Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Volvo Bm Brunett

37 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

micke, bm brunett

#31 » 18:31:09, 03-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om hjulen greppar är det effekten i motorn som sätter stopp för mig. Ex uppför måste man komma ihåg att boxern inte är något effektmonster med dagens mått... Man måste planera körningen - går inte att jämföra med en modern skotare. Jag använder den som hjälpdrift. Lite besvärligt att köra med den hela tiden då den läggs i/ur separat. Något länkage mellan koppling och riktningsventil kunde kanske funka.

Micke
micke, bm brunett
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:49:23, 21-12-2006



Martinsson&co

#32 » 22:48:59, 03-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren, känns som en ganska genomtänkt lösning, man borde få bättre markfrigång och bättre stabilitet jämfört med en vagn med lastbilsbakaxel typ Timmer-kalle.
Martinsson&co
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 00:53:59, 13-11-2006
Maskintyp: Traktor

askrud

#33 » 20:37:03, 30-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en Boxer 350 Brunett och är verkligen nöjd med den, men nu har det tillstött ett litet problem som någon kanske kan hjälpa mig med.
Hydraulmotorn för driningen på vagnen har skurit och jag har problem att hitta någon ersättning.
Den som sitter där har endast en typskylt från Kockums Filipstad AB
Om någon har en motor eller vet var man kan få tag på en så får ni gärna höra av er,
Tack på förhand Lasse 070-6516250
askrud
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:59, 23-04-2011
Ort: Frösön Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Yanmar, Volvo, Mercedes och en Volvo Lisa skotare Ferguson 35

Alternativ

#34 » 17:14:15, 05-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har också en BM Brunett sedan 1981. Oj, över trettio år, tiden går. Ser på reg. beviset: Första reg. datum 1965-12-13. Vet inte om man kan hänföra det till årsmodell 1966. Iallafall, jag är nöjd, så länge man inte provar något "nytt". Går som ett jehu efter vägen dock svag uppför, men det beror väl på inställningen av pumpen. Går dock uppför rätt så stora backar i skogen på låg ettan om lasset är lämpligt. HIAB kranen, som tar de största stockarna, kanon, men man får inte ha bråttomt.
Valpkardan. Packningarna i bromstrumman till driften havererar när man som bäst behöver den. Packningarna blir sladdriga och därmed otäta, beror kanske på hydraloljan.
Tidigare, innan valpkardan, så berättades att det satt en duettkardan i de äldre modellerna, som inte höll.
Nu efter nyår så har jag kört fram drygt 150 grova talltimmerstockar som fallit för "Dagmar". Lade på kedjorna fram och då blir den suverän. Det tog tre timmar, tunga att få på, men de är värda varje minut.
Med kedjor tar man sig fram i snön, men utan så kan det räcka med lite blött i gräset. Slirade det med kedjorna så var det bara hjälpa till lite kort med driften, dock med så lite gas som möjligt.
Alternativ
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:53, 19-11-2010
Maskintyp: Traktorgrävare

Magne.Lindsten

#35 » 20:45:55, 10-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har blivit lovad att få köpa en BM Brunett så fort ägaren hittat en Blondin. Det är en bland de första utan hjälpdrift på backen. Ska bli roligt med en BM Brunett då jag minns två sådana från min barndom. Har en Hemek 600 som tuffar och går riktigt bra. Otroligt hur den tar sig fram fast lite klumpig på barmark och tar plats att vända med. Men det går ju att backa in.
Magne.Lindsten
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 12:59:57, 07-02-2008
Ort: Hassela
Sverige
Maskintyp: Traktor

Alternativ

#36 » 09:47:57, 12-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bra med drift bakåt, men det viktiga är framåt. Problemet med backningen är den höga utväxlingen som Boxern har, iallafall på min.
Backningen blir lite hafsig när hastigheten blir hög. Sedan stämmer inte utväxlingen med driftens utväxling, de jobbar inte i samklang. Men helt klart, ibland är det droppen som skiljer ........
Alternativ
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 08:49:53, 19-11-2010
Maskintyp: Traktorgrävare

Fordson zetor

#37 » 11:40:44, 25-10-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag har en BM Brunett, -65 års nummer 128.
valp kardan och bromsar, amason broms som hydralkoppling 1 hastighet fram men även back.
driften funkar bra bara jag servar den innan det blir problem.
En fråga är det någon som har uppgift på hydralolje filtret? svårt att få tag på utan uppgifter!
Fordson zetor
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:07:42, 24-10-2015
Ort: Sundsvalls kommun
Sverige
Maskin: ursus, zetor, hymas,hymac, brunett,BM 350.Fordson.


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se