Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

VOLVO BM SM868 luftläckage

26 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

Mikael Jönsson (trådstartaren)

#1 » 00:21:58, 04-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag har fått problem med luftläckage. Då jag ska köra så kommer trycket bara upp i 3kg & vissa gånger slår nödbromsen in på vagnen.
Har ingen drift på vagnen då trycket blir för lågt.
Men då jag kopplar i lastbromsen så pumpar kompressorn upp trycket & slår ifrån.
Men då jag släpper bromsen blåser det otroligt mycket i den komponenten som sitter
under golvplåten på vänster sida bakom stolen vet inte vad det är för grejer & ventiler där.
Någon som har kunskap om luftbromsar & vad som kan vara fel. Då lastbromsen inte är i så tar bromsarna dåligt pga av att kompressorn knappt orkar upp till 3kg,
Samt om någon vet av delar till SM868.
Mikael Jönsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:33, 03-02-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 430 volvo bm SM868



868Renoverare

#2 » 22:17:33, 04-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!! Det verkar vara reläventilen under golvplåten innanför vä, hjul som läcker. Den har matarluft från lufttankarna anslutna. Manövreras av lufttryck från fotbromsventil samt lastbromsreglage. Den skickar ut ett tryck proportionellt mot pedal eller spakutslag. När bromsen ansätts håller den luften innestängd. Därav inget tryckbortfall. Det finns inga delar till den idag. Man kan ta isär den och rengöra samt smörja in med luftfett. Rostflagor från detaljer i systemet kan ställa till det. Ventilen har tidigare förekommit på gamla lastbilssläp. Det finns även en trycksäkringsventil där för att stoppa luftläckage vid brott på slangen till vagnsdriften. :huh:

1 person gillar det här inlägget.
868Renoverare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:54, 27-04-2012
Ort: Norrland

Mikael Jönsson (trådstartaren)

#3 » 12:33:14, 05-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej ja fotbromspedalen känns stum & dålig bromsverkan. Finns det några kraftiga fjädrar som man får akta sig för då man demontera isär den?
Om det inte finns delar till den så blir det genast svårare.
Jag ska demontera den från traktorn idag.
Tack för ett bra svar :buga: :buga: :buga:
Mikael Jönsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:33, 03-02-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 430 volvo bm SM868

868Renoverare

#4 » 21:47:08, 05-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!!! I delningen på reläventilen där det är M5 skruvar finns ett membran med ett centrum utformat som en styrhylsa med tätningsyta. I locket till dito, finns det två o-ringar som man kan byta om rätt o-ring anskaffas. På undersidan finns en kopp som låses med spårring. Där finns en ventilinsats med tätningsytor samt o-ringstätningar på olika ställen.Fjädrar finns också men inga monsterfjädrar. Ta isär ,rengör, inspektera och bedöm hur det är ställt. :thumme:
868Renoverare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:54, 27-04-2012
Ort: Norrland

Mikael Jönsson (trådstartaren)

#5 » 00:02:00, 06-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej ja nu är den isär plockad & alla delar är fina i den, styrhysan till membranet som går in där dom 2 o-ringarna sitter glider fint. Alla detaljer är guldfärgade ännu,Men rostflagor i massor på ena sidan av gummi membranet.
Sen den ventilsatsen där under där man tar lös spårringen där är alla o-ringar fina men den kärvar så den ska jag polera upp så det glider lätt. Så håller på & rengör allt in i minsta detalj nu. Men måste köpa mig något fett som är anpassat för luftbromsar har inget sånt hemma.
Visst är trycksäkringsventilen den som är justerbar? De har jag rengjort & det såg ut fint där.
Är det något på vagnsdelen man behöver rengöra då det tömmer den tanken? Vissa gånger låser den vagns hjulen.
Tusen tack för värdefull information :buga: :buga:
Mikael Jönsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:33, 03-02-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 430 volvo bm SM868

868Renoverare

#6 » 23:52:57, 06-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej !!! Förut fanns Bendix smörjfett för tryckluftskomponenter. Vet inte riktigt om detta finns fortfarande. I nödfall skulle vaselin kanske duga. Trycksäkringsventilen är den justerbara. På vagnsdelen kan man kontrollera att man inte har kondensvatten i bromscylindrarna samt att inte slaglängden på bromscylindrarna är för stor. Är bromsbeläggen på vagnen för mycket slitna kan man knäcka fästklackarna för returfjädrarna på bromstryckplattorna. :vissla:
868Renoverare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:54, 27-04-2012
Ort: Norrland

Mikael Jönsson (trådstartaren)

#7 » 18:06:06, 14-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej nu har jag bytt ut ca 10meter luftslang alla till reläventilen & över till vagnen & tanken. Men jag får dålig med luft i tanken på vagnen den är nästan tom även då kompressorn slår från. Bromspedalen känns inte som förut den är mera stum & dålig , men då jag montera bort ena sidoluckan under hytten så ser jag att den bromsklockan rör sig då jag bromsar. Men hur får jag luft till vagnen? :)
Mikael Jönsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:33, 03-02-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 430 volvo bm SM868

868Renoverare

#8 » 19:56:46, 14-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

HEj !!! Du har väl haft koll hur slangarna satt innan slangbyte !!! Hur reagerar lastbromsreglaget vid bromsning?? Skulle tro att trycksäkringsventilen vid reläventilen ställer till det. För Du har väl bara lufttanken på vagnsdelen ej någon bromsventil där. Bromsventil på vagnen förekom bara på tidigare maskiner.. Lycka till !!! :thummar:
868Renoverare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:54, 27-04-2012
Ort: Norrland

