Sida 3 av 3

Re: Skillnader mellan Stor-och LillNalle

InläggPostat: 15:56:43, 08-08-2015
av 63an
Alldeles rätt ställe, den används också jag kör varje dag ett tag nu å ser att den flyttas! :cool:

Re: Skillnader mellan Stor-och LillNalle

InläggPostat: 21:09:57, 25-08-2016
av AN
Hej.

Fin Nalle :grin:
Ser att det är mycket jobb nedlagt.

Har lite lill-nalle frågor.
Har sett att det börjar läcka i i svängen på kranen, uppe på taket på min.
Vet inte om det bara är att tätningen i svängen blivit dålig, det kan väl vara orsakat av dåliga tätningar i svängcylindrarna, som trycker in hydraulolja i svänghuset eller.
Besvärligt att byta?
Är det enklast att lyfta bort kranarmen, eller hela kranen med svänghus. Eller kan man ev göra någon hållare/ställning för att göra fast kranarmen på vagnen och bara skjuta den åt sidan, så att man får loss svänghuset?

Re: Skillnader mellan Stor-och LillNalle

InläggPostat: 21:45:58, 25-08-2016
av anders.andersson
Man brukar svänga kranen i ändläge, öppna locket vrida kranarmen för hand så kolven kommer ut. Byte av tätningar o med medhjälpare vrida kranarmen o samtidigt styra in tätningarna. Kolla i röret hur det ser ut med rost på botten i hydraulcylimder. Kanske dålig på att förklara, men när du sätter dig ner å funderar hur kolvarna i vridhuset rör sig så tror jag du förstår. Det brukar gå lätt å byte svängtätningarna. Men kolla rosten, det är det som gör att det fyller svänghuset. Har sett att en del drar en slang från nivåpluggen o ner i hydraultanken.

Re: Skillnader mellan Stor-och LillNalle

InläggPostat: 00:36:32, 31-10-2016
av AN
anders.andersson skrev:Man brukar svänga kranen i ändläge, öppna locket vrida kranarmen för hand så kolven kommer ut. Byte av tätningar o med medhjälpare vrida kranarmen o samtidigt styra in tätningarna. Kolla i röret hur det ser ut med rost på botten i hydraulcylimder. Kanske dålig på att förklara, men när du sätter dig ner å funderar hur kolvarna i vridhuset rör sig så tror jag du förstår. Det brukar gå lätt å byte svängtätningarna. Men kolla rosten, det är det som gör att det fyller svänghuset. Har sett att en del drar en slang från nivåpluggen o ner i hydraultanken.



Tack för svar :smile:
Du menar att det räcker att byta tätningarna på kolvarna, och inte tätningarna ut från själva vridhuset?
De från tätningarna ut från vridhuset kanske håller tätt, när vridkolvarna blir täta och inte pressar ut Hydraulolja i vridhuset?

En slang från nivåpluggen ner i tanken, är väl nästan istället för att byta tätningarna eller? Oljan från vridkolvarna går ut i vridhuset, och tar lättaste vägen, som är slangen till hydraultanken, istället för att läcka ut på taket?

Var det vanligt med läckage på dessa? För på taket har man gjort som ett uppsamlings kärl på buda sidor, med en pip ut. Så oljan kan rinna ner i en stril lite ut från hytten, och inte hamna på fönsterna.

Ska försöka få till en så tät maskin jag kan, tänkte jag.

//AN