Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Volvo BM SM661 Stor-nalle

210 inlägg • Sida 11 av 14
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

kmracing

#151 » 08:55:11, 23-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt, är det inte allt för glappt kan du köra vidare. Centrumtappens låsning i midjan måste du däremot åtgärda (om du inte bara tillfälligt lossat den på bilden alltså). Jag och många fler kan berätta vad som händer när man tappar vagnen med fullt lass...
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...



Sunilorblede (trådstartaren)

#152 » 13:21:59, 25-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej jag kan tänka mig att det inte blir jättebra om den lossnar. Den är inte lossad på bilden men har fått sig en böj. Låsbulten sitter ordentligt och tappen som ska hålla den i rätt läge tar sig inte ur hålet. Men den ska rätas upp.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Sunilorblede
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:29:47, 06-02-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM SM661 -67
Case 1255XL -91

kmracing

#153 » 23:48:31, 26-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, men observera att det skall vara 3st låsskruvar, och jag lovar att de behövs! Det som händer förr eller senare är att tappen "nyper" och roterar när midjan rör sig varpå låsskruvarna till sist klipps av, sen ramlar tappen i backen och vagnen lossnar = General failure :mrgreen:

Efter att jag repat krökta styrtuber, riktat öronen på vagnsdelen och plåthuven över styrningen (jo tappen försvann också i ris och meterdjup snö, men hittades till sist).. I alla fall fixade jag till tappens gängade hål och monterade nya skruvar, och sedan dess smörjer jag alltid midjetappen och kolldrar skruvarna före nån intensivare körning!
//Kjelle

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Sunilorblede (trådstartaren)

#154 » 19:16:08, 02-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah det ska vara fler. Tänkte nästan det men när jag kikade ner i de tomma hålen i "brickan" så var där inga hål i själva tappen. Men den har väl vridit sig lite då. Ska åtgärdas. Som vanligt: tack för alla tipsen kjelle!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Sunilorblede
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:29:47, 06-02-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM SM661 -67
Case 1255XL -91

Sunilorblede (trådstartaren)

#155 » 19:35:16, 02-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

I helgen var det tänkt att det skulle hända grejjer men nu ser det ut som att det blir lite mer väntan och trixande innan allt klaffar.

Nåja, till att börja med hämtade jag idag upp en helt ny tub till stickan. Efter att ha konstaterar att alla tuber jag hittat, även den från flowfit, hade nån detalj som skiljde från min tub så lämnade jag, efter tips från en maskinist, in den på en firma i skellefteå som gjorde en kopia av min tub vad gäller tappdimensioner, öronbredd, fästet för det med glidande skyddet för kolvstången och så vidare. Skillnaden som nu blev är dock att kolvstången är 40mm istället för 45mm och cylinderröret är 80mm istället för 90mm. En något svagare tub alltså men jag tänker att det är bättre än tvärtom, mindre risk att bryta sönder den snart 50år gamla kranen? Blev ju lite dyrare (fast inte så dyrt som jag trodde, och lägre än vad killen på firman först uppskattade då jag lämnade in tuben) än att köpa en flowfit-tub och börja modifiera i infästningarna men känns bra att stödja mer lokala verkstäder.
Här är bild:
Bild

Strulandet blev dock med de nya tätningarna till styrcylindrarna. Allt stämde sånär som på avstrykarna som följde med. Den avstrykare som satt där är helt i gummi och trycks in under en tunn fals som syns där på bilderna. Avstrykaren som kom med tätningssatsen (och som var likadan som den som satt i den gamla tuben till stickan när jag demonterade den) har en botten och kant av metall som jag antar ska knackas på plats? Ytterdiametrarna på de båda är samma men det finns ju inget sätt att få ner metallvarianten under falsen. Ja ni ser ju på bilderna hur det är tänkt. Så nu får jag väl åka på typ momentum med den gamla avstrykaren och få fram två likadana.


Bild
Bild
Bild
Bild

För övrigt har jag bestyckat nya filterhuset med anslutningar och pluggar så jag kanske tar helgen till att fräscha upp bränslesystemet. Har ju nya matarpump liggande också. Uppdatering kommer väl imorgon kväll ifall det blir något skruvande under morgondagen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Sunilorblede
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:29:47, 06-02-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM SM661 -67
Case 1255XL -91

Bacon

#156 » 20:00:41, 02-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har inte fått bort avstrykaren hel. Fläng bort resten med så passar det nog.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

Sunilorblede (trådstartaren)

#157 » 20:11:07, 02-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha. Ja jag tänkte den tanken nu när jag kollade på bilderna men den är ju fortfarande inte identisk med den nya avstrykaren i så fall de metallkanten på ovansidan är bra mycket bredare på den gamla avstrykaren då. Men det är ju kanske inte särskilt relevant. Ska gå ut och kika på det hela. Återkommer.
Användarvisningsbild
Sunilorblede
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:29:47, 06-02-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM SM661 -67
Case 1255XL -91

Sunilorblede (trådstartaren)

#158 » 21:33:22, 02-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja vad skulle en lekman och förstagångshydraulare som jag göra utan maskinisten. Tack för upplysningen johannes, givetvis var det delar av gamla avstrykaren som satt kvar. Nu är en tub ihopsatt med nya tätningar sånär som på låsningen för cylinderlocket. Blev så mörkt att stå ute vid det större städet så det får bli imorgon. Kommer kanske lite mer bilder då.

