Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

MF Robur 2 Kopplingen fastnat

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

Anders Berg (trådstartaren)

#1 » 16:06:37, 05-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Kopplingen (lamellerna) har fastnat/kärvat på min Robur. Dvs den driver hela tiden, frikopplar ej. Har fungerat så bra som helst tidigare,
men efter c:a en månads stillestånd så funkade inte kopplingen när jag skulle köra nu senast. Allt i kopplingsmekanismen, det man kan se utvändigt, rörs och pedalen känns som vanligt. När maskinen är igång så hör man att det ändrar nåt ljud då man trampar ned kopplingen så förmodligen rörs då något invändigt också.
Har ju varit regnigt och fuktigt här i höst, hela traktorn in och utvändigt var täckt av isbark, så jag misstänkte att det kanske hade frusit ihop i kopplingen, och det kanske det har, men jag har försökt värma och varmköra och larva omkring maskinen så gått det går, utan resultat. Jag har läst diverse tips här om åtgärd, men bogsering efter landsväg och flera km larvning känns svårt att ådstakomma just nu.

Fundering är, om man tar ned bukplåten under maskin, finns det någon lucka eller dylikt på sprängkåpan för att ev komma åt lamellen eller
inspektera? Dom här är ju byggd på MF 165, men att dela maskinen tycks inte lika enkelt som på en jordbrukare, enklast kanske lyfta ur motorn? om det skulle behövas delning. Tacksam för kreativa tips eller lösningar.
Bild
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F



Lennart Svensson

#2 » 20:33:08, 05-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Anders.Inget ovanligt fenomen det du råkat ut för.Har själv haft en gammal bm halvbandare där lamellerna hängde sig.Bind fast traktorn i något stabilt(kraftigt träd),lägg i en låg växel så att du kan starta motorn med växeln i , håll ned kopplingspedalen och låt traktorn sakta gå framåt tills vajern sträcks.Lamellerna brukar släppa ner motståndet blir tillräckligt högt
Må väl Lennart.
är ägare till dumper(Nordverk) grävmaskin(Hydromac) hjullastare(michigan)bandlastare(ih drott)Önskar kontakt med andra som är HYdromacägare.Ingår även en äldre skotare
fabrikat Rottne Blondin års.m.-73
Användarvisningsbild
Lennart Svensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:39, 28-03-2007
Ort: laholm knäred

Anders Berg (trådstartaren)

#3 » 20:52:05, 05-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Ja, jag har funderat i de banorna att binda fast den i ett träd och pröva, men har hört att dessa MF:ar har nån form av brotthylsor vid drivaxlarna som kan smälla av vid hård påfrestning, sannolikt för att skona annat i drivlinan. Så jag har inte tordas knyta fast den i nåt träd och köra. Kanske ändå lamellen släpper före brotthylsan brister? Vet för övrigt inte hur känsliga dessa brotthylsor kan vara? Bara hört att de ska finnas nåt sådant.
Trots att man haft ett antal gamla fordon som stått både ett och flera år, har jag aldrig varit ut för kärvande lameller förr, så man har ingen rutin direkt :grin:
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F

63an

#4 » 21:02:15, 05-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vore det min maskin med detta problem så skulle jag höfta till en bräda å passa in mot kopplingen så den släpper lite, provar med motorn igång å växel i då kan den inte cementera i väntan på verkstadsåtgärd :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Anders Berg (trådstartaren)

#5 » 21:11:53, 05-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, det är redan kapat till en bräda som håller ned kopplingspedalen. Blev så tröttsamt sitta och hålla på kopplingen då jag larvade fram ochh tillbaka på skogsvägen :grin:
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F

Lennart Svensson

#6 » 10:20:51, 06-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.Jo, brotthylsa finns i dessa lådor.Jag tror inte du kan få lamellerna att släppa utan ett riktigt motstånd.Vad jag kan minnas drog jag med hjullastaren sista gången lamellerna hängde sig på min skogsboxer.
är ägare till dumper(Nordverk) grävmaskin(Hydromac) hjullastare(michigan)bandlastare(ih drott)Önskar kontakt med andra som är HYdromacägare.Ingår även en äldre skotare
fabrikat Rottne Blondin års.m.-73
Användarvisningsbild
Lennart Svensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:27:39, 28-03-2007
Ort: laholm knäred

Anders Berg (trådstartaren)

#7 » 16:35:23, 06-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har idag provat ha 4200:an som bromsvagn, tyvärr verkar den vara lite för lätt, för MF:en drog den på 3:an så den for som en vante i snön trots låsta hjul på 42:an. Motståndet av hjullastaren bekom inte MF:en det minsta, tycktes inte ens gå tungt :sad: . Får nog haka på något tyngre som broms, eller invänta barmarksperioden... :???:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F

Johnj-e

#8 » 16:44:24, 06-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har varit med om de en gång på en bonntraktor, startade med växel i och körde runt på en åker med kopplingen nertryckt samt tröska på bromsen lite nu och då
Användarvisningsbild
Johnj-e
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:20:27, 23-08-2011
Ort: Upplandskusten/ Hallstavik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM VOLVO buster T400 Industri -68
2x BM VOLVO T600
VSA Brunett 5000 -66

Hymax

#9 » 19:51:18, 06-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bästa måste väl vara att försöka att få i högsta växeln och sedan försöka bromsa med nedtryckt kopplingspedal o fullgas.......
Belastningen på transmission blir låg men hög på lamellen.
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

Anders Berg (trådstartaren)

#10 » 21:17:10, 06-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyvärr är ju inte bettet i bromsarna så bra att dom orkar hålla fast traktorn något nämnvärt. Var därför jag kopplade hjullastaren bakom vagnet och försökte sköta bromsandet med den. Har kört på högsta växeln på lågregistret. Tyvärr vart min medhjälpare tvungen åka på annat, så jag får ta nya tag framöver. Tänkte då lasta på ett lämpligt lass på vagnet också, samt peta i högregistret. Borde väl kunna fresta lite på lamellen då kanske?
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F

63an

#11 » 21:23:12, 06-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tipset om brädan ska du använda när du står en period Stand Bye, bara så lamellerna inte går ihop :vissla:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Anders Berg (trådstartaren)

#12 » 21:27:11, 06-12-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Tipset om brädan ska du använda när du står en period Stand Bye, bara så lamellerna inte går ihop :vissla:


Brädan är på plats :thumme: Skulle bara ha varit där tidigare förstås.. :???:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se