Hej. Kul att det dyker upp fler BM brunetter...! Här på orten finns en 64:a, den har bara drift framåt. På min 65:a är det drift åt båda hållen så det kanske kom då. På min läggs driften i genom en
solenoid och sedan framåt/bakåt med
riktningsventil till hydrauliken. Slutväxlarna är lika som på volvo T31-34 och BM 35/36 - fast blocket är svetsat i grovplåt istället för gjutet. Det har nog suttit en valpaxel på min från början men var utbytt då jag köpte den. Den gick dock sönder då några bultar lossnade så jag bytte ut den. Nu sitter det en
axel ifrån en mb. Den har sk lamelldiff (liksom valpaxeln) men slirar på ett
hjul om det är halt. På min sitter det lite udda däckdim, 18.00-25, fram. Någon som vet var man kan få tag på hyfsade
däck till lågpris? På de blå ford brunetterna var ju inkopplingen av vagnsdriften bromsband mot en bromstrumma. Det kan lätt slira om det tex kommer lite
olja där eller om banden blir slitna. Vips så försvinner driften... På röda bm är en
hylsa som skjuts över en axel med solenoid och kan därför ej slira - betydligt bättre (Vet dock inte om det är så på alla?). Dock måste det finnas
ström - ger generatorn upp tappas driften även här. De tidiga fordbrunetterna är oerhört trånga i hytten och har inte slätt golv, växellådan mellan bena... I min bm är rymligheten bättre och golvet är något höjt gentemot jordbrukstraktorn, ca 10-15 cm men inte slätt. Bm:en har mycket längre nos ,än forden, med hydraulpumpen framför kylaren, det är en nackdel i skogen ibland.
Kranen är Hiab 177 "skogselefant". Maskinerna är lite speciella då kranen följer traktorn i vertikalled och vagnen i horisontalled... Därför måste man öppna en
ventil mellan svängcylindrarna då man kör med kranen på lasset (för att kranen skall kunna röra på sig då vagnen vickar). Tippar
iaf inte då som timmerkalle då den är tom. Jag har inte min i "orginalskick" utan har modifierat en del, bla orbitrolstyrning. Det märks ganska väl att det är "prototyper", grovplåt som är tillskuren, ihopsvetsad och bultat i traktorn. Den är inte direkt smidig, med fyra hjul och midjan nära främre axeln tillhör den kategorin "genande trädskrubbare", men då den är så väldigt enkel i sin konstruktion gillar jag den! Med raka skotningsvägar där man slipper vända utan kan köra runt går det bra. Jag har tänkt flyttat in stakarna något och även luta dem något mer innåt men har inte blivit av ännu. Årets höjdpunkt när man får skota fram vinterns huggning!
Vikten som uppgavs ovan, 7,7 ton, stämmer med den röda också - står så på skylten och där står också att den lastar 9 ton!
Micke