Hej
Det var ju ett tag sedan 868an kom hem. Senaste tiden har det tyvärr inte blivit så mycket gjort på den.
I alla fall gick det till så här innan den kom hem.
Vi lossade grenröret. Kompisen tryckte ned avgasventilerna med en
skruvmejsel medan jag sprutade in diesel genom avgaskanalerna med hjälp av en tändvätskeflaska, en sådan med litet hål så att man får en stråle som går att pricka ett vertikalt hål med.
Sedan tog vi en rast, monterade av startmotorn och med hjälp av ett bräckjärn mot startkransen och lite måttligt brytande så lossnade motorn snällt. Den gick att starta samma kväll. Den kan inte ha varit speciellt rostig i cylindrarna.
Boggien var även den plötsligt lös utan att man gjort något. Det hade alltså blivit sommar och boggilådan hade varit full med is som smält.
Försäkerhetskull så backade jag upp boggien på en Dolly som vi kedjade fast under vagnen. sedan var det bara att köra de 30 km hem vilket gick bra.
Det som gjort att projektet tappat fart är att det finns många oljeläckage som behöver åtgärdas innan maskinen kan tas i bruk på riktigt. Bland annat läcker bakaxel och kardan någonstans. Även midjan(samt glapp), vridcylindrarna vippcylindern mm.
Gripen och rotatorn är modell ÖSA stor och klumpig, så den vill man gärna också byta ut.
/Erik R