Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Vidvinkelled på skogskranen, hur viktig?!

23 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

stegmaster

#16 » 22:35:08, 20-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:men nu var det en generell diskussion och då är vidvinkelled bättre i "ändlägena"
MN

Ok. Om man inte tycker om "fakta" om lyftkrafter, så kan jag ju komma med mina åsikter om kraner utan vidvinkelled. :wink:
Kjör med huggarvagn sen 12 år sen, och visst kan man sakna vissa saker.
Kanske kunne man haft 500 hjul istället för 400, och någon meter ekstra räckvidd på kranen skulle inte vore fel.
Men den der vinkelleden har jag endå inte saknat.
Klarer ju och "bita"i grinden med gripen, ja even mitt under vagnen går det gripa et träd, själv uten den leden(kanske fordi bom och sticka er ca lika lange), så det korta svaret på frågan til trådskapar, blir.
Det er INTE viktig med den leden, men om den finns så er det säkert kul, men inget jag skulle betala nogra ekstra slanter för.
Men det verkar ju finnas på dom flesta nya vagner nu, så då er ju inte valet så svårt. :grin:
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4



Hansborg

#17 » 23:07:41, 20-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har saknat den sedan -87! :grin: :razz:
Men/och jag kan fortfarande leva utan den....

Ett exempel:
Att kunna vinkla in stickan under bommen skulle passa bra på min vagnskombination... kan ibland bli besvärligt att plasera gripen bak på lasset vilande.. höjdfrigång... virke spretar all världens väg... :mrgreen:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

MN

#18 » 07:20:18, 21-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stegmaster: Bra att du är nöjd med din kran men det är en fysikalisk omöjlighet att en kran utan vidvinkelled skall kunna matcha en med m a p rörelsemönster och kraft i ändlägena.

hansborg: just argumentet att kunna vika ihop kranen och lägga ovanpå ett (fullt) lass har jag aldrig fattat då de felasta kranen med utskjut har ett skatbo av slangar på ovansidan av stickan.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

JoBy

#19 » 07:30:18, 21-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

stegmaster skrev:Om man sammenhåller dessa två kraners lyftdiagram, så verkar det inte så? :???:
Vid 3m ut(med sticka nästan rakt ner) er dom nästan lika, vid stickan helt ut, så lyftar den utan länkaget en del mer på 1m höjd.
Ser at det saknas 10cm på den ena, men endå.
Den utan länkaget verkar vara lite stärkare i alla lägen, eller??


Det du ser i dom tabellerna är första kolvens lyftkraft och där sitter det ingen VV-led.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

stegmaster

#20 » 09:26:34, 21-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

At rörelsmönsteret er bättre på kran med vidvinkel er ju självklart(men inte så mycket att jag skulle kalla det viktig), men at hevda at dom er stärkare håller jag inte med om.
Det måste isåfall vara i teorien.
För bommen vikar vel före stickan med maks last i kranspetsen, oavsett vvled eller inte(som JoBy säger)?? :???:
Men som sagt, så finns ju vvled på nästan alla nya kranar numera(even små atv kraner), så det er ju inte så svårt om man kjöper nytt.
At jag er nöjd er bra ja, annars hadde jag bytt den för flere år sedan. :wink:
Och när jag en gång bytar den jag har nu, som kommer det säkert finnas vvled på den nya. :cool2:
Men min åsikt var at jag inte tycker det er så viktig med den vvleden, men det jag , andra menar annat. :grin:

JoBy: finns det någon tillvärkare som har uppgifter om endast stickans lyftkraft???
Senast redigerad av stegmaster 09:40:27, 21-10-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4

JoBy

#21 » 13:22:43, 21-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

stegmaster: Vet inte. Det går ju att rita av geometrin i ett cad-program och räkna på olika vinklar med en given last i hydraulcylindern. Problemet är väl att stickans lyftkraft kan variera med bommens vinkel. Egentligen är det ju maximala momentet i leden vid olika vinklar som man beräknar. Momentet som krävs för att lyfta en last beror på horisontella avståndet från leden. ( om stickan hänger rakt ner så 'orkar' hydrauliken hur mycket last som helst )
Senast redigerad av JoBy 13:24:00, 21-10-2011, redigerad totalt 1 gång.
JoBy
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:25:07, 30-01-2011
Ort: Timrå
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Toro Groundsmaster 217D konverterad till baklastare med bilmotor.

Lassel

#22 » 18:39:52, 22-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:hansborg: just argumentet att kunna vika ihop kranen och lägga ovanpå ett (fullt) lass har jag aldrig fattat då de felasta kranen med utskjut har ett skatbo av slangar på ovansidan av stickan.


Det går hur bra som helst med våran nokka huggarvagn och kran. Du lägger ju gripen i frankant av lasset så det vilar ju på gripen inte på ovansidan av stickan. Har förövrigt dubbel utkjut så de är ännu mera saker ovanpå stickan.

Tycker inte leden är viktig, men kranen blir så mycket smidigare att köra med den. Du kan ju även köra där det är trängre genom att köra upp bommen rakt upp och sen ha gripen precis brevid, tex i en tät gallring...
Men jag kör ju lite mer än hobby så har lite större krav.
Lassel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:01:19, 07-07-2007
Ort: Åland

Robban_C

#23 » 21:12:51, 22-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

P Andersson skrev:Länkaget gör att det är samma kraft i stickan oavsett vinkeln.
Utan tappar dom orken när du rätar ut dom ju rakare de blir.

Nej. Orken kommer fortfarande att variera men kanske lite mindre?
Orken är som störst i det läget där stickcylinderns kolvstångsöra är så högt från bommen som möjligt.



Torpöbo skrev:Jag har för mig att "knät" ska ge samma perferihastighet genom hela rörelsen av stickan, vilket leder till bättre flyt i körningen.

Nej, knäet ger högst hastighet när stickan viker ihop sig helt.


Jämför gärna med skoplänkaget på en grävmaskin. Där är det också vidvinkelled som ger typ 170-200 gr skopvinkel (varierar med maskin).
Där varierar både orken och hastigheten.
Orken är som minst och hastigheten som störst när man skopar in fullt.

På en kran antar jag att orken inte kan vara nåt problem pga detta eftersom den "del" som har minst ork bara kan nyttjas när bommen är i högt och stickan då mer eller mindre hänger rätt ner och som påpekats tidigare så räcker nog orken i alla fall då.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se