Mikael Jönsson (trådstartaren)

#9 » 20:17:23, 14-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag har märkt upp alla slangar & bytt ut en åt gången. Känns som att lastbromsen inte tar så bra inte fotbromsen heller båda luft diffarna är utan luft.Jag får luft till stora tanken på traktorn men det kommer nästan ingen luft till vagnens tank. På vagnen finns bara en tank ingen ventil. Reläventilen har slutat blåsa ut luft som den gjorde före jag rengjorde & smorde den. Allt glider lätt i reläet nu. Är det den justerbara som är problemet nu måste den spännas eller släppas? Det är 5 slangar till reläventilen. Har inte helt 100% koll på hur luften går i alla slangar :skratta3: Har du några sprängskisser på dom där ventilerna? :razz:
Mikael Jönsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:33, 03-02-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 430 volvo bm SM868

Loke

#10 » 20:54:26, 14-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du ändå är på tråden, har du sett att verkstadshanboken finns här på Downloads?
BM Volvo 868 verkstadshandbok


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Mikael Jönsson (trådstartaren)

#11 » 21:16:24, 14-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar: tack den där behöver jag :buga:
Mikael Jönsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:33, 03-02-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 430 volvo bm SM868

868Renoverare

#12 » 09:33:36, 15-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!! Får Du luft till tryckmätaren på instrumentbrädan men inte till diffspärrarna?? Tanken på traktordelen har luft fullt ut? En dum fråga! Du har väl inte fått något veck på någon slang? Slanganslutningen på stora tanken har ett förlängningsrör som mynnar en bit inne i tanken. För att inte vatten och föroreningar så lätt skall komma vidare i systemet.. Rostflagor i systemet kan vandra och täppa till. Har för mig att det finns en 4-vägs skarv för matarluften upptill på traktorkroppen där håldiametern inte är så stor.( Rätta mig om jag har fel). Tryckluftsschemat i VHB behandlar tidigare maskiner som hade en reläventil vid lufttanken på vagnen. Men skillnaden är inte så stor . Tanken på vagnen blir luftreservoar för matarluft samt reläventilen vä, sida under golvet styr ut manöverluft till vagnsbromsarna. Det skumma är om tryck i stora tanken finns samt på tryckmätaren men inte till diffspärrarna. :huh:
868Renoverare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:54, 27-04-2012
Ort: Norrland

Mikael Jönsson (trådstartaren)

#13 » 12:28:14, 15-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej ja det är luft till tryckmätaren 5,5kg samt lite pys på vänster luft diff men höger är helt tyst.
Har fullt luft i traktortanken samt lite luft till fotpedalen & lastbromsen. fullt luft till grejen på hög & låg spaken då man växlar. Ingen luft till vagnens tank hade lite pys men nu är den tom. Har bytt slangen från motorn som går in i traktorn där ser jag nu att båda diffarna & mätaren är på samma rör där så det verkar mystiskt. finns 2 st 4 vägs rör en vid fotbromsen & en bakom stolen under golvet. Har bytt alla slangar som går till reläventilen, men konstigt är ju att det inte kommer luft till vagnen, Ska ta & koppla lös slangarna & rensa ur 4 vägs rören nu men dom sitter eländigt till under golvet, Märkte nu att jag har lite läckage vid tryckregulatorn på motorn först är filtret sen regulatorn sen sprithehållaren. Är ett lock med låsring där pyste det lite. Men kompressorn slår från så det är inte så stort. Ska skruva nu några timmar kan vara rostflagor som stocka igen men då måste det vara i slangarna jag inte bytt. Funderar om det är rostflagor i bromspedalventilen så den inte skicka ut luft till vagnen?
Mikael Jönsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:33, 03-02-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 430 volvo bm SM868

Mikael Jönsson (trådstartaren)

#14 » 16:15:28, 15-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej nu har jag skruvat & kollat alla slangar det är inget läckage & så har jag haft lös & rensat 4 vägs röret det är öppet sen har jag kollat varenda slang så det inte är klämt eller veck på dom. Men får inte luft på vagnen. Men då skruva jag ur justerskruven på luftreläet den justerbara då jag sänkte spänningen på fjäderna så pyste luften ut & for till tanken på vagnen men då börja det blåsa genom det där utblås hålet på luftreläet. Har kollat så alla slangar sitter rätt det är stansat bokstäver som stämmer med sprängskissen jag fick igår :thumme: , så nu har jag skruvat lös luftreläet. Men vad är felet med den då den beter sig så?
Mikael Jönsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:33, 03-02-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 430 volvo bm SM868

868Renoverare

#15 » 20:38:16, 15-03-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!! Har Du kollat växelventilen (skyttelventilen) vid fotbromsventilen ?? Den får luft antingen från lastbromsreglaget eller fotbromsventilen vid bromsning, käglan tätar åt ena eller andra hållet. Den skulle kunna fastna i mellanläge varvid manöverluften till reläventilen ej dräneras ut. Fast då skulle även bromscylindrarna fram ha instängd luft. Anslutningen överst på reläventilen (i locket som utgör fäste) skall vara trycklös när man inte bromsar. Locket på tryckregulatorn med låsring har jag använt en o-ring från John Deere skogsmaskiner det, nr : F 004624 . Småläckage av matarluft kan bli en hel del totalt. Fabriksnya gamla luftventiler för diffspärr och vagnsdrivning har jag på hyllan. :vissla:
868Renoverare
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:01:54, 27-04-2012
Ort: Norrland


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: opzz84 och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se