Under helgen har Nallen fått fortsatt översyn. Nästan klar med att reda ut skatboet under instrumentbrädan och snygga till där samt påbörjat nytt system för belysning. Rengöring av anslutningar på
batteri och
startmotor gjorde underverk för snurren på startmotorn. Vidare har matarpumpen setts över då det droppade lite från den. Under locket var en puck av is men nu är den rengjord och tät.
Vidare har kylarvattnet bytts ut och systemet spolats igenom. Det satt en 1000w
motorvärmare monterad som funkade dåligt. Värmaren blev fort het och överhettningsskyddet slog till. Efter demontering och rengöring samt lite omdragna slangar och ny position vid värmning funkar den nu bra.
En ny mekanisk
temperaturmätare har installerats. Men jag är lite fundersam, är det någon som har erfarenhet av motorn, 1113a, och dess värmeegenskaper? Nu lät jag den stå och puttra på tomgång rätt länge och varvade då och då upp och lät den gå på högre varv under någon minut. Jag fick lite ljum
värme i värmepaketet i hytten men inget utslag på den nya mätaren som låg på "cold", den gamla visade inte heller något men det misstänker jag var trasig. Lämnar dessa motorer lite värme eller har jag anledning att vara orolig? Nämnas ska att temperaturen ute var någon enstaka plusgrad.
Vidare uppmärksammade jag en
slang som jag inte riktigt vet vad den syftar till. På bilden nedan syns den, hänger ut i luften i ena änden och är kopplat på insuget efter luftrenaren, det suger alltså
luft i slangen men vad fyller den för funktion? Det känns väl inte så bra att tjuvsuga orenad luft? Hittar inget ställe där den kan anslutas..
För övrigt har även motorolja och filter bytts och när bukplåten släpptes ned för att komma åt filtret fick begreppet smutsig en ny dimension.
Ett ca 4 cm tjockt lager av
olja och diverse organiskt material kunde skrapas bort. Det belönades dock med en 13 mm blocknyckel och en 16 mm
hylsa som någon säkert svurit över att de tappat ned på plåten.
Efter skrapning var det bättre.
Trågpackningen är det då inget fel på då tråget var rent och fint.
Slutligen tänkte jag kolla med panelen här vad som kan vara problemet då jag inte får laddlampan att funka. Lampan är hel och på 4 watt. Som det är nu är den kopplad till tändningsström på ena sidan och till stift 61 på generatorn, precis som kopplingsschemat och allmän ellära säger att det bör vara. Generatorn är av typen med ett separat monterat laddningsrelä som sitter på sidan av. Sunt förnuft säger väl att det är dålig
jord någonstans? men jag har inte riktigt koll på hur stift 61 på generatorn jordas, någon som kan ge mig tips på lösning?
Hälsningar Linus.