God fredagskväll.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Sunilorblede
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:29:47, 06-02-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM SM661 -67
Case 1255XL -91

Bacon

#159 » 07:41:44, 03-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är bara en vanlig grabb. Kul att man kan hjälpa till.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bacon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:43, 17-04-2008
Ort: Södra Västergötland
Maskintyp: Traktor

kmracing

#160 » 08:43:11, 03-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sunilorblede skrev:Ja vad skulle en lekman och förstagångshydraulare som jag göra utan maskinisten. Tack för upplysningen johannes, givetvis var det delar av gamla avstrykaren som satt kvar. Nu är en tub ihopsatt med nya tätningar sånär som på låsningen för cylinderlocket. Blev så mörkt att stå ute vid det större städet så det får bli imorgon. Kommer kanske lite mer bilder då.

God fredagskväll.


Trevligt med ny vipptub! Jag tror inte du behöver oroa dig för kraften då stickan på de här kranarna normalt är starkare än bommen. Dessutom är det nog svårt att hitta en beg. vipptub i bra skick då det är den mest utsatta tuben på kranen.

Gick det bra att få in kolvtätningar m.m förbi låsspåren i den andra tuben?
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Sunilorblede (trådstartaren)

#161 » 09:37:41, 03-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

kmracing skrev:Gick det bra att få in kolvtätningar m.m förbi låsspåren i den andra tuben?


Jo det gick utan större problem. Tror jag. Provade först med lite försiktiga slag men det kändes som det tog snett och satte fast hela tiden, men jag fick precis in hela arrangemanget i min 20-tonspress och där gled det då in utan större motstånd på vägen.
Användarvisningsbild
Sunilorblede
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:29:47, 06-02-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM SM661 -67
Case 1255XL -91

kmracing

#162 » 10:18:05, 03-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, jag har klippt till plåtremsor 1.5 x 3 mm som jag fyller ut spåren i cylindern med, det + lite fett så behövs det bara normal handkraft för att få ihop grejerna. Original specialverktyg för detta är en sån konstruktion, har dock aldrig sett det i verkligheten, men en normalbegåvad plåtslagare klipper lätt till sådana remsor, en bra investering. :wink:
//Kjelle

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Sunilorblede (trådstartaren)

#163 » 15:36:43, 03-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

kmracing skrev:Okej, jag har klippt till plåtremsor 1.5 x 3 mm som jag fyller ut spåren i cylindern med, det + lite fett så behövs det bara normal handkraft för att få ihop grejerna. Original specialverktyg för detta är en sån konstruktion, har dock aldrig sett det i verkligheten, men en normalbegåvad plåtslagare klipper lätt till sådana remsor, en bra investering. :wink:


Ah, bra tips. Får införskaffa inför framtiden.
Användarvisningsbild
Sunilorblede
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:29:47, 06-02-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM SM661 -67
Case 1255XL -91

Sunilorblede (trådstartaren)

#164 » 15:56:34, 03-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Idag blev det en del gjort. Monterade ihop allt i styrcylindrarna och satte fast dom i traktorn men löst för att provköra lite utan motstånd. Nya cylindern i stickan bjöd trots allt på lite huvudbry vid montering. Anslutningen längst fram på tuben sitter inte på exakt samma plats i "längsled" som på gamla cylinder vilket gjorde att när anslutningen är vänd mot traktorn som det var på den gamla så finns inte samma spelrum ovan tuben för att slangen ska få godtagbar kurvatur utan den ligger i princip dubbelvikt vilket ju inte går för sig. jag vred på anslutningen så den pekar framåt men då är slangen för lång och det blir inte heller bra. Jag tycker hela konstruktions var dum med ett rör som bockats in i kranbalken och sen övergår till slang bakom en plåt så man endast kommer åt kopplingen på slangen. När jag nu försökte få loss den snurrade hela kopplingen på röret också med och det finns ju inte direkt plats att få in något att hålla emot med. Min tanke är nu att ta av röret just innan bockningen ovanpå kranbalken och sen gå över till slang redan där som får löpa i en båge in i balken och sen rakt på tubens anslutning som då får peka framåt. Nedan finns bilder/filmer på dagens förehavanden och där syns platsen där jag funderar på att ta av röret. Synpunkter?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild



1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Sunilorblede
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:29:47, 06-02-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM SM661 -67
Case 1255XL -91

Sunilorblede (trådstartaren)

#165 » 17:47:46, 03-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fortsatte nu med att skruva dit de nya matarpumpen men stöter på huvudbry. När jag tar bort den gamla ser jag att "tungan" sticker ut längre på den än på den nya jag köpt. Bilder här nedan. Detta antar jag är ett problem? Fanns ju bara en variant att köpa olssons i ellös men tydligen finns det flera? Vad göra åt saken. Det skiljer typ 11 mm..


Bild
Användarvisningsbild
Sunilorblede
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:29:47, 06-02-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM SM661 -67
Case 1255XL -91


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se