I helgen var det tänkt att det skulle hända grejjer men nu ser det ut som att det blir lite mer väntan och trixande innan allt klaffar.
Nåja, till att börja med hämtade jag idag upp en helt ny tub till stickan. Efter att ha konstaterar att alla tuber jag hittat, även den från flowfit, hade nån detalj som skiljde från min tub så lämnade jag, efter tips från en maskinist, in den på en firma i skellefteå som gjorde en kopia av min tub vad gäller tappdimensioner, öronbredd, fästet för det med glidande skyddet för kolvstången och så vidare. Skillnaden som nu blev är dock att kolvstången är 40mm istället för 45mm och cylinderröret är 80mm istället för 90mm. En något svagare tub alltså men jag tänker att det är bättre än tvärtom, mindre risk att bryta sönder den snart 50år gamla kranen? Blev ju lite dyrare (fast inte så dyrt som jag trodde, och lägre än vad killen på firman först uppskattade då jag lämnade in tuben) än att köpa en flowfit-tub och börja modifiera i infästningarna men känns bra att stödja mer lokala verkstäder.
Här är bild:
Strulandet blev dock med de nya tätningarna till styrcylindrarna. Allt stämde sånär som på avstrykarna som följde med. Den avstrykare som satt där är helt i gummi och trycks in under en tunn fals som syns där på bilderna. Avstrykaren som kom med tätningssatsen (och som var likadan som den som satt i den gamla tuben till stickan när jag demonterade den) har en botten och kant av metall som jag antar ska knackas på plats? Ytterdiametrarna på de båda är samma men det finns ju inget sätt att få ner metallvarianten under falsen. Ja ni ser ju på bilderna hur det är tänkt. Så nu får jag väl åka på typ momentum med den gamla avstrykaren och få fram två likadana.
För övrigt har jag bestyckat nya filterhuset med anslutningar och pluggar så jag kanske tar helgen till att fräscha upp bränslesystemet. Har ju nya
matarpump liggande också. Uppdatering kommer väl imorgon kväll ifall det blir något skruvande under morgondagen.