Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Woodtiger

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

Fixare (trådstartaren)

#1 » 10:29:56, 05-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns här någon med erfarenhet av skotaren woodtiger? Jag är på väg att eventuellt byta bort griplastarvagnen mot en sån maskin. Jag har kört den sparsamt och känner nuvarande ägaren så jag vet väl hur den fungerat tidigare. Fördelarna att ta sig fram i skogen är uppenbara. Det finns såklart bättre maskiner men kraven på maskinen bör ju stå i relation till priset och hur mycket man kör. Det största felet på maskinen i mitt tycke är att motorn har så uselt bottendrag. Kommer man ner för lågt i varvtal så måste man frikoppla och varva upp för den återhämtar sig inte. Den är otroligt lättkörd jämfört med traktor med griplastare och även om lasset blir mindre så kommer man ut ur skogen med fullt lass på avsevärt kortare tid.
Andra erfarenheter?
Fixare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:45:51, 03-11-2015
Ort: Eksjö
Maskin: Case jxu90, DB 996, Ford 3000, BM 10



Bengt Erik Eriksson

#2 » 20:38:46, 14-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ingen info att komma med . Men undrar istället vad det är för motor. Kollade på deras hemsida men dels är det helt ny drivlina och dels fabrikat och modell på motorn anges inte..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

johaniskogen

#3 » 23:26:34, 14-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har skruvat litegrann i en sån.. Inte direkt servicevänliga.. För i fylla på motorolja måste luftfilethållaren och dess fästjärnen skruvas bort. O försöka få tag på rätt filter till motor o hydralik är svårt, då de verkar som de sitter olika på alla. Drivmotorn till vangnsdriften har en tendens att lossna från vinkelväxel i vagnen, vilket leder till att all olja rinner ut. Elsystemet är ett kapitel för sig själv, tankmäter finns som mätare, men är ej inkopplad. Instrumentpanelen är från själva traktorn som fått agera framdel, men allt i den är inte i drift, tex soppamätaren och diverse varningslampor. Dåligt gods i oljetråget, gängopaj på hålet till bottenpluggen efter 3oljebyte..
Har själv inte kört mer än att kört den in o ut genom verkstadsdörren, så kan inte säga så mkt om de.
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

Fixare (trådstartaren)

#4 » 16:01:01, 15-11-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag letade elfel på den vid ett tillfälle och blev tokfrustrerad. De har skarvat på kablar i det befintliga kablaget från traktortillverkaren och BYTT FÄRG. Elschema finns inte och kan man inte följa kabelfärg så blir det problem att felsöka. Jag ringde upp tillverkaren och klagade för så gör inte en seriös yrkesman. Det är nog så att de haft lite för bråttom att få ut maskiner på marknaden istället för att färdigutveckla den. Har även haft problem med att midjan går isär eftersom låsningen till ledbultarna varit för svag. Gick att fixa på hemmaplan utan större besvär. Men trots allt: maskinen är inte felfri men mycket maskin för pengarna i mitt tycke.
Fixare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:45:51, 03-11-2015
Ort: Eksjö
Maskin: Case jxu90, DB 996, Ford 3000, BM 10

Fixare (trådstartaren)

#5 » 11:22:45, 03-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Det blev köp av maskin och nu hade jag en heldag i skogen. Hugger ut björk/gallrar i en granavdelning och behöver inte göra några egentliga vägar, det räcker för det mesta med att gallra ut de träd som ska bort. Det är inte en felfri maskin men det är ju inte traktor/griplastare heller. I varje fall så otroligt mycket bättre att köra med jämfört med traktorekipage.

5 personer gillar det här inlägget.
Fixare
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:45:51, 03-11-2015
Ort: Eksjö
Maskin: Case jxu90, DB 996, Ford 3000, BM 10

atlashjul

#6 » 12:04:56, 03-01-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rent modell estetiskt tycker ja att det är woodtigern som är mest rätt i den storleken. Och vad jag skulle titta på om jag hade gått i köptankar av en sån maskin.

Du får gärna peta in mer bilder om du vill :-D

Ang motor gång.Kanske kan vara värt att Kolla över ventil justering och diesel-system ev tändtidpunkt. (om det går att få data på detta? )
är väl inte säkert att det är rätt justerat från fabriken i masstillverkningens land.
Annars kan det ju va så att de motorerna är på det viset med dåligt vrid på lågvarv.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)

Agrotron85

#7 » 19:28:24, 23-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

Hur har det gått för dig med woodtigern? Jag funderar också på en sådan och det hade varit intressant med lite erfarenhetsutbyte.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Agrotron85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:02:40, 23-10-2010
Ort: Kungsbacka
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz-Fahr Agrotron 85 -98
Alstor 821

mathiast

#8 » 10:58:57, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Maskinen baseras på en asiatisk traktor,tror dom första var jinma och dom nyare är byggda på en branson.
Förmodar att motorn har en ganska liten cylindervolym
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Agrotron85

#9 » 12:29:26, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, det verkar vara en asiatisk traktor i grunden... gillar modellen men osäker på kvaliteten. Har scannat den lilla information som finns på nätet, framförallt på skogsforum. De senare modellerna verkar bättre men ligger också i en helt annan prisklass. Hoppas TS har lite synpunkter att bidra med.
Användarvisningsbild
Agrotron85
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:02:40, 23-10-2010
Ort: Kungsbacka
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz-Fahr Agrotron 85 -98
Alstor 821

LeifAndersson

#10 » 14:28:56, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fanns en tidig Woodtiger här i trakten som skulle användas vid mindre röjningar, hela "traktordelen" var en katastrof som inte ville vara med alls! Men resten av maskinen var riktigt vettig, frånsett att vissa missar gjorts i bygget som gjorde den riktigt besvärlig att göra minsta service på! Det verkade nästan som det var meningen att det skulle sitta något annat fram i maskinen och "kinesen" kastades dit under stor tidsnöd med dålig anpassning till maskinen i övrigt. Men i övrigt var det mesta "rätt" i bygget, men tyvärr så var själva maskinen betydligt bättre en den "traktor" som smugit sig in under huv och hytt. Vad som var bra med Kinesen (och troligen det enda) var att den hade mycket lämplig frigångshöjd för skogen, tyvärr var motorn totalt kraftlös och gick hela tiden illa, men det skulle vara så sades det! Kinesen under hytt och huv var helt enkelt för klen för att användas på det här viset vilket medförde blandade haverier under kort tid, så den byttes mycket snart till en väldigt begagnad Svensk miniskotare som trotts allt gått mycket bättre men saknar komforten som trots allt Woodtiger har! Men man får inte fram virke med bara förarkomfort! Och även om allt funkar för stunden så är det inte kul att ta sig fram i skogen på fulla varv för att ha kraft i motorn, även om man sitter bra! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Mattias Petterson

#11 » 16:25:01, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det inte bara att stoppa i en lämplig motor?, någon mindre 4:a med turbo kanske?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

LeifAndersson

#12 » 17:34:24, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, hela främre delen var nog några nummer för liten, så motorns avsaknad av vridmoment skonade nog transmissionen från mycket inre påverkan, så med en större motor så skulle det nog hända saker där på insidan. Det räckte så bra med det som redan hände av yttre påverkan! :sad: Tror man absolut ska satsa på den nyare varianten, den lär ha haft dryga 50hp mot den tidtagares c.a 35 har jag för mig. Och då växte troligen resten också kanske in i uppgiften. Det rådde nog helt enkelt en enorm övertro till den första basmaskinen. Jag körde ut maskinen ur skogen efter byta av en drivaxel, och jag blev överraskad av hyttens komfort och maskinens följsamhet. Men motorn var hemsk, ingen kraft och om man var det minsta musikalisk så led man illa av motorgången! :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

JengaPRO

#13 » 20:43:23, 24-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med för klena motorer led Malwa och Vimek av också. Det påtalade jag in någon tråd för länge sedan. Det påståendet baserade jag anonser jag läst om maskiner som varit till salu med ny motor trots att maskinerna bara gått några tusen timmars drivstid. Är maskinen lämpligt motoriserad så ska motorn hålla längre än några tusen timmar. Idag har Malwa, Vimek och Woodtiger större motorer i klass eller strax större än vad jag valt. Alla dom tre hade motorer på ca 35 hk.
Dom har nog knappast ändrat pga av vad jag skrivit men men.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se