Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Skillnader mellan Stor-och LillNalle

34 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

63an

#31 » 15:56:43, 08-08-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alldeles rätt ställe, den används också jag kör varje dag ett tag nu å ser att den flyttas! :cool:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



AN

#32 » 21:09:57, 25-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Fin Nalle :grin:
Ser att det är mycket jobb nedlagt.

Har lite lill-nalle frågor.
Har sett att det börjar läcka i i svängen på kranen, uppe på taket på min.
Vet inte om det bara är att tätningen i svängen blivit dålig, det kan väl vara orsakat av dåliga tätningar i svängcylindrarna, som trycker in hydraulolja i svänghuset eller.
Besvärligt att byta?
Är det enklast att lyfta bort kranarmen, eller hela kranen med svänghus. Eller kan man ev göra någon hållare/ställning för att göra fast kranarmen på vagnen och bara skjuta den åt sidan, så att man får loss svänghuset?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

anders.andersson

#33 » 21:45:58, 25-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man brukar svänga kranen i ändläge, öppna locket vrida kranarmen för hand så kolven kommer ut. Byte av tätningar o med medhjälpare vrida kranarmen o samtidigt styra in tätningarna. Kolla i röret hur det ser ut med rost på botten i hydraulcylimder. Kanske dålig på att förklara, men när du sätter dig ner å funderar hur kolvarna i vridhuset rör sig så tror jag du förstår. Det brukar gå lätt å byte svängtätningarna. Men kolla rosten, det är det som gör att det fyller svänghuset. Har sett att en del drar en slang från nivåpluggen o ner i hydraultanken.
Mvh Anders

1 person gillar det här inlägget.
anders.andersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:40:20, 01-08-2007
Ort: Kalix
Maskintyp: Traktor

AN

#34 » 00:36:32, 31-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

anders.andersson skrev:Man brukar svänga kranen i ändläge, öppna locket vrida kranarmen för hand så kolven kommer ut. Byte av tätningar o med medhjälpare vrida kranarmen o samtidigt styra in tätningarna. Kolla i röret hur det ser ut med rost på botten i hydraulcylimder. Kanske dålig på att förklara, men när du sätter dig ner å funderar hur kolvarna i vridhuset rör sig så tror jag du förstår. Det brukar gå lätt å byte svängtätningarna. Men kolla rosten, det är det som gör att det fyller svänghuset. Har sett att en del drar en slang från nivåpluggen o ner i hydraultanken.



Tack för svar :smile:
Du menar att det räcker att byta tätningarna på kolvarna, och inte tätningarna ut från själva vridhuset?
De från tätningarna ut från vridhuset kanske håller tätt, när vridkolvarna blir täta och inte pressar ut Hydraulolja i vridhuset?

En slang från nivåpluggen ner i tanken, är väl nästan istället för att byta tätningarna eller? Oljan från vridkolvarna går ut i vridhuset, och tar lättaste vägen, som är slangen till hydraultanken, istället för att läcka ut på taket?

Var det vanligt med läckage på dessa? För på taket har man gjort som ett uppsamlings kärl på buda sidor, med en pip ut. Så oljan kan rinna ner i en stril lite ut från hytten, och inte hamna på fönsterna.

Ska försöka få till en så tät maskin jag kan, tänkte jag.

//AN
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se