Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Bästa lunningsvinschen?

4 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

Kungsis (trådstartaren)

#1 » 00:18:54, 30-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har i dag en FMV vajerkran, men är inte helt nöjd. Bl.a saknar jag fjärrstyrning, bra fästpunkter för lunning och sedan lägger den ibland upp vajern dåligt. Har inget behov av att lasta, då jag har en hydralkran, så jag tänker använda den till att dra fram träd som står dåligt till, lunna fram enstaka vindfällen och nästa år vinter kommer jag att gallra bort lite stora träd som står bland mindre skog = tänker inte ta upp några breda körvägar. Så fram med åsikter och erfarenheter :grin: .

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil



Agrotron85

#2 » 06:33:47, 30-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kört en hel del med Fransgård V4000, tycker den är suverän. Dragkraft 4T, 50m vinch, stark och mkt stabil. Perfekt till vindfällen, lunnar i huvudsak helstammar och har aldrig haft problem med kraften. Går hänga på 5 stammar utan problem och släpa ut dem efter traktorn.
Användarvisningsbild
Agrotron85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:02:40, 23-10-2010
Ort: Kungsbacka
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz-Fahr Agrotron 85 -98
Alstor 821

Kungsis (trådstartaren)

#3 » 22:43:28, 30-05-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Agrotron85 skrev:Har kört en hel del med Fransgård V4000, tycker den är suverän. Dragkraft 4T, 50m vinch, stark och mkt stabil. Perfekt till vindfällen, lunnar i huvudsak helstammar och har aldrig haft problem med kraften. Går hänga på 5 stammar utan problem och släpa ut dem efter traktorn.


Kollade lite på youtube på den, men blev inte riktigt klok på hur den funkar. Bl.a fanns det inga filmer som visade när stocken närmade sig bladet. Som jag tyckte det verkade så körde de stocken relativt nära och sedan backade med traktorn. Är det dålig känsla i fjärrstyrningen eller? Sedan så frikopplade en person vajern manuellt innan han drog ut den. Kan man inte göra det med fjärrkontrollen. Går bromsen i när du avaktiverar invinschningen? Finns det någon sorts överbelastningsskydd t.ex smatterkoppling?

Mvh
Kungsis
Användarvisningsbild
Kungsis
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:13, 11-12-2012
Ort: Motala
Maskintyp: Traktor
Maskin: Unimog 411
Volvo 230
Fiat 680
JD 4230
Attila 1200
Ford A62
Audi 100 quattro
MB 300TD
Silverpil

Agrotron85

#4 » 08:30:43, 01-06-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du sänker ju ned bladet i backen och vinschar till det tar emot, har aldrig upplevt att man behöver backa med traktorn? Jag kan tyvärr inte uttala mig om fjärrstyrningen, men det är väl enkelt att kolla upp? Den borde ju ha samma funktion som om man kör manuellt? Bromsen går ju i när man släpper efter på inmatningen och frikoppling sker när man släpper helt. Dock finns det inget överbelastningsskydd, så det gäller att ha koll på traktorn om man vinschar i sidled.
Användarvisningsbild
Agrotron85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:02:40, 23-10-2010
Ort: Kungsbacka
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz-Fahr Agrotron 85 -98
Alstor 821


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se