Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Kranarmen har helt tappat kraften i svängen.

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

Loke (trådstartaren)

#1 » 11:12:14, 23-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

SM868, SM 868, SM, 868, Ösa350, Ösa 350, Ösa, 350, vridhus,
kranfot, allgrip.

Nu har vi problem med en skotare SM-868 en 72 års mod tror
jag. Kranarmen har helt tappat kraft, den "faller i sidled av sin
egen tyngd" samt att det går att dra den i sidled för hand.
Detta fenomen uppstod helt plöstligt under körning, ett lass hade
just lossats och nu var skotaren tillbaks uppe i skogen för att
lasta på nytt, en stock hann lyftas på och det var vid nästa som
detta hände.
Alla övriga rörelser funkar precis som dom ska

Natten före hade det varit under trettio grader men nu låg väl
tempen på ca femton om nu tempen kan ha någon betydelse.

Kranarmen går att köra åt ett håll ibland men inte tillbaks samt att
det rycker till någon centimeter när man kör den fram och tillbaks.

Hydraulsystemet ser ut som följer:
Oljan kommer från pump till "ventilpaketet" dvs manöverventilerna,
sen går den till en kombinerad tryckbegränsning och konstantflödes-
ventil (svängventil) och sen vidara till kolvarna i vridhuset, oljan går
sen tillbaks samma väg och tillbaks till tank.

Jag har plockat bort svängventilen men den ser jag inga fel på,
alla fjädrar och övriga detaljer ser hela ut. Kan det vara själva
manöverventilen som fått sig en törn utav kylan då kranarmen
beter sig på detta sätt, jag hade tänkt testa att koppla in slangarna
från en annan manöver och se så att det inte är cylindrarna eller
rent av ett mekaniskt fel i krantornet som är orsaken.
Eller kan det till och med vara så enkelt att det frusit någonstans,
tex i manöverventilen eller i cylindrarna?

Genom att tempen nu ligger 25 så känns det inte så aptitligt att
börja riva och söla med hydrauloljan, bla för att maskinen står
på en gårdsplan. Är det någon som har en idé vad som kan ha
hänt så vore det toppen att få hjälp med lite idéer innan jag
börjar skruva.


Loke
Senast redigerad av Loke 16:55:48, 06-03-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige



outback

#2 » 11:21:29, 23-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

rent spontant känns det som kranpelaren gått av ovanför kuggen inne i vridhuset.
Användarvisningsbild
outback
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:34:35, 21-05-2010
Ort: Lycksele
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DM halvband dragandes ABS Universal
IH 475
Fiat 580 DT

Loke (trådstartaren)

#3 » 14:06:52, 23-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

outback skrev:rent spontant känns det som kranpelaren gått av ovanför kuggen inne i vridhuset.


Ja, detta lurar även jag på då kranen beter sig som den gör, men
jag ska i alla fall testa med att koppla om slangarna och lite annan
hydraulikfelsökning innan vi ger oss på att lyfta ur kranen ur
kranfoten.
Det märkliga med om det vore kranpelaren är att det inte belastades
överdrivet när felet uppstod, men det kan ju varit en gammal skada
som eskalerade när kranen kördes när det hade varit så pass kallt.

Det finns visserligen ett motstånd när man skjuter eller drar i
kranen, man får faktiskt ta i när man drar i repet och man
får ju en ganska bra hävarmseffekt när repet sitter en bit ut
på kranarmen så helt övertygad är jag ju inte än att att det är
ett mekaniskt fel i kranfoten.

Jag har en fundering som jag gärna skulle vilja ha ett svar på och
det är följande:
Om vi nu säger att det är manöverventilen som kajkat ur fullständigt,
kan framflödet och returoljan rinna fritt samtidigt, dvs mer eller mindre
utan motstånd så att detta fenomen att kranen svänger fritt på grund
av detta överhuvud taget uppstå? Tex vad skulle hända om sliden
helt enkelt plockades bort eller om den tex gått av?
Maskinföraren tyckte sig märka att spaken inte uppför sig som
den brukar nämligen, men han är liksom inte helt säker på detta.


Fan va jag är less på kylan.
Loke
Senast redigerad av Loke 14:11:01, 23-02-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Towil

#4 » 14:45:20, 23-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan kanske även vara kuggstången.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Hansborg

#5 » 15:19:01, 23-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gissar på ena kolven lossnat i svängcylindern, i värsta fall kugghjulet itu???
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Loke (trådstartaren)

#6 » 21:59:42, 26-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har vi svaret på vad som har hänt, kranpelaren har gått
av vid kuggen (klokopplingen). När vi hade plockat bort
vridhuset så låg kranpelarens klokoppling löst ovanpä den
nedre.
Nu kommer vi till frågan om det bara är att lyfta ur kranpelaren
ur själva kranfoten eller om den sitter fastskruvad på något sätt.
Hade inte ork att kolla upp detta idag då mörkret hann komma
smygande.


Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

ja-bond77

#7 » 10:06:35, 27-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det Ösa 350 det är frågan om?

Bild

Bild
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Loke (trådstartaren)

#8 » 01:20:07, 28-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Är det Ösa 350 det är frågan om?


Ja en sån är det, de där sprängskisserna har jag studerat både
framåt och bakåt flera gånger vid det här laget och nu tror jag
inte jag har har några mer funderingar om hur det sitter ihop i
alla fall. Kranarmen står fastspänd mot vagnen, och krantornet
och vridhuset står på just nu på flaket till lastbilen inför lossning
nu till morgonen.
Vi hade planer på att först låta kranfoten sitta kvar på skotaren
och endast dra ur tornet men det failerade på en 13 mm insex
eller egentligen tror jag det är 1/2 tum för att få bort klackarna
nr:8. Istället tog vi med hela krantornet hem och fortsätter att
demonteringen där, tänkte att det var bättre att montera ihop
alltihop hemmavid efter reparation för att sen ha en hel enhet
att skruva fast på maskinen.


Loke
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Loke (trådstartaren)

#9 » 01:23:03, 01-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är krandetaljerna hemma i garaget för rengöring och mål
för vidare funderingar, men först lite bilder:


Bild
På plats.


Bild
Här har vi just börjat med rengörningen och skruvning.


Bild
Kranen med vridhuset som ska ut, vridhuset sitter i 6 bultar som sitter
lite trångt till inuti hålen i kranpelaren men det gick precis med en ring-
nyckel. Det gick inte att slå lös bultarna på ett vettigt sätt så vi kopplade
i ett spaklyftblock i traktorn och kedjekroken i nyckeln och segade lös bultarna på det sättet.


Bild
Här är det kopplat för lyft.


Bild
Och även här.


Bild
Nu är eländet på väg ut.


Bild
Oj, nu är det bara ett hål kvar.


Bild
Nu ska själva kranen bort.


Bild
Går som hejsan.


Bild
Nu ska den bara bandas fast utefter vagnen.


Bild
Här syns orsaken till hela haveriet, en liten bit metall som lossnat
i kanten på klokopplingen, troligtvis har den hakat i tanden som
också gått av och efter detta så har hela svetsförbandet som
håller klokopplingen i röret gett sig.


Bild
Trasig kranpelare med tillhörande klokoppling.

Bild
Tanden som var av och lilla biten som härrör från kanten till
kranpelarens klokoppling.


Bild
Här är bild på tanden som lossnat, den ska sitta på vridhusets
klokoppling.


Bild
Här ser man vridhusets koppling och vart tanden saknas.
Är det lönt att svetsa fast den här tanden, kommer den att sitta kvar?
Godset i kopplingen verkar vara rejält härdat, det går nästan inte att
slå ett körnslag i den, spetsen på körnaren blir platt.
Kan det finnas risk att man förstör härdningen om jag ger mej på
att svetsa fast tanden, det ser ju liksom lite bättre ut om kopplingen
är komplett med en hel tandgarnityr tycker jag.


Bild
Sen till kvällens huvudvärk, vi har plockat bort locket i botten och
demonterat segersäkringen, vi tog även bort kuggstångstryckarna
på sidorna men kuggen och axeln går lätt i en par centi sen blir det
tvärstopp och den bara liksom fjädrar tillbaks när man knackar på
axeln på undersidan.

Bild
Jag tror att det är "stödrullarna" något typ av rullager som sitter under
tätningen på översidan som vill jäklas med oss så jag funderar om
det är mer eller ren av nästan överdrivet med våld som behövs för
att få ur drevet? Jag tror inte kuggstängerna ska ha någon betydelse
för möjligeheten att få ur eländet, men man vet ju aldrig hur det är
tänkt, kuggstängerna går lätt att vicka på trots att man knackar på
axeltappen så just nu så inbillar jag mig att dom ska kunna sitta kvar.

Fortsättning följer
Loke

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Loke (trådstartaren)

#10 » 12:53:00, 04-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu blir det fortsättning:

Eftersom kugghjulet och axeln var så tjurig att få ut samt att den
övre tätningen finns att köpa hos Alftaprodukter så beslöt vi att
svetsa den avbrytna kuggen på plats. Vi knackade ut enheten så
långt det gick och använde keramiskt packningsrep som skydd
för tätningen så inte svetsloppor och rondellsprut förstörde den
direkt. Packningsrepet har jag använt som tätning i luckorna på
förugnen som jag eldade i förr.
Vi hade nog fått ut denna del om vi demonterat kuggstänger och
grejer så vi kunnat snurra på drevet, troligtvis måste man nog
vända på vridhuset upp och ned och samtidigt vrida på klokopplingen
för att få "rullarna" i det övre lagret att falla på plats.
Men som sagt så beslöt vi oss för att gena i det här momentet.


Bild
Keramiskt rep


Bild
Urslipning efter första svetsningen.


Bild
Svetsat, tillfixat och klart, samt oljan ifylld, 9 liter ungefär går det i
och vi kör med 10w-40 mineral motorolja, OBS här ska det inte
vara hypoidolja genom att glidklackarna på "kuggstångstryckarna"
består av någon typ av brons/mässing.
Efter detta monterade vi vridhuset i kranfoten och efter en del
korsdragningar och bultsläppande hit och dit fick vi till slut flänsen
att gå ihop, det var verkligen tigth passform.


Bild
Kranfot.


Bild
En snöslunga duger även som kranpelarstöd. Efter nogrann koll med
vinkelhake att klokopplingen verkligen låg exakt punktade vi ihop
klokopplingen med pelaren. Sen ut med pelaren och testade att
allt verkade okay innan den slutgiltiga svetsningen.


Bild
Det gäller att smörja in grejerna rejält.


Bild
På väg ner.


Bild
Monterat och klart, nu återstår "bara" montaget på skotaren och
provkörningen.

Fortsättning följer.
Loke
Senast redigerad av Loke 13:25:15, 04-03-2011, redigerad totalt 2 gånger.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Towil

#11 » 14:38:30, 04-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall det var så tunn olja i kugghuset. Varit med och bytt olja på lite senare modeller av kran och den var seg som fan typ 80 eller 90 olja.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Loke (trådstartaren)

#12 » 15:30:36, 04-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Towil skrev:Skall det var så tunn olja i kugghuset. Varit med och bytt olja på lite senare modeller av kran och den var seg som fan typ 80 eller 90 olja.


Japp, står klart och tydligt i instruktionsboken, Universalolja SAE 10w/30.
En 10w/30 olja motsvarar en SAE 90 växellådsolja, och tänker man
efter lite så är det nog inte så hälsosamt med en tjockare/trögflytande
olja i vridhuset när det är sprängkallt för dit når ju ingen värme
överhuvutaget. Däremot kan man ju tänka sig att det ska vara
en olja med EP-tillsatser i vissa kranar, men då får det inte vara
några mässing/bronsdetaljer med i spelet.


Loke

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Loke (trådstartaren)

#13 » 14:26:17, 06-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har det lastats och körts fram en par lass och kranen verkar
funka helt klanderfritt. Undrar vad det här felet berodde på, utmattning
av material eller kölden som hade dominerat ett längra tid eller en
kombination av bägge, det hade ju som nämnts varit under 30 minus
på natten då det hände. Det var heller inte frågan om någon
våldsam körning eller att kranen svängts ut mot ändlägena utan
helt plöstligt utan synbar anledning så blev kranarmen helt lös.
Det var troligtvis själva svetsen mellan klokopplingen och
kranpelaren som hade gett sig, kanske en spricka, och som
följd hade nog klokopplingen vickat upp och i sin tur brutit av
en "tand".
Passformen i bussningarna mellan pelaren och kranfoten var okej
så hur det här uppstått kan man ju bara spekulera i, även "låsningen"
för att kranpelaren ska hållas på plats satt som den skulle så
troligtvis var det kylan i kombination med många års användning
som var orsaken. Tur i oturen kan man ju säga att det inte hände
när skotaren stod och lutade och kranarmen var upplyftad med
ett knippe timmer i, tur att det inte blev mer skador än det
blev i alla fall.


Bild

Bild
Provkörning av kran efter monteringen.


Loke

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

S-A

#14 » 21:53:39, 11-04-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ble en real reparasjon. Holder det enda?

S-A
S-A
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:53:52, 20-03-2011
Ort: Østlandet
Norge
Maskintyp: Traktor


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se