Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSkogs(bruks)maskinerHjul- och bandburna maskiner

Lastbilsstödben till 9 tons huggarvagn?

116 inlägg • Sida 5 av 8
Diskutera hjul- och bandburna maskiner här

lennartostman

#61 » 00:49:16, 31-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte en dubbel pilotstyrd backventil.
Den är enkel, dvs låser bara åt ett håll.
Det behövs ingen regenereringsventil för att dessa skall fungera
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden



Jac

#62 » 05:09:05, 31-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ah just det var enkel.

Du missförstår mig Lennart. Det är det omvända jag var ute efter att testa. Hade det varit dubbla pilotbackventiler så hade kanske inte regenereringen funkat. Det är regenereringen jag är ute efter för att få högre hastighet.

Att pilotbackventilerna funkar har jag aldrig betvivlat.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Michael Meier

#63 » 06:45:38, 31-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Johan, det finns många sätt att förklara på :)

testar en frklaring jag med, hoppas ingen misstycker..

En dubbelverkande cylinder har två sidor, kolven skiljer dessa åt, den svagare sidan har kolvstången som tar plats i oljevolymen som går in.

en liter olja på kolvstångssidan ger en längre förflyttning än på den starka sidan eftersom kolvstången tar plats.

en kolv med kolvstång är svagare än en kolv utan kolvstång, däri ligger skillnaden som å att nyttja till e snabbare förflyttning ut.

Den sidan med mer area är såklart starkare och övervinner den svagare sidan, trycksätter du båda sidorna samtidigt är den sidan kolv som är utan kolvstång starkare och övervinner den andra, samtidigt kan oljan som kommer ut ur dn svagare sidan återanvändas,

På förhöjd tomgång ger din oljepump inte många liter per minut, 50 är en teoretisk siffra på medvind och frisk pump och full sula, , kanske 20-25 på tomgång ? 30 35 på förhöjd?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

bonnen513

#64 » 07:50:09, 31-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

50 l/min vid 2300 varv ger 25 l/min vid 1150 varv
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

johan5588@hotmail.com (trådstartaren)

#65 » 16:17:34, 02-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla förklaringar :buga:

Är pilotventilerna som sagt det som ställer till det, som sagt, annars hade det bara varit o koppla o se glad ut.

Ska nog testa med lösa slangar innan jag köper ventilpaket, vet någon på rak arm vad där är för kona på anslutningsnipplarna? ser ut som skäringskopplingstypen i tumstorlek

här finns ju ventilsektioner, men de passar väl kanske inte på traktorns orginalsystem, i så fall löst brevid
http://www.oie.se/Produkt/ventilsektion-dubbelverkande-af-(500-52-DCH)?sectionId=1001570116
johan5588@hotmail.com
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:40, 09-06-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor: Valmet 505 4wd -1984 + JohnDeere 3130 -1973. Lånad Zetor 6718 -1975

Jac

#66 » 22:27:30, 02-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok men nu var det ju enkla pilotbackventiler då funkar det att få upp farten på stödbenen med regenerativ ventil. Hade det varit dubbla pilotback så är det tveksamt om det hade funkat.
Du kan ju höra vad en sån här kostar med regenerativ funktion.
http://www.weimer.se/Shop/List/Manuella ... -D3M/191/1

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

johan5588@hotmail.com (trådstartaren)

#67 » 22:44:16, 02-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Ok men nu var det ju enkla pilotbackventiler då funkar det att få upp farten på stödbenen med regenerativ ventil. Hade det varit dubbla pilotback så är det tveksamt om det hade funkat.
Du kan ju höra vad en sån här kostar med regenerativ funktion.
http://www.weimer.se/Shop/List/Manuella ... -D3M/191/1


Ja, ska kolla med dom. Sådana block kanske passar direkt på traktorn, finns det standarder att känna för byggbara block eller har olika tillverkare sina egna mått på hålen i sidan på blocken? både fästhål för genomgående gängstång och hål för oljan måste väl matcha varandra
johan5588@hotmail.com
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:40, 09-06-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor: Valmet 505 4wd -1984 + JohnDeere 3130 -1973. Lånad Zetor 6718 -1975

bonnen513

#68 » 08:42:18, 03-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

men är det så stor ide med sån inkoppling-är inte ytan på -sidan ganska liten?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Jac

#69 » 09:27:09, 03-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så kan det vara men det är ju bara att testa. Kostar inte mer än en T-koppling och en lånad slang. :)
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Michael Meier

#70 » 10:25:54, 03-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går ju å räkna ut tidsskillnaden, Lennart, har du nån gissning på cylinder och kolvstångdimension ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

lennartostman

#71 » 10:42:58, 03-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan inte svara på det för det finns så många olika.
Men, jag kan försöka kolla upp det.
Behöver först få klart vilka stödben det gäller.
Har i tidigare inlägg sett att man pratat om HIAB 112 stödben.
Min fråga är om det är dessa vi pratar om.
Hälsningar
Lennart
Arbetat på Hiab AB 1971 - 2010. Örebro -> Södertälje -> Göteborg -> Hudiksvall.

Hört från lev. ”Ska ni ha detaljerna efter ritning så är det naturligtvis ett helt annat pris vi talar om”
Användarvisningsbild
lennartostman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:24, 10-10-2010
Ort: Hjortkvarn, Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135MP på fritiden

Michael Meier

#72 » 10:45:17, 03-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

johan5588@hotmail.com skrev:.... är för kona på anslutningsnipplarna? ser ut som skäringskopplingstypen i tumstorlek



http://www.weimer.se/Resource/File/437/ ... TABELL.PDF


Bild
Senast redigerad av Michael Meier 07:12:02, 04-04-2016, redigerad totalt 1 gång.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Jac

#73 » 13:41:53, 03-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

johan5588@hotmail.com skrev:Ja, ska kolla med dom. Sådana block kanske passar direkt på traktorn, finns det standarder att känna för byggbara block eller har olika tillverkare sina egna mått på hålen i sidan på blocken? både fästhål för genomgående gängstång och hål för oljan måste väl matcha varandra


Finns inga standarder på mobilhydraulik nej. Antingen får du leta upp samma ventil som redan sitter där eller så får du seriekoppla det nya ventilpaketet med det gamla via en serienippel.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

johan5588@hotmail.com (trådstartaren)

#74 » 18:59:57, 03-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
johan5588@hotmail.com skrev:Ja, ska kolla med dom. Sådana block kanske passar direkt på traktorn, finns det standarder att känna för byggbara block eller har olika tillverkare sina egna mått på hålen i sidan på blocken? både fästhål för genomgående gängstång och hål för oljan måste väl matcha varandra


Finns inga standarder på mobilhydraulik nej. Antingen får du leta upp samma ventil som redan sitter där eller så får du seriekoppla det nya ventilpaketet med det gamla via en serienippel.


Just det jag befarade, ingen standard för block. Seriekoppla, är det bäst före eller efter beg ventilpaket bak. Jag gissar på före....
johan5588@hotmail.com
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:40, 09-06-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktor: Valmet 505 4wd -1984 + JohnDeere 3130 -1973. Lånad Zetor 6718 -1975

bonnen513

#75 » 20:10:20, 03-04-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är helt klart lättast efter traktorns ventilpaket men innan trepunkten med tanke på filter och bef övetstömmare
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2


Återgå till Hjul- och bandburna maskiner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se