Sida 1 av 1

Ösa 250 frågor.

InläggPostat: 21:27:10, 27-04-2015
av Boeing
Precis köpt en 250. När jag kollar igenom igenom utrymmet under hytten så hittar jag en gagasolflaska med någon slags tändare (se bild). Vad är detta till för?
Bild

Re: Ösa 250 frågor.

InläggPostat: 21:33:19, 27-04-2015
av Turbodiesel
Ser ingen gasolflaska på bilden..

Men det är troligen en liten tank & tryckbrytare för stolens kompressor, vet inte varför de använde den lilla "2000" gasolflaskan till detta.

Re: Ösa 250 frågor.

InläggPostat: 23:21:46, 27-04-2015
av Boeing
Tog bort flaskan. Den satt till höger på grejen i mitten på bilden. Låter rimligt att det kan vara till stolen och dess kompressor. Skall kolla det i morgon.
Bild

Re: Ösa 250 frågor.

InläggPostat: 23:25:18, 27-04-2015
av Boeing
Om jag skall mäta upp hydraultrycket till bromsarna, från pedalen, vad skall jag ha för mätare då? Skala, märke, m.m.

Re: Ösa 250 frågor.

InläggPostat: 23:30:02, 27-04-2015
av Turbodiesel
Har du ingen instruktionsbok?

Re: Ösa 250 frågor.

InläggPostat: 23:50:51, 27-04-2015
av Boeing
Jodå. Visst har jag en instruktionsbok. Var kanske lite otydlig i min fråga. Det skall naturligtvis vara en manometer. Och skalan skall täcka 0- 2,2 Mpa. Det jag undrade över var om det är något speciellt märke som är bättre eller rättare sagt något märke man skall passa sig för. Sedan också vilka områden manometrarna brukar täcka upp. Tex om man kan köpa en som täcker hela maskinens mätbehov eller om man skall köpa en som täcker mindre områden för att vara mera exakt i mätningen. Dessa frågor kan jag i och för sig ta i morgon på affären för manometrar.

Re: Ösa 250 frågor.

InläggPostat: 00:17:07, 28-04-2015
av Turbodiesel
Har du en specialaffär som har inriktat sig på manometrar bör de väl ha koll på ämnet :mrgreen:

Vilken du ska ha beror helt & hållet på vad du är ute efter, men en vanlig mekanisk standardmanometer från hydroscand eller liknande duger i de flesta fall.

Mekaniska/analoga manometrar har sin begränsning när det gäller mätområdet & upplösningen, medans de digitala har begränsningar när det gäller att visa snabba förlopp, vilket även till viss del gäller de vanliga glycerinfyllda.

Frågan om instruktionsbok var för att den normalt täcker väldigt mycket när det gäller justeringar & enklare reparationer när det gäller skogsmaskiner.

Re: Ösa 250 frågor.

InläggPostat: 20:59:23, 09-05-2015
av Boeing
Vad gör "omkopplaren till effektregleringen"? Att den kopplar i- och ur effektregleringen förstår jag. Men vad innebär det funktionsmässigt? På min nyinköpta Ösa så händer ingenting när jag " kopplar in " den. Dvs, maskinen rör sig ej.

Re: Ösa 250 frågor.

InläggPostat: 22:45:21, 09-05-2015
av Towil
Den gör att pumpen vinklar ner vid belastning så att motorn håller varvet uppe. Samt att man kan ställa max pumpvinkel (hastighet) med stora potentiometern till höger.

Håll varv på motorn och vrid sakta upp potentiometern så skall maskinen börja röra sig framåt.

Re: Ösa 250 frågor.

InläggPostat: 22:51:33, 09-05-2015
av Boeing
Ok. Och med effektregleringen inkopplad så ställer jag punpvinkeln, konstant, med potentiometern och reglerar effekten med gaspedalen? Så att motorn tappar varv vid förhöjd belastning?

Re: Ösa 250 frågor.

InläggPostat: 23:41:16, 09-05-2015
av Towil
Med den i så sköter maskinen pumpvikel automatiskt mellan min och max du har på potentiometern så att motorvaret du har på gaspedalen inte miskar. Så håller du samma varv på motorn så kommer maskinen att gå olika fort beroende på hur tungt det går. Potentiometern ställer max vinkel på pumpen så att man kan köra sakta med högt varvtal på motorn. I terräng ställer man ner potentiometern så att den inte rusar iväg när det går lätt.

Utan reglering i så är pumpen fast på max.