sig i höst så jag släpade banden. Men då släppte dom så jag fick den parkerad där jag bruka ha den så skruvade jag bort luftreläet. Alla ytor ser ut bra men tätningarna skulle man få ta i men har inte hittat såna. Allt ser ut rent & fint blanka ytor har smort med Silicon fett allt glider otroligt bra. kolven med o-ringar satt fast då jag plocka sönder den 1a gången. Ja kolvringar fick jag tag i nya en oljering 3 kolvringar den pumpar riktigt bra nu :) Min är en 1974 sista årsmodellen med hög hytt & cranab kran. Den har bara tank på vagnen sen en slang från traktorn till diffen en till bromsen inga ventiler finns där :) Vet du om man kan få tag gummi tätningarna i luftreläet? Det är lite special utseende på dom, men det finns vanliga o-ringar dom kan man hitta men just den mittersta kolven som ska täta den har en konisk gummi tätning. Men jag har smort alla tätningar med siliconfett så dom är mjukare nu.
Mikael Jönsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:33, 03-02-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 430 volvo bm SM868

868Renoverare

#24 » 20:01:25, 20-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!!! Prova och sök en ersättningsreläventil till Mann & Co 4900 B hos någon bromsfirma för tunga fordon. Ex, Trailereffekter, Rydahls eller liknande. Den ventil som satt där original enl, ovanst, satt på många äldre lastbilssläp. :bira:
868Renoverare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:54, 27-04-2012
Ort: Norrland

Mikael Jönsson (trådstartaren)

#25 » 23:51:13, 14-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag fått tag i en som nyligen skrotat en 868a som var i drift nyligen. Bromsarna är testade förra veckan & jag fick köpa hela pedalen & hela luftbroms reläet från den :grin: återkommer då jag fått delarna & får dit dom.

2 personer gillar det här inlägget.
Mikael Jönsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:33, 03-02-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 430 volvo bm SM868

S-A

#26 » 11:27:59, 11-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael Jönsson skrev:Nu har jag fått tag i en som nyligen skrotat en 868a som var i drift nyligen. Bromsarna är testade förra veckan & jag fick köpa hela pedalen & hela luftbroms reläet från den :grin: återkommer då jag fått delarna & får dit dom.


Hei,
Fikk du orden på bremsene på 868'n?



S-A
S-A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:53:52, 20-03-2011
Ort: Østlandet
Norge
Maskintyp: Traktor


